За часів Януковича тодішня опозиція закидала владі, крім усього іншого, захмарні витрати на її, влади, утримання. Уряд, що виринув на хвилі Революції Гідності, жорстко (і небезпідставно) скритикував своїх попередників за просто-таки царські витрати на автопарки, вертодроми, бездіяльні управління департаменти, напхом напхані нікому не потрібними чиновниками тощо.
Подпишись на наш Viber: новости, юмор и развлечения!
ПодписатьсяНовий, пореволюційний, бюджет передбачав суттєві обмеження видатків на всі владні структури, наголошують експерти Громадського руху «Рідна країна» Валентина Різник, політолог та Віктор Марусиченко, юрист.
Це було виправдано, зрозуміло і палко підтримано — адже держава постала перед загрозою економічної кризи, а в Донбасі вирувала війна. Та минуло чотири роки, і виявилося, що криза й далі маячить на овиді, війна вирує, одначе теперішні владці про власний добробут дбають неабияк. От і Держбюджет-2019 люди називають (ні, не народним!) — «нічним», «п’яним» та «виборчим»: адже так «набюджетити» собі на користь можна було хіба вночі, не зовсім тверезо і з розрахунку, що вибори недалечко.
ОСЬ ЯК ВЛАДА ПОДБАЛА ПРО СЕБЕ СЕКРЕТАРІАТ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ
Попри обіцянки раціонально використовувати кошти та суворі заборони збільшувати автопарки, — армія працівників, які обслуговують пань і панів міністрів, неухильно зростає. Як, власне, й кількість вельми недешевих обслуговуючих автівок. Додамо сюди ж фінансування «Урядового кур’єра» — газети, яка піарить Уряд — і в кінцевому підсумку отримаємо зростання на 418,49%: 2015 рік — 267 млн 400,5 тис. грн. 2019 рік — 1 млрд 119 млн 043,3 тис. грн.
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ
Видається, він переважно захищає вже існуючі монополії. Про це свідчать і некерований ринок землі на просторах України, і зірваний опалювальний сезон, і відтік іноземних інвестицій (позаяк інвестори не можуть працювати в умовах, створених клановими угрупованнями). Бездіяльність, або, радше, діяльність цієї установи нині становить серйозну загрозу для економіки держави. Але фінансування їй збільшили на 345 %: 2015 рік — 64 млн 192,9 тис. грн. 2019 рік — 221 млн 968,6 тис. грн.
ДЕРЖАВНА ОХОРОНА ОРГАНІВ ВЛАДИ ТА ПОСАДОВИХ ОСІБ
Пересування перших осіб держави створює дедалі більше незручностей. Доходить до блюзнірства: в День пам’яті жертв Голодомору, коли Президент відвідував Меморіал, для всіх інших громадян, що прийшли вшанувати безневинно замордованих співвітчизників, доступ до Меморіалу був «перекритий». Сума, яку ми маємо викласти з власних кишень на «страхування» страхів влади перед народом, зросла на 301,77%: 2015 рік — 431 млн 827 тис. грн. 2019 рік — 1 млрд 303 млн 135 тис. грн.
АПАРАТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ
Фінансування структури, що обслуговує Верховну Раду, зросло протягом чотирьох років на 281,24%: 2015 рік — 700 млн 581,5 тис. грн. 2019 рік — 1 млрд 970 млн 346,7 тис. грн. Прикметно, що майже 500 млн грн. призначено для оплати праці нардепів, тобто понад мільйон на кожного депутата. На додачу — 500 млн грн., які передбачені законодавством для фінансування діяльності партій, представлених у парламенті.
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА
Ефективність діяльності Генеральної прокуратури вже не перший рік обернено пропорційна до витрат на її функціонування. Більшість справ, які вона готує, або «розвалюється» в суді, або — через некомпетентність та брак доказів — туди й не доходить. Скажімо, в’язниця не дочекалася жодного з нардепів, яких у чималій кількості ГПУ гучно намагалася притягти до відповідальності. Тим часом фінансування Генпрокуратури збільшилося на 249,01%: 2015 рік — 2 млрд 919 млн 373,9 тис. грн. 2019 рік — 7 млрд 269 млн 784,4 тис. грн.
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ
Раніше надпотужне фінзабезпечення МВС сяктак пояснювалося витратами на реформування правоохоронних органів. Нині всім розвиднилося: «нова поліція» — скоріше, перевдягнута стара; реформування провалилося; народна довіра, за опитуваннями Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва, змаліла до від’ємного результату (-19%). А от фінансування зросло — аж на 246,14%: 2015 рік — 33 млрд 771 млн 154,7 тис. грн. 2019 рік — 83 млрд 123 млн 897,6 тис. грн.
ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ СПРАВАМИ
Ця не схильна до публічності структура опікується здоров’ям і зручностями посадовців, депутатів та інших осіб, до них наближених. Серйозно опікується. Наприклад, автобаза ДУС запланувала купити 2 броньовані автомобілі Mercedes-Benz S600 за 41,98 млн грн. для Петра Порошенка. Попри те, що президентський кортеж цілком укомплектований. Бюджетом на 2019 рік «ДУСі» збільшили фінансування «всього лише» на 215,89%: 2015 рік -1 млрд 146 млн 462,7 тис. грн. 2019 рік — 2 млрд 475 млн 197,9 тис.грн.
СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Фінансування служби, яка цілковито підпорядковується Президентові, зросло на 210,86%. Влада пояснює це гібридною війною, що триває внаслідок російської агресії. Проте, хоча видатки на утримання СБУ щороку зростають, українці безпечніше не почуваються. За результатами опитування, яке в січні 2018-го провів уже згадуваний Фонд «Демократичні ініціативи», Служба безпеки України має від’ємну довіру громадян: -26,5%. Одначе далеко не бідує: 2015 рік — 4 млрд 533 млн 083,1 тис. грн. 2019 рік — 9 млрд 558 млн 647,6 тис. грн.
МІНІСТЕРСТВО ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ
Цей орган, створений порівняно недавно, де-факто являє собою піар-агенцію влади. Такий висновок напрошується з огляду на кількість роликів, які під виглядом соціальної реклами демонструє телебачення, і в яких мало не щомиті лунає прізвище Президента. Не варто забувати і про фейсбук-армію, що фінансується за гроші платників податків. Такі медійні послуги й коштують немало. Тож нічого дивного, що фінансування міністерства зросло на… 7929,15%: 2015 рік — 6 тис. 795,7 грн. 2019 рік — 545 млн 639,3 тис. грн.
НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ
Суспільство загалом не задоволене роботою цієї структури. Справа не лише в захмарних преміях для його керівництва. Декларації значної частини депутатів свідчать, що ті примудрилися впродовж двох років стати мільйонерами, проте жоден з них так і не відчув на собі сталевих обіймів НАЗК. Але, звичайно, фінансування Агентства збільшилося — на 693,76%. 2015 рік — 109 млн 312,6 тис. грн. 2019 рік — 758 млн 373,2 тис. грн.
А тепер повернімося до характеристик, що ними наділили в народі Бюджет-2019.
НІЧНИЙ, бо його остаточна версія погоджувалася вночі, шляхом домовленостей між кількома фігурантами з урахуванням позиції МВФ. Хитрість не нова: під покривом ночі, за відсутності публічного, відкритого обговорення, шляхом масового кнопкодавства, влада «протискає» свою версію бюджету.
П’ЯНИЙ, бо, за свідченнями й частини самих депутатів, і журналістів, після копіткої нічної праці вранішній алкоклімат у сесійній залі перевищував усі норми й бив усі можливі рекорди.
ВИБОРЧИЙ (і це найголовніше) — бо адмінресурс отримав у якості подарунка (чи заохочення) величезні бюджетні кошти напередодні виборів.
По-перше, це мільярд для фонду Порошенка.
1 мільярд гривень передбачили в бюджеті-2019 для Фонду Президента України — на підтримку освітніх та наукових програм для молоді (Фонд, до слова, юридично не існує). Звичайно, підтримка молоді — річ позитивна, але в цивілізованішому світі фонди президентів та перших леді наповнюють меценати і благодійники, а наукові гранти та стипендії з бюджету надає Міністерство освіти. Українському культурному фондові, який очолює дружина Президента, виділили 708 млн грн. Доброту членів сім`ї Президента ми, виходить, оплачуємо з власних кишень.
По-друге, державні кошти для депутатів, які підтримують Президента та Уряд.
На субвенції місцевим бюджетам для заходів соціально-економічного розвитку окремих територій у Бюджеті-2019 закладено 4 млрд 900 млн 500 тис. грн. Це означає, що перед виборами «віддані» депутати отримають майже 5 мільярдів для «обробки» своїх округів. І нарешті — родзинка: підвищення пенсій відбудеться того ж місяця, що й вибори Президента України.
ЯК ВЛАДА ПОДБАЛА ПРО ГРОМАДЯН
На зарплати та пенсії для своїх громадян влада, звичайно ж, передбачила набагато менше. Мінімальна заробітна платня з січня місяця зросте протягом року на 450 грн. (+12,1%) і становитиме 4173 грн. Мінімальна пенсія збільшуватиметься поетапно, в тому числі перед виборами — в березні, й до кінця року зросте на цілу 141 грн. та сягне 1638 грн. Прожитковий мінімум з 1853 грн. до кінця 2019 року планують підняти до 2027 грн., тобто на 174 грн.
Висновок: влада максимально подбала про себе та тих, хто її підтримує, а для громадян 2019-й знову стане роком виживання. Інші висновки пропонуємо шановному читацтву зробити самотужки.