На суші всі звикли, що швидкість можна визначити за допомогою кілометрів, миль. Але вимірювання швидкості кораблів – це вже окрема і дуже цікава історія. Рахунок ведеться в якихось загадкових вузлах. Для того, щоб зрозуміти, що таке вузол, слід звернутися до морської історії.

Ми розповімо, як з'явилася така міра швидкості і чому вона відповідає у наш час.

На початку мореплавства не існувало ніяких спеціальних приладів для визначення місцезнаходження судна у морі. Спочатку водний транспорт рухався виключно уздовж берегової лінії.

Час минав, моряки навчилися визначати своє місце розташування на великій воді, а саме довготу і широту. Втім, спочатку і в цій системі все було непросто і не ідеально.

Популярні новини зараз
Борги анулюють: українцям дали новий шанс у важкі часи Залишать голими та босими: комунальники пообіцяли "не райдужну перспективу" всім боржникам Доїхати на роботу і назад – вже не по кишені: проїзд у маршрутках дорожчає Що насправді роблять контролери з вашими лічильниками: чого боятися, а чого не варто
Показати ще

Зазначимо, широта – це відстань на північ або південь від екватора планети, а довгота – це відстань на схід або захід від нульового меридіана.

Довготу завжди можна було визначити за полярною зіркою, а от з широтою все було не так просто. У давні часи морякам доводилося відраховувати її від того місця, звідки вони вирушили в дорогу.

Тоді ж з'явився спеціальний прилад – корабельний лаг. Його використовували для визначення швидкості судна.

Перші лаги виглядали, як колода з мотузкою. Лаг викидали за борт, а на мотузці зав'язувалися вузли через рівні проміжки часу. Так і обчислювалася швидкість судна.

Саме так і з'явилася морська традиція позначати швидкість у вузлах. Природно, у ті часи морський вузол не був стандартизованою величиною.

Матрос визначав довжину лина, який йде за борт, скажімо, за півхвилини. Робилося це шляхом підрахунку вузлів, зав'язаних на ліні з рівними інтервалами.

Причому інтервали підбирали на березі так, щоб число полічених вузлів показувало швидкість судна в морських миль в годину. При навігації вона була особливо зручна тому, що одна миля відповідає одній хвилині дуги вздовж меридіана.

Стандарт з'явився, коли стали з'являтися більш досконалі вимірювальні прилади. Назва залишилася, незважаючи на те, що вузол, по суті, прирівняли до однієї морської милі на годину.

Однак, варто пам'ятати про те, що морська миля трохи більше сухопутної. Її протяжність становить 1852 метри.
Сама ж морська миля відповідає одній хвилині кутовий (1/60 від кутового градуса) меридіана на екваторі.

У сучасному світі прилад для вимірювання швидкості корабля все ще називається лагом. Проте, він вже зовсім не схожий на деревинку з мотузкою, як сотні років тому.

Сьогодні цей апарат виглядає як вертушка. Вона занурена у воду і визначає фактичну швидкість руху, а дані передаються на стрілочний або цифровий індикатор.

Нагадаємо, що доводилося ковтати морякам, поки не винайшли одну з найбільших досягнень людської думки.

Як повідомляв портал "Знай.uа", моряки у всі часи любили розповідати історії про морських монстрів. Окрема роль у байках відводиться гігантським щупальцям, хапаючим кораблі з темних глибин і стягуючих їх на дно.

Також "Знай.uа" писав, 105 років тому в небо піднявся перше у світі пасажирське судно. І цей ювілей насамперед стосується нас, адже сконструював літак і підняв у небо українець Ігор Сікорський.