Недитячий інтерес

Організація ЮНІСЕФ опитала батьків, у чому, на їхню думку, полягають причини інтересу підлітків до алкоголю. 

Усі причини здаються очевидними, але чи так це насправді?

Дорослі діти

Згадайте, коли дитина вперше запитала, що налито у вас у бокалі та чому в неї інший напій? Швидше за все, їй було 5-6 років. На думку психологів, саме в цьому віці в дітей з’являються перші запитання про алкоголь. Навіть якщо сім’я веде здоровий спосіб життя, спілкування дитини не обмежується стінами будинку. Тож якщо запитання прозвучало, потрібно відповідати. Краще не табуювати тему, кам’яніючи від незручності. Відповідь має бути простою та зрозумілою дитині, деталі варто відкласти на майбутнє.

 Наступний важливий період – середня школа. Саме тут виникає найбільше труднощів, а підлітки намагаються правдами й неправдами перевірити світ на міцність. До того ж, дуже сильні стереотипи, наприклад, що краще пробувати алкоголь вдома, а не в підворітті. Дивно, але виявляється, що в нашій країні підлітки випивають алкогольні напої саме в домашніх умовах, а не на вулиці, у компанії (рис. 2).

Рис. 2. Місця вживання алкоголю підлітками. Джерело: Європейське опитування школярів.

Дані опитувань і спостережень також підтверджують, що часто батьки просять дітей «збігати в магазин» і, разом із хлібом і молоком, купити баночку пива. І, на жаль, продавці не завжди перевіряють документи в підлітків або ж ідуть назустріч «хазяйновитому» підліткові. Навіть за умов заборони на продаж алкоголю неповнолітнім і за наявності реальних штрафів.

То що ж робити, якщо ми хочемо убезпечити дітей від алкоголю?

Провідні педагоги та психологи дають такі рекомендації:

Батькам на замітку

У психології є поняття «мотивація переконання». На думку експертів, якщо тема алкоголю табуйована, вона автоматично викликає інтерес. Заборона завжди викликає цікавість. У цьому випадку завдання суспільства – забезпечити умови, за яких підліток не використовуватиме алкоголь як показник дорослості та фізично не зможе купити його в магазині.

Обов’язкова перевірка документів під час купівлі алкогольної продукції переслідує саме цю мету, а сім’я через прихильність і довірчі відносини передає дитині цінності, правила життя, вчить цінувати себе та дбати про здоров’я.

Найбільші виробники пива вже кілька років проводять у вересні спеціальну акцію із профілактики вживання алкоголю неповнолітніми. У рамках масштабної акції компанії Carlsberg Ukraine та AB InBev Efes Україна виходять у торгові точки, говорять із продавцями та покупцями про роль кожного у профілактиці продажу алкоголю підліткам. При цьому компанії не лише приділяють увагу контролю продажу, а й залучають найкращих психологів, допомагаючи батькам зберігати надійні зв’язки в сім’ї.

Наявність зв’язку формується на взаємоповазі та відкритому діалогу. Якщо вони є, підліток у складній ситуації швидше звернеться до сім’ї, а не до друзів чи сумнівних речовин. У 2018 році компанії запустили у Facebook проект «Чек-лист для батьків», у рамках якого провідні українські психологи розповідають, як побудувати довірчі відносини з підлітками та тим самим убезпечити їх від споживання алкоголю.