Про це пише портал Акценти. Публікуємо матеріал без коментарів та ремарок. Редакція не несе відповідальності та не перевіряє дані, надані та опубліковані сторонніми інформаційними ресурсами.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяУ час, коли наша країна потребує повної мобілізації всіх ресурсів для захисту, Державна авіаційна служба України (Держaвіаслужба) таємно передала контроль над документацією для ремонту ключової частини вертольотного парку компанії з ОАЕ, яка має прямі зв'язки з "Російськими вертольотами". Це кульмінація безпрецедентної 3-річної проблеми, яку українські авіаційні підприємства, галузеві експерти та депутати намагалися вирішити, але натикалися на глуху стіну бюрократії та прихованих інтересів.
Поки українські пілоти ризикують життям, виконуючи бойові завдання на передовій, чиновники у теплих кабінетах приймають рішення, які можуть нанести нищівний удар по нашій боєготовності. І це не голослівні звинувачення, а документально підтверджений факт.
Від початку повномасштабного вторгнення питання супроводження ремонтної документації для вертольотів Ми-8МТВ залишалося відкритим, незважаючи на численні звернення представників галузі. Усі вони фактично ігнорувалися Держaвіаслужбою під різними приводами, створюючи штучний вакуум, який тепер заповнений рішенням, яке напряму підриває обороноздатність держави.
Секретний документ, що підриває національну безпеку
Згідно з документом, 24 липня 2025 року очільник Держaвіаслужби Олександр Більчук підписав рішення №1.15-1091-25, яким фактично віддав контроль над життєво важливою для оборони країни документацією іноземній структурі. Право на супроводження ремонтної документації вертольотів Ми-8МТВ, які є основою повітряних сил України, було передано маловідомій компанії AAL Group Ltd з Об'єднаних Арабських Еміратів.
Найбільш шокуючим є те, що ця компанія є прямо афілійованою з російським холдингом "Російські вертольоти", який виробляє бойові машини для армії країни-агресора. Фактично, український чиновник передав ключі від нашої повітряної безпеки безпосередньо до рук тих, хто працює на знищення України.
Приховування від громадськості: маніпуляції замість правди
У своєму офіційному повідомленні на Facebook Держaвіаслужба лукаво заявила, що "нові правила дозволяють ремонтувати вертольоти без залежності від російського виробника". Але чи можна говорити про незалежність, якщо контроль передано компанії, яка є, по суті, офшорним прикриттям для того ж самого російського виробника?
Цитата з офіційного повідомлення Держaвіаслужби: "Це дає можливість виконати ремонт вертольота типу Ми-8МТВ (планера, систем та комплектувальних виробів), що забезпечить подальшу безпечну експлуатацію всього парку вертольотів, зареєстрованих в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України".
Але в цьому повідомленні немає ані слова про те, що право на супроводження документації передано іноземній компанії з ОАЕ, яка має сумнівну репутацію та ймовірні зв'язки з країною-агресором.
Ми-8: хребет військової авіації України
Щоб зрозуміти масштаб зради, потрібно усвідомити критичну роль вертольотів Ми-8МТВ у захисті українських рубежів. Ці машини є не просто транспортними засобами – вони забезпечують життєдіяльність усього фронту.
За оцінками військових аналітиків, вертольоти Ми-8 виконують близько 70% усіх повітряних операцій Збройних Сил України. Вони задіяні для:
- Евакуації поранених з передової (медична евакуація)
- Транспортування особового складу в зону бойових дій
- Доставки боєприпасів та спорядження
- Розвідувальних операцій
- Вогневої підтримки піхоти
Безпрецедентна тривалість бездіяльності
Понад 18 місяців Україна не мала офіційно визначеної компанії з супроводження ремонтної документації для вертольотів Ми-8МТВ. Така безвідповідальність не може бути випадковою. У розпал повномасштабної війни питання технічного супроводу ключової авіатехніки мало б бути вирішено у найкоротші терміни.
Натомість керівництво Держaвіаслужби демонструвало злочинну бездіяльність, щоб потім поставити країну перед фактом: або приймаємо сумнівну компанію з ОАЕ, або залишаємося зовсім без ремонтної документації. Фактично, нас поставили перед вибором без вибору.
Російський слід: компрометуючі зв'язки
Як зазначають журналісти проєкту «Хапуга», це не перший випадок, коли українські чиновники в Державіаслужбі потурають інтересам Кремля в авіаційній галузі. "Пам'ятаєте матеріал колег з проєкту «Хапуга» про те, як «Українські вертольоти» через американську «Alpha Aviation» легалізували роботу російських вертольотів в ООН?" — йдеться у їхньому розслідуванні.
За даними журналістів, за «Alpha Aviation» стоїть подружжя росіян - громадянка Росії Марія Юдіна та її чоловік Кирило Аносов. Він - відомий російський вертолітний діяч, пов'язаний з авіакомпанією «АПК Вектор».
Схема виглядає цілком системною: компанії з російським корінням через підставні структури в інших країнах отримують доступ до українського авіаційного сектору, а українські чиновники або закривають на це очі, або активно цьому сприяють.
Що далі?
Подальше ігнорування цієї проблеми може призвести до катастрофічних наслідків для обороноздатності України. Передача контролю над ремонтною документацією вертольотів компанії з сумнівною репутацією означає, що:
- Росія отримає доступ до інформації про стан та боєготовність української вертолітної техніки
- Може виникнути залежність від постачальника, який в будь-який момент може припинити надання послуг за вказівкою Кремля
- Критично важливі системи бойових вертольотів можуть стати вразливими до саботажу
- Репутаційні втрати України на міжнародній арені у сфері авіаційної безпеки
Що треба робити?
У цій ситуації необхідне негайне втручання найвищого керівництва держави:
- Негайно переглянути рішення Держaвіаслужби щодо передачі прав на супроводження ремонтної документації вертольотів Ми-8МТВ
- Провести незалежне розслідування діяльності керівництва Держaвіаслужби та компанії "Українські вертольоти"
- Створити прозорий механізм вибору компаній для супроводження критично важливої для оборони документації
- Відсторонити голову Державіаслужби від виконанння обовзяків
Ситуація з передачею контролю над ремонтною документацією вертольотів Ми-8МТВ — це не просто корупційний скандал. Це питання національної безпеки, яке потребує негайного втручання на найвищому рівні. Якщо зараз не вжити рішучих заходів, наслідки можуть бути непоправними.