Чутки про багатотонні обсяги контрабанди та мільйонні хабарі на блок-постах в зоні АТО сьогодні є фактом. І місцеві і військовики відверто говорять про маже "офіційні" такси - фура з фруктами – 5 тисяч, з підробленою горілкою – 60 тисяч! Як наслідок - надвисокі ціни на товари першої необхідності на тимчасово окупованих територіях Донбасу та Луганщини.

"Сьогодні ходила на ринок у Донецьку. Пачка масла коштує 34 гривні, десяток яєць – 30 гривень, за кілограм старої картоплі просять 19 гривень. Продавчиня картоплі зізналася, що товар їй завезли з України. Ціну мусили збільшити, бо водій, поки завіз товар, мусив заплатити на блок-постах 50 тисяч гривень", - каже Валентина, мешканка Донецьку. Прізвища просить не вказувати.

Про проблему вже неодноразово заявляють військові, міліціонери, волонтери та місцеві мешканці.

"28 бригада, 1 батальйон. Питання проїзду через блок-пости та зняття "податі" вирішуються за допомогою особливого помічника - довіреної особи комбата . Той уже в останній час розїжджає на Мерседесі . Вільно пересувається з території частини і назад, справи веде з особами кавказької національності зі сторони сепаратистів. Буває одноразова сума виручки до 200 тисяч грн", - пише на своїй сторінці у Фейсбуці вінницька волонтерка Таїса Гайда.

Читайте також: Як сепаратисти заробляють гроші в Україні (розслідування)

Популярні новини зараз
ТЦК дав чоловікам 60 днів: повідомити обов'язково На школи тепер чекають масові перевірки: батьки домоглися свого В Україні готується революція у житловій сфері Це вже законно: співробітникам ТЦК дозволили робити це під час вручення повістки
Показати ще

Журналіст з Горлівки Олександр Білінський також характеризує ситуацію. Про це чоловік написав на своїй сторінці у Фейсбуку.

"На днях розмовляв з високопосадовцем у погонах, який уповноважений самим міністром МВС Арсеном Аваковим. Його зізнання – це вирок усій правоохоронній системі. На пряме питання, скільки заробляють у зоні АТО, він, трохи подумавши, сказав: "Один мільйон на одному блок-посту в день". Тобто мільйон в день іде в кишені силовиків різної масті: прикордонників, фіскалів, міліціонерів, прокурорів. На питання – хто курирує цей процес, він просто уникнув відповіді", - пише Білінський.

Офіційно у зоні АТО діє пропускна система, але волонтери відзначають, що з її введенням корупційних схем стало більше.

"Майже всі товари, які були до війни є в місті і зараз. Але з'явилося багато російського. Все дороге, у два-три рази дорожче, ніж у Росії чи в Україні. З Донбасу теж ідуть фури в обидва боки – в Україну, і в Росію. Минулого року зерно вивозили, вугілля, цього року відкрилось багато пунктів прийому металолому – відвозять метал. Його збирають місцеві, солдати та бойовики з розбомблених будівель", - розказує Валентина з Донецька.

Чимало скарг у соціальних мережах і на те, що платити на блок-постах доводиться не лише підприємцям та контрабандистам, але й рядовим громадянам – між населеними пунктами по обидва боки фронту курсують автобуси та таксі. Декілька сотень гривень доводиться платити з кожної людини, аби проїхати через блок-пост.

"Водій квитки продає і додатково збирає гроші на платню солдатам. На блок-посту у салон автомобіля заходить військовий, рахує пасажирів. Потім вискакує водій, дає гроші – автобус проїжджає", - каже місцевий Олександр Потапов.

Якщо хабара не дати – автобус з пасажирами може цілий день простояти у черзі, очікуючи огляду, перевірки та оформлення відповідної документації на проїзд в зоні АТО між блок-постами. Враховуючи, що поля заміновані – для пасажирів це перетворюються на тортури.

Читайте також: Міліціонери та митники пограбували волонтерів

Майже усі, хто змушений їздити через блок-пости, запевняють – ланцюжок заробітків тягнеться "угору" - з кожного блок-посту гроші йдуть високопосадовцям, командирам бойовиків та козаків, командуванню силовиків.

В МВС визнають проблему.

Заступник керівника Донецького МВС Ілля Ківа також знає, що за проходження блок-постів, підприємці платять по декілька десятків тисяч гривень за раз. Іноді суми сягають від 50 тис. до 150 тис. гривень.

"На окупованих територіях відчувається брак по всіх групах товарів. Ціни вищі у 5 – 6 разів. Це і створює умови для діяльності контрабандистів. Брак виховання та дисципліни породжує корупційні схеми, як дозволяють збагачуватися на війні. Загалом, це проблема усього Східного фронту. Виставляємо пости, але ті, хто хоче провезти товар – їдуть об'їздними шляхами. У більшості випадків, провідниками виступають місцеві мешканці, котрі добре знають територію. А контрабандисти майже щодоби змінюють маршрути - зараз літо, тож до їх послуг ще й польові дороги. До корупційних схем залучені не тільки військові чи інші посадовці, а й добровольці", - пояснює Ківа.

На його думку – головна проблема у відсутності правової бази. Бо спійманого порушника можна або завернути назад, або передати фіскальній службі. Впливає також і відсутність чіткого адміністративного кордону в зоні АТО – адже межі АТО постійно змінюються Кабміном.

Губернатор Луганської області теж говорить, що проблема існує. 8 травня Геннадій Москаль разом з працівниками МВД, СБУ та фіскальної служби затримали 168 автівок з алкоголем, продуктами харчування та іншими товарами, котрі рухались у Луганськ з боку України.

Журналіст Роман Бочкала написав на своїй сторінці в соціальних мережах, що серед затриманих був його знайомий приватний підприємець. Ось як чоловік описує ситуацію:

"Я від 3 до 5 разів на тиждень пересікаю лінію розмежування. Затримання 168 вантажівок – це дуже дивна історія. Бо сама українська сторона їх впустила на підконтрольну їй територію, а коли машини стали виїжджати - їх затримали. Прикро, бо ніхто нічого забороненого не віз – їжа, алкоголь, цигарки. Силовики, які за перевезення раніше брали чималі кошти раптом стали моралістами – як же так, невже ми будемо годувати терористів… 1 тонна товару коштує 1 тисячу гривень. І це тільки те, що треба платити на посту Родина – Золоте. Але до цього посту ще треба добратися. Багато готові платити, але офіційно – на рахунки МВС чи Міністерства оборони. А це банальне мародерство і піратство. Якщо не заплатити – оголосять посібником терористів, відвезуть на допит до слідчого в Лисичанськ, потім відпустять, тому що законних підстав для затримання немає. Але машину обшукають, можуть і товар забрати і автомобіль" - на умовах анонімності зізнався чоловік.

Читайте також: Прикордонники зупинили вантажівки з контрабандою на Донбас

Народний депутат Дмитро Добродомов, стверджує, що робив депутатські запити, але не отримав жодної відповіді – чи було відкрито хоч одне кримінальне провадження по факту хабарництва на блокпостах. А працівники внутрішньої служби просто бояться втручатися – тому що там крутяться великі гроші і за це можуть "повідривати голови".

"Мені відповідають, що люди несуть службу у зоні АТО – і цим все сказано. За моїми спостереженнями – на блокпостах стоять колишні "беркутівці", які були на Майдані. Їх спеціально відправляють в зону АТО з припискою "для проходження служби на блокпостах" - стверджує Добродомов.

Ще з березня у міліції планували ввести електронну пропускну систему, аби боротися з корупцією. Офіційно систему запустили - поки що у тестовому режимі. За допомогою такої системи, контролювати переміщення транспорту та видачу дозволів у зоні АТО зможуть вже у Києві, в електронному режимі.

"Маю скепсис з приводу електронної системи пропусків. Можливо, підприємцям це допоможе. Але з приводу простих людей – не впевнена. Бо на тимчасово окупованих територіях залишилися в основному пенсіонери – як вони зможуть оформлювати заявку через інтернет?" - каже омбудсмен Валерія Лутковська.

Місцеві перевізники кажуть, що готові до нового виду бізнесу.

"Будемо брати на список пенсіонерів та їх паспортні дані, реєструватимемо самі за окрему платню і будемо возити за пенсіями і ліками на українську територію", - каже перевізник Олексій.

"Знай" звернувся за коментарем до Міністерства оборони. Але відповіді так і не отримав.