Наступним важливим кроком після виборів Президента стануть вибори до Верховної Ради України та на місцевому рівні. Тож, Знай.ua вирішили дослідити, як, на думку експертів та колег по Київраді, мер Києва Віталій Кличко впорався зі своїми обов’язками та яких результатів вдалося досягнути, починаючи з червня 2014 року, коли він очолив і столичну мерію, і посаду голови КМДА.   

Рівняння на Європу та створення "чартерного міста" – залишаються лише мрією

Європейський курс розвитку міста з велодоріжками, сучасним комфортним громадським транспортом, модернізацією паркувального простору та екозонами – одне з найбільших побажань мешканців столиці. Проте, на думку експертів, вагомих кроків на цьому шляху впродовж останніх років зроблено не було.

"Головна проблема Кличка полягає у тому, що він, незважаючи на свій інвестиційний досвід, а він і створював свою фінансову бізнес-імперію частково на Заході, та має контакти із мерами крупних світових центрів, не запропонував нічого нового в Києві. При належному підході, в столиці мали б з'явитися технологічні парки, які б поєднували в собі промислові підприємства, освітні та наукові центри. Мали б з'явитися індустріальні парки у вигляді цікавих виробництв, промислові полігони, зони свободи торгівлі та економічної діяльності", – розповідає економіст, фінансовий аналітик Олексій Кущ.

Як приклад, експерт навів Нобелівського лауреата Пола Ромера, який висунув концепцію так званих чартерних міст. Він намагався її реалізувати на Мадагаскарі, зараз реалізує у Латинській Америці.

Чартерне місто – це ізольований кластер, який є джерелом економічного зростання і набагато перевершує темпи розвитку країни, в якій знаходиться. За рахунок створення сприятливих інвестиційних, фінансових інструментів стимулювання бізнесу, створення пільгового режиму інвестування. І, за словами фінансового аналітики, Київ мав би стати саме таким чартерним містом за часів правління Віталія Кличка.

"Насправді, інструментарію дуже багато, враховуючи, що в Києві сконцентрована велика кількість наукових інституцій, які являються генераторами інновацій в нашій країні, та освітніх центрів, які готують молодих спеціалістів. Замість цього ми побачили, що політика мера опустилася до банальних господарських питань. Звісно, що важливо ними займатися, але для цього є спеціальні підрозділи в структурі КМДА, які мають це робити. А Кличко мав би генерувати дійсно якісь важливі ідеї. А ми бачимо, що єдиною ідеєю були встановлення найвищого флагштоку і облаштування велосипедного мосту на Володимирську гірку", – зазначає Олексій Кущ.

Жодної станції метро, нестача дитсадків та латання ям замість капремонту

Другий важливий момент, за словами експерта, – це повне завмирання великих інфраструктурних проектів в Києві.

"За часів мерства Кличка ми не побачили жодної нової станції метро. Іржавою грудою повис недобудований міст на Троєщину. Шулявський шляхопровід тільки почали розбирати і незрозуміло, коли роботи, взагалі, завершаться. Ремонт доріг також не є капітальним у класичному розумінні – це просто латання асфальтового покриття. Якщо взяти відкриті дитсадки, то значна частина проектів садочків і шкіл, які відкривав Кличко, були активовані ще до того, як він став мером", – підкреслює фінансовий аналітик Олексій Кущ.

Погоджуються з цим зауваженням і депутати Київради. На додаток до критичної нестачі дитсадків та шкіл, вони відмічають і необґрунтовані тарифи.

"Так само, не вирішено проблеми сталого розвитку сфери ЖКГ, збалансованості і справедливості тарифів за житлово-комунальні послуги, розбудови системи надійного і екологічного громадського транспорту, забезпечення міста об’єктами соціальної інфраструктури: садочками, школами, спортивними та оздоровчими закладами, знищення зелених зон та ряд інших болючих питань, що є важливими для киян, але, очевидно, не є пріорітетом діяльності для голови КМДА", – наголошує депутат Київради Наталія Манойленко.

Комунальні монополії "видавлюють з бізнесу та населення всі соки"

Як зазначив Олексій Кущ, сьогодні Україна займає одне з останніх місць в Європі по рівню дозвільної системи для будівництва та одне з останніх місць у світі по доступності підключення до інфраструктурних мереж. І, за словами аналітика, столиця напряму з цим пов’язана.  

"Як розвивати малий та середній бізнес, якщо навіть крупні компанії та підприємства в Києві мають проблеми з підключенням до базових інфраструктурних мереж. Технічні умови, відповідно до яких компанії повинні виплачувати десятки мільйонів гривень, аби підключитися до енергосистем, водопостачання та газу. Київ поділений між кількома монополіями, які володіють цими структурними мережами – вони видавлюють з бізнесу та населення через тарифи всі соки", – наголошує Олексій Кущ.

Тож, питання доступності до інфраструктури для розвитку бізнесу, на думку експерта, також залишається невирішеним.

Будівельно-інфраструктурна мафія та Мордор-сіті

Останнім часом питання забудов все частіше стають приводами для акцій протестів, а майже кожне засідання земельної комісії не обходиться без масових зборів киян з плакатами та скаргами на незаконне будівництво.

"В сфері будівництва, як була вакханалія, з точки зору видачі дозволів і виділення земельних ділянок, так вона і залишилася. Ніяких якісних інвестиційних змін в цій сфері не відбулося – Київ продовжує перебувати у владі будівельно-інфраструктурної мафії, яка контролює базові фінансові потоки", – ділиться з нами економіст, фінансовий аналітик Олексій Кущ.

Також один із основних негативних моментів, на думку експерта, – це боротьба з малим бізнесом.

"Зараз тіньова економіка є віддушиною, своєрідним буфером для того, щоб сотні тисяч людей знаходили собі роботу, могли заробляти, оскільки в легальному секторі вони не можуть втриматися на плаву. Перш за все, мер Києва Віталій Кличко мав би створити точки економічного зростання, а вже потім, умовно кажучи, бульдозерами зносити МАФи. А він почав зовсім з іншого кінця", – підкреслює Олексій Кущ.

Шалену кількість незаконних забудов та перетворення столиці на "Мордор-сіті" відмічають і колеги "по цеху".     

"Інтереси киян, що обрали свого мера, вступають в конфлікт з інтересами "любих друзів" та бізнес-партнерів Президента, що заробляють на місті. Яскравим прикладом є конфлікт інтересів забудовників з інтересами міської громади Києва. Кількість скандальних забудов досягла 7 десятків, а рішень, що дозволяли б припинити масштабну хаотичну забудову міста мером так і не запропоновано. Натомість, десятками клепаються Детальні плани територій, що ще ширше відчиняють ворота для подальшої безсистемної клаптикової забудови. Нинішня влада під гаслами "місту потрібно розвиватись" забудовує кожен клаптик міста, перетворюючи його на Мордор-сіті", – зазначає депутат Київради Наталія Манойленко.

Як повідомляв Знай.ua, внаслідок "бандитських розбірок" впродовж останніх кількох місяців відбуваються напади на депутата Київради Володимира Назаренка. Як він стверджує, це напряму пов’язане із "земельною мафією".

"Я обурююся тому, що хтось вперто хоче повернути і перетворити Київ на 90-ті роки, коли на вулицях міста були перестрілки, коли вбивали людей просто за бізнесові інтереси. Це неприпустимо. Але принагідно хочу повідомити і своїм колегам, і цим будівельним бандитам, що я не припиню боротьби. Я приймаю цей виклик і буду давати бій системі будівельної мафії на засіданні земельної комісії, де як раз і відбувається дерибан в інтересах корупційних забудовників", – наголошує депутат Київради Володимир Назаренко.

Шанси на перемогу залежать від виборів Президента

А що ж до шансів вдруге очолити столичну мерію та переобрання на посаду голови КМДА, то тут теж виникають питання.

"Чи стане він знову мером, залежить від того, хто стане Президентом і який буде Парламент. Якщо це буде не Петро Олексійович, а це найбільш ймовірний хід подій, то навряд чи Кличко залишиться мером. Якщо виграє не Порошенко, а потім ще й в Парламенті не буде більшості депутатів, які представляють нинішню владу, то я думаю, що ніхто не буде терпіти на посаді мера, який по суті передоручив управління міста іншим особам", – повідомляє Олександр Федоренко, голова київського осередку політичної партії Миколи Томенка "Рідна країна".

А, порівнюючи рівень результативності і продуктивності з попередніми очільниками міста, політик відмітив, що жодних масштабних зрушень у позитивний бік по суті не відбулося.

"Важко оцінювати діяльність Кличка, як мера, оскільки містом фактично керують інші люди. Ми цих людей не обирали. Якщо порівняти попередніх мерів і Кличка: ті самі розбиті дороги, те саме підвищення тарифів на комунальні послуги, на проїзд в громадському транспорті. Абсолютно однакові методи, підходи і майже те саме оточення – і це, незважаючи на Революцію гідності, яка докорінно мала б все змінити", – відзначає Олександр Федоренко.

Та до завершення каденції час ще залишається, тож у киян буде час обміркувати та прийняти виважене рішення під час жовтневих виборів. 

Раніше Знай.ua писав, що Кличко проігнорував мільйонні махінації на дорогах, а похвалився дірявими кілометрами.

Також Знай.ua повідомляв, що кияни півтора року платили вдвічі більше за комуналку: суд прийняв доленосне рішення.

Окрім цього, Знай.ua зазначав, що екс-мер Києва Олександр Омельченко в жаху від доріг столиці: претензії пред'явити нікому.