У кожного міста є своя темна сторона. За широкими бульварами, площами і пам'ятниками завжди ховаються кабаки, гральні заклади та, звичайно, будинки розпусти. Вони в Україні є і зараз, незважаючи на законодавчу заборону. А вже до революції 1917 року, Київ і зовсім був місцем досить розгульним. Про темний бік дореволюційного Києва зараз і поговоримо.

Розгульна імперія

У Російській імперії заборонити проституцію намагалися неодноразово. «Сифіліс - головний ворог солдата», - сказав колись Петро I і почав нещадно карати військовослужбовців, а потім і всіх інших, за покупку і продаж кохання. Його політику продовжувала і Катерина II, яка видала в 1782 році знаменитий «Указ про благочиння», який встановлював тюремний термін за організацію борделя, і Павло I, який зобов'язав робітниць публічних будинків носити жовті сукні.

Але заборонні методи не працювали. Міста імперії росли, разом з ними зростала і кількість місць розпусти. І тоді імператор Микола I вирішив піти іншим шляхом. Він офіційно дозволив проституцію, але під суворим поліцейським і санітарним контролем. У робітниць борделів навіть забирали паспорти, видаючи натомість так звані «жовті квитки», де відзначалися візити до лікаря.

Популярні новини зараз
Будуть під постійним обстрілом: астролог вказав, на які міста чекає пекельний тиждень Повинні з'явитися без повістки: кого чекають у ТЦК з 1 квітня Зміна ціни на електроенергію: у НКРЕКП зробили заяву для споживачів Показники лічильника вже не аргумент: українців змушують платити за світло більше, ніж "накрутили"
Показати ще

За новими правилами «матусям», тобто власниця борделів, не могло бути менше 35 років, а їх «баришням» - менше 16. Публічні будинки дозволялося будувати на відстані не менше 150 сажнів (300 м) від церков і навчальних закладів.

Проституція в масштабах імперії продовжувала зростати, але тепер уже під суворим контролем. До 1901 року в країні налічує 2400 будинків розпусти, в яких працювали близько 15 тисяч «панянок», а одиночних «білетниць» - до 40 тисяч осіб.

Київське напівсвітло

Київ не тільки не відставав від цих тенденцій, але і в якийсь момент став мало не в авангарді. Бум проституції тут почався в другій половині XIX століття з цілком природних причин. Саме тоді в Києві почалося масове будівництво нових будинків, місто росло не по днях, а по годинах. Відповідно, з усієї України сюди кинулися будівельники, ремісники та різноманітні бізнесмени. І їм потрібно було десь відпочивати.

Як писав з цього приводу письменник Олександр Купрін: "І вся ця галаслива чужа зграя, сп'яніла від чуттєвої краси старовинного міста, - ці сотні тисяч розгульних звірів в образі чоловіків всього свого масової волею кричали:" Жінку! ". Попит в черговий раз народив пропозицію.

Червоні ліхтарі на вулиці Ямській

До 50-х років XIX століття велика частина будинків розпусти Києва розташовувалася на Андріївському узвозі. Наприклад, в той час знаменитий «дім терпимості» був в будівлі за адресою Андріївський узвіз, 8. Зараз там театр «Колесо». Але згідно з новим законом поряд з церквою вони працювати не могли, тому відразу після легалізації довелося переїжджати.

Новим притулком борделів стала вулиця Ямська. Вона і зараз існує в Голосіївському районі. Раніше це була похмура і сіра околиця, але з новими мешканцями, Ямська засяяла не гірше Амстердама. Спочатку борделі роз'їхалися хто куди. Але в 1886 році відбувся пам'ятний випадок, який в результаті і перетворив вулицю в справжній квартал Червоних ліхтарів.

В один теплий травневий вечір київський цивільний губернатор Сергій Миколайович Гудима-Левкович звично вирушив на вулицю Еспланадну. Там розташовувався непоганий будинок розпусти, який він періодично відвідував. І, незважаючи на те, що губернатору було злегка за 40, в найвідповідальніший момент у нього не витримало серце. Так він і помер в стінах «бдому терпимості».

Звісно, трапився скандал. Де це бачено, щоб шановний одружений чоловік, губернатор, помирав у такому грішному місці? Щоб покінчити з принизливими для влади чутками, генерал-губернатор Олександр Дрентельн наказав негайно прибрати все борделі куди-небудь подалі. Але куди?

І тут мешканці Ямської вулиці самі попросили розмістити будинки розпусти у них. Навіть листа Дрентельну написали. І генерал погодився. Треба сказати, що присутність на Ямській борделів і шинків досить сильно підвищило добробут місцевих.

Так тривало до самого 1906 року, коли будинки розпусти знову перенесли, а вулицю перейменували в Батиєву. Від гріха подалі, в самому прямому сенсі слова. У 1944 році їй повернули стару назву.

Думські жінки

Ще одним місце з сумнівною репутацією, був Козеболотний провулок, де знаходилося цілих два борделя, відкритих Наталією Мільштейн. Навколо цих борделів крутилося і чимало «білетниць». Якщо пошукати це місце на сучасній мапі, то виявиться, що «баришні» збиралися, фактично, прямо на місці сучасної київської мерії.

А з 1878 року вони почали збиратися акурат між сучасними Головпоштамтом і Будинком Профспілок, де раніше стояла будівля Міської думи. У народі цих «баришень» так і називали - «думські жінки». В результаті дійшло до того, що по цій частині Хрещатика і вулиці Прорізній жінки намагалися ходити тільки зі своїми чоловіками, щоб їх не прийняли за повій.

Жорстока Камбала

Якщо ви подумали, що проституція Києва дійсно знаходилася під жорстким контролем влади, то ви помиляєтеся. Безумовно, якийсь порядок в цю справу реформи Миколи I внесли, але це була крапля в морі. Багатьох дівчат залучали до проституції силою. А термін їх «придатності» для більшості борделів не перевищував 2-3 років. Після закінчення цього терміну «баришня» найчастіше була вже заражена цілим букетом венеричних захворювань, і її викидали на вулицю.

Однією з найжорстокіших «матусь» серед київських бандерш вважалася Камбала. «Баришні», що працювали на неї, потрапляли в справжнісіньку «кабалу» і віддавали своїй покровительці майже всі зароблені гроші.

Тож не дивно, що багато секс-працівниць «середньої ланки» вважали за краще приймати клієнтів індивідуально. Для цього вони часто укладали договори з буфетниками і торговцями. Чимало таких нелегальних міні-борделів діяли під вивісками закусочних, кафетеріїв і навіть «Штучних мінеральних вод». Заробіток у «баришень» там був невеликий, але і начальства в особі жорстокої «матусі» не було.