Про це пише портал Акценти. Публікуємо матеріал без коментарів та ремарок. Редакція не несе відповідальності та не перевіряє дані, надані та опубліковані сторонніми інформаційними ресурсами.

Державна авіаційна служба України фактично передала контроль над критично важливим вертольотним парком України компанії, пов'язаній з російським військово-промисловим комплексом, про що не було жодної згадки в офіційних повідомленнях відомства. Це рішення може мати катастрофічні наслідки для національної безпеки та обороноздатності України в найкритичніший момент війни.

У розпал повномасштабної війни з Російською Федерацією, коли кожен військовий вертоліт на рахунку, Державна авіаційна служба України ухвалила рішення, яке фактично означає капітуляцію перед ворогом у критично важливому секторі національної безпеки. Неймовірно, але факт: українські вертольоти тепер фактично під контролем структур, пов'язаних з країною-агресором!

Офшорна компанія замість державного підприємства

24 липня 2025 року голова Державіаслужби України Олександр Більчук підписав документ №1.15-1091-25, яким передав право на супроводження ремонтної документації вертольотів Ми-8МТВ компанії AAL Group Ltd, зареєстрованій в ОАЕ. Ця компанія прямо афілійована з холдингом "Російські вертольоти" – структурою, що виробляє бойові вертольоти для армії країни-агресора.

Популярні новини зараз
Замість серпня - восьмень: в Україні хочуть змінити назви місяців, щоб "не плутатись" "Це обов'язок": у ЗСУ закликали мобілізувати 90% чоловіків У пенсіонерів заберуть 20% пенсії: ПФУ попередив про утримання із виплат Польша почала депортувати українців: вдома відразу чекає ТЦК
Показати ще

AAL Group Ltd зареєстрована у вільній економічній зоні аеропорту Шарджа (P.O. Box: 8231, Sharjah Airport International Free Zone), що є класичною офшорною юрисдикцією, де приховується реальна структура власності компаній.

Виникає логічне запитання: які справжні мотиви стоять за цим рішенням? Чи не є це проявом корупції найвищого рівня або ж прямою державною зрадою? Адже підписання такого документа в умовах війни з росією може розцінюватись виключно як акт свідомої шкоди національній безпеці України.

Обман суспільства: що насправді заявила Державіаслужба

На офіційній сторінці Державіаслужби у Facebook було опубліковано маніпулятивне повідомлення про те, що нібито "нові правила дозволяють ремонтувати вертольоти без залежності від російського виробника". Проте жодним словом не згадано, що право на супроводження ремонтної документації передано компанії з ОАЕ, пов'язаній з тим самим російським виробником!

"Це дає можливість виконати ремонт вертольота типу Ми-8МТВ (планера, систем та комплектувальних виробів), що забезпечить подальшу безпечну експлуатацію всього парку вертольотів, зареєстрованих в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України", – цинічно заявили в Державіаслужбі, приховуючи головне – кому саме передали контроль над документацією.

Ми-8: кров і кисень української оборони

Вертольоти Ми-8МТВ складають основу вертольотного парку України та є критично важливими для обороноздатності країни. Ці машини щоденно виконують бойові завдання з евакуації поранених, доставки боєприпасів, перекидання особового складу на найгарячіші ділянки фронту, здійснюють розвідувальні польоти та забезпечують зв'язок між підрозділами.

За оцінками військових експертів, близько 70% всіх вертолітних операцій ЗСУ виконується саме на Ми-8 різних модифікацій, наразі для виконання бойових операцій знаходиться більше 300 таких машин. Без них неможливо уявити ефективну оборону країни, особливо в умовах сучасних бойових дій, коли мобільність та швидкість реагування мають вирішальне значення.

Питання документації на ремонт цих вертольотів стояло гостро з початку повномасштабного вторгнення, оскільки розробник – російські підприємства – опинився під санкціями. Протягом трьох років Державіаслужба не могла розв'язати цю проблему, і ось нарешті "розв'язала" шляхом... передачі контролю над документацією фактично тому ж розробнику через офшорну компанію!

Ігнорування українського виробника

Особливо обурливим у цій ситуації є те, що Державіаслужба знехтувала державним українським підприємством, яке мало всі можливості для виконання цієї роботи. ТОВ "Конотопський авіаремонтний завод "Авіакон", який на 100% належить державі Україна, неодноразово подавав заявки на отримання права супроводження ремонтної документації вертольотів Ми-8МТВ.

"Авіакон" має більш ніж 90-річний досвід роботи, з яких понад 60 років спеціалізується саме на ремонті та модернізації вертольотів. Підприємство має унікальні компетенції, сотні висококваліфікованих фахівців, які працюють з вертольотами сімейства Ми-8 ще з часів їх появи на озброєнні радянської армії.

Крім того, Державіаслужба як центральний орган виконавчої влади могла самостійно взяти на себе функцію супроводження ремонтної документації, не передаючи її жодним третім особам, а тим більше іноземним компаніям із сумнівною репутацією.

Чи не вказує це на спланований характер дій? Чи не стоять за цим рішенням мільйонні хабарі від російських спецслужб? Ці питання вимагають термінового розслідування СБУ та ДБР, адже під загрозою опинилася не просто галузь, а безпека та суверенітет усієї країни!

Катастрофічні наслідки для національної безпеки

Серед ключових загроз, які створило “рішення”:

Українські військові вертольоти стануть "відкритою книгою" для ворога. Інформація про кількість, технічний стан, особливості модернізації та місця базування Ми-8 потрапить безпосередньо до рук країни-агресора.

Компанія "Російські вертольоти" через свою дочірню структуру AAL Group Ltd отримає можливість навмисно саботувати ремонт української техніки, надаючи неправильні рекомендації, що призведе до аварій та катастроф вертольотів.

Можливе встановлення прихованих засобів стеження або пристроїв дистанційного керування, які дозволять противнику знати точне розташування кожного вертольота або навіть втручатися в його роботу під час виконання бойових завдань.

У критичний момент компанія може одномоментно припинити надавати необхідну документацію, що призведе до паралічу всього парку вертольотів України.

Порушення санкційного режиму. Рішення Державіаслужби фактично легалізує співпрацю України з підсанкційними російськими підприємствами через посередників з ОАЕ.

Це рішення Державіаслужби рівнозначне передачі ключів від нашої протиповітряної оборони безпосередньо Кремлю. Неможливо уявити більш небезпечного та безвідповідального кроку в умовах війни.

Як виправити ситуацію?

Експерти у галузі національної безпеки та оборони пропонують терміново здійснити такі кроки:

Негайно скасувати рішення Державіаслужби №1.15-1091-25 від 24.07.2025 як таке, що несе загрозу національній безпеці України.

Передати право на супроводження ремонтної документації вертольотів Ми-8МТВ державному підприємству "Авіакон" або безпосередньо Державіаслужбі.

Провести повне службове розслідування щодо обставин ухвалення цього рішення та перевірити наявність корупційної складової.

Відсторонити О. Більчука від виконання повноважень Голови Державіаслужби до завершення розслідування.

Ініціювати розгляд питання на засіданні РНБО України з огляду на критичні загрози національній безпеці.