105 років тому у небо піднялось перше у світі пасажирське авіасудно. І цей ювілей перш за все стосується нас, адже сконструював літак і підняв у небо українець Ігор Сікорський

Першим пасажирським літаком у світі став "Ілля Муромець" сконструйований українцем Ігорем Сікорським. Вперше літак з 16 пасажирами на борту здійснив політ 12 лютого 1914 року. "Ілля Муромець" того дня поставив два нових світових рекорди - на число пасажирів, і на вантажопідйомність - близько 1300 кг.

Пілотував літаком сам Ігор Сікорський - український льотчик-конструктор.

Ігор Сікорський

У демонстраційних цілях літак здійснив політ над Петербургом і передмістями. Цілі юрби збиралися, щоб подивитися на надзвичайно великий для того часу літак. Сікорський був упевнений в своєму дітищі, і пролітав над містом на невеликій для того часу висоті - всього 400 метрів. На крилах літака під час польоту могли ходити люди, і це не порушувало рівноваги.

Пасажири - десять військових льотчиків, пілоти і службовці Російсько-Балтійського заводу та пес Шкаліков були в захваті.

Саме "Ілля Муромець" став першим пасажирським літаком у світі. Після демонстраційного польоту літак здійснив політ за маршрутом Санкт-Петербург-Київ.

На борту "Іллі Муромця" 1913 року випуску був ресторан, ванна кімната, туалет і навіть окремі спальні. Крім цього літак був оснащений електрогенератором і системою опалення. Під час польоту пасажири могли сидіти зі зручністю в закритій кабіні і спостерігати за тим, що відбувається "за бортом".

Про свій літак сам Сікорський у книзі "Повітряний шлях" написав так:

 "На кораблі були зроблені два зовнішніх балкона, на які можна було виходити під час польоту. Один з них був розташований на корпусі над тим місцем, де був коридор і вбиральня. На цей балкон можна було підніматися по сходах з коридору. Багато учасників польоту піднімалися на верхній місток, так як там було чудово красиво і цікаво".

"Ілля Муромець" настільки вразив російського царя Миколу II, що той подарував молодому конструкторові золотий годинник і замовив повний парк важких бомбардувальників для Імператорської російської авіаційної служби. Що вже зовсім незабаром виявилось дуже доречним. Адже почалася війна і пасажирські перевезення у великих масштабах так і не розпочалися. Замість пасажирських літаків конструктори виготовляли бомбардувальники.

Літак "Ілля Муромець"  випускали серійно у багатьох модифікаціях до 1919. За різними даними, загалом збудовано від 79-ти до 83-х одиниць.

Ігор Сікорський народився у заможній родині в Києві 25 травня 1889 року. Під враженням від романів Жуля Верна та ескізів Леонардо да Вінчі, Сікорський вирішив у свої 19 років присвятити життя польотові.

Першу свою модель вертольота він побудував ще в 19 років. До 1910 року юнак зібрав їх два. Пізніше він згадував:

"Перше з цих суден відмовилося відриватися від землі, а друге (на знімку) могло підняти себе, але відмовилося підняти мене".

Сікорський почав навчання в 1-й Київській гімназії, петербурзькому Морському училищі. 1907 року вступив до Київського політехнічного інституту. У 1908–1912-х побудував у Києві 6 моделей літаків та гелікоптер. 1911 року на своєму літаку С-5 здав іспит на звання пілота. Встановив 4 всеросійських рекорди, здійснював показові польоти, катав пасажирів.

29 грудня 1911-го на літаку власної конструкції С-6 встановив світовий рекорд швидкості польоту з двома пасажирами — 111 км/год.

З 1912 по 1917-й працював головним конструктором у відділі Російсько-Балтійського вагонного заводу в Санкт-Петербурзі.

У березні 1919 року Сікорський емігрував в США. 1923 року він заснував авіаційну фірму Sikorsky Aero Engineering Corporation, де зайняв посаду президента. До 1939-го Сікорський створив близько 15 типів літаків.

У 1939 році Ігор Сікорський сам успішно провів випробування свого вертольота ВС-300.

Незабаром американські військові запропонували Сікорському 50 000 доларів для створення вертольота, придатного для військового використання.

Кінцевий проект був настільки успішним, що військові замовили 100 із цих вертольотів, а R-4 (на зображенні) став першим у світі серійним вертольотом.

Відтоді вертольоти Сікорського, подібно до відомих у всьому світі Blackhawks,  стали символами військової присутності США.

Але для Сікорського, який був глибоко релігійною людиною, найбільшою гордістю залишалося використання його вертольотів для порятунку життя.

"Я завжди вважав, що вертоліт стане видатним засобом для найрізноманітніших місій із порятунку життя, і зараз, наближаючись до кінця мого життя, я маю задоволення, знаючи, що це виявилося вірним, 2 - писав Сікорський.

Помер вчений 26 жовтня 1972 року.