Медіаменеджер, експерт з дистрибуції контенту Андрій Боборикін розповів, що не так з баном Znaj.ua і Politeka у Facebook. Автор матеріалу наголошує, що ніяк не афілійований з Znaj Media та іншими організаціями, зазначеними в матеріалі.

За словами автора, український медіапростір нечасто переживає такі масштабні напади єднання, як після звістки про блокування сторінок видань Znaj Media (Znaj.ua, Politeka, Hyser, та ін.) в результаті чергової хвилі боротьби соцмережі з недобросовісними практиками. Кілька десятків сторінок були заблоковані за "неаутентичну поведінку", тобто дії, які порушують політику Facebook.

"Якщо відкинути всю радість очищення інформаційного простору від трешу, історія з блокуванням викликає багато питань. Наскільки можна судити з усієї комунікації навколо цього питання, блокування сторінок базувалася на розслідуванні DFR Lab (проект аналітичного центру Atlantic Council), деталі якого були опубліковані одночасно з прес-релізом Facebook", - пише Боборикін.

Люди справедлоиво бунтують, адже без "улюбленої порції" свіжих новин від команди справжніх професіоналів залишилось немало-небагато 2,8 млн читачів. Люди, які люблять інформацію, подану по-особливому, приправлену вдалим гумором, легкою іронією і правдою, тепер не зможуть щоранку переглянути стрічку новин від Znaj.ua.

Бобрикін визначив, що не так з аналізом DFR Lab. Згідно з текстом, в результаті розслідування були встановлені наступні факти:

Популярні новини зараз
Віддавати по 10% від пенсії не доведеться: "Київстар" порадував стареньких бюджетним тарифом Життя стане солодшим без цукру: в Україні супермаркети оновили ціни на сіль, майонез та кетчуп Розписуватися буде не потрібно: коли повістка вважатиметься врученою Як в інших країнах звикли підтирати попу і чому на нас дивляться, як на дурнів: вся справа в культурі
Показати ще
  • Сторінки проектів Znaj Media опосередковано пов'язані з PR-компанією Pragmatico.
  • Для управління сторінок використовувалися фейкові акаунти (тобто акаунти, створені спеціально для цієї мети).
  • Створювалося безліч однаково оформлених регіональних версій сторінок (наприклад, Znaj Житомир, Politeka Донецьк). Багато з них створювалися одними і тими ж обліковими в один день.
  • На багатьох сторінках взагалі не було постів, але вони могли рости на кілька тисяч передплатників у день без реклами.
  • Сторінки репостили одні і ті ж статті, часто одночасно.
  • Серед мільйонів передплатників не були знайдені фейкові акаунти.
  • Всі домени були зареєстровані в Imena.ua (найбільший реєстратор в Україні) і хостилися на одних серверах.
  • На сайтах Znaj Media продають рекламу.

"Будь-яка людина з досвідом просування контенту в Facebook, подивившись на цей список, насилу зможе сказати, які з пунктів є порушеннями, а також що з перерахованого не робить кожен день видання", - констатує автор.

Експерт зазначає, що з Community Guidelines Facebook, офіційного повідомлення про бан і тексту DFR Lab, причиною бана стали перші два пункти, тобто непрозора репрезентація власників проекту. Якщо Znaj Media позиціонує себе як холдинг, то це за правилами фейсбуку повинно бути відбито у структурі бізнес-аккаунта. З іншого боку, незрозуміло чому Facebook не спробував вимагати прояснення ситуації на стороні Znaj, і якщо сторінка холдингу і зв'язок між активами була знайдена. Крім того, для управління сторінками повинні використовуватися акаунти реальних людей. З цим, судячи з усього, була проблема.

В іншому звіт DFRLab - це набір фактів, які не є порушеннями політики Facebook. Регіональні сторінки та сторінки контентних вертикалей є у багатьох видань, і вони також можуть постити статті одночасно або крос-постити контент між вертикалями і виданнями холдингу.

Що стосується відсутності зрозумілих патернів зростання сторінок без вмісту і реклами, то радив би дослідникам поговорити з SMM-відділами великих медіа. Є безліч способів добитися схожого ефекту, коли в арсеналі є сайт з великим трафіком і кілька сторінок-мільйонників, наприклад, розміщувати заклики підписатися на сторінку коментарів під новинами з релевантним для сторінки контентом або в інших каналах дистрибуції контенту, ну або розміщувати банера на сайті. Про Imena.ua думаю, навіть немає сенсу говорити.

"Окремо хотілося б відзначити, що звіт DFRLab місцями суперечить сам собі", - підкреслює експерт.

На початку тексту йдеться, що були виявлені ознаки "audience-building", тобто координованого зростання за рахунок декількох сторінок, а трохи нижче визнає, що жодних явних ознак "неавтентичності" цих дій не знайдено, крім того, що вони були скоординовані між собою.

В останній частині, де коротко підбиті підсумки, взагалі може здатися, що дослідники не впевнені практично ні в чому з того, про що написали.

"Вражає також публічна позиція Facebook. Керівник публічної політики Facebook в Україні Катерина Крук опублікувала у своєму акаунті (в якому не можна коментувати, якщо ти не в друзях Катерини) офіційний прес-реліз і посилання на розслідування DFRLab і статтю Liga.net, підкресливши зв'язок холдингу з PR-фірмою Pragmatico, а також згаданий у статті факт того, що Pragmatica бере замовлення на політичний піар, заснований на піврічної давності пості одеського блогера", - пише автор.

Для тих, хто не в темі до кінця незрозуміло, за що конкретно забанили Znaj Media. Від людини на позиції керівника публічної політики Facebook чекали як раз більше конкретики щодо функціонування соцмережі в регіоні.

Так, у Znaj виникли проблеми - важко заперечувати. Але будемо долати. Коли в Україні взагалі було просто і спокійно працювати?! Ніколи, особливо, коли хочеться досягнути справедливості у всьому. Чесним і справедливим, хто не шукає легких шляхів, часто сунуть "палки в колеса".

Нагадаємо, офіційна заява Знай.ua з приводу блокування сторінки у мережі Facebook: ми живі люди, а не "боти та тролі".