Сьогодні, 27 липня легендарної актриси Фаїни Раневській виповнилося б 122 роки. Вона подарувала світу безліч комедійних ролей, але все життя мріяла про серйозне кіно і драматичні спектаклі.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися
Колеги-сучасники називали Фаїну Раневською "королевою другого плану", а нащадки - однієї з найбільших російських актрис XX століття. Передає Мир24.
Найдотепніші вислови актриси, які допомагали їй впоратися із самотністю, життєвими труднощами і зворотнім боком слави.
Талант - це невпевненість в собі і болісне невдоволення собою і своїми недоліками, чого я ніколи не зустрічала у посередності.
Фаїна Гіршевна Фельдман народилася в єврейській родині впливового Таганрозького фабриканта і, на перший погляд, була щасливою дитиною. Вона росла в достатку, оточена любов'ю братів і батьків, вчилася в елітній жіночій гімназії, брала індивідуальні уроки фортепіано, співу, іноземних мов і граматики у кращих викладачів міста.
У віці всього 13 років Фаїна після перегляду вистави "Вишневий сад" серйозно зацікавилася кінематографом і театром, так що вирішила заочно скласти іспити в гімназії і вчитися на професійну актрису. Практичний батько Гірш Хаимович Фельдман не зрозумів цього прагнення дочки і на довгі роки розірвав з нею стосунки. В результаті в 1915 році Фаїна без гроша в кишені з єдиною легкою валізою речей поїхала в Москву.
Знятися в поганому фільмі - все одно що плюнути у вічність.
Нове московське життя швидко захопило молоду актрису. На гроші, які їй потайки дала мати, Фанні зняла маленьку кімнату на Великій Нікітській і швидко влилася в коло легендарних поетів двадцятих років: познайомилася з Мариною Цвєтаєвої, Осипом Мандельштамом, Володимиром Маяковським, а також знаменитим артистом Василем Качаловим, в якого довгий час була закохана .
Отримую листи: "Допоможіть стати актором". Відповідаю: "Бог допоможе!"
Викладачі столичних театральних училищ таланту Фельдман не визнавали. Згинути в Москві Фаїні не дала актриса Катерина Гельцер, яка порекомендувала її в Малаховський літній театр для роботи в масовці. У 1916 році актрисі запропонували місце в Керченській театрі, де вона повинна була грати "героїнь-кокет", але про більш важливі ролі мови не йшло - як і можливості самостійно забезпечувати себе.
Зі спогадів Раневської: "Я отримала гроші, і коли ми виходили з масивних банківських дверей, порив вітру вирвав у мене з рук купюри - всю суму. Я зупинилася і, стежачи за тим як летять банкнотами, сказала: - Шкода грошей, зате як красиво відлітають! - Та ви ж Раневська, - відповів мені супутник. - Тільки вона могла так сказати! ". Саме чеховська героїня з "Вишневого саду" надихнула молоду актрису на створення свого театрального імені. Так Фанні Фельдман стала Фаїною Раневською.
Ви знаєте, що таке зніматися в театрі чи кіно? Уявіть, що ви миєтеся в лазні, а туди приводять екскурсію. Тому я і не визнаю слова "грати". Грати можна в карти, на скачках або в шашки, а на сцені потрібно жити.
До початку 30-х років кар'єра Раневської йшла непросто: вона грала в театрах Кисловодська, Ростова-на-Дону, Феодосії, працюючи в основному з сюжетами російських і зарубіжних класиків в п'єсах "Вишневий сад", "Ревізор", "На дні", "Гроза", "На всякого мудреця", "Без вини винуваті", "Одруження" і ін. Лише в 1931 році до 35-річної актриси прийшла перша слава: вона знову повернулася в Москву для гри в спектаклі "Патетична соната".
Життя занадто коротке, щоб витрачати її на дієти, жадібних чоловіків і поганий настрій.
Чотири роки по тому Фаїна пішла в Центральний театр Червоної Армії, де понад п'ять років виконувала ролі свахи в п'єсі "Остання жертва", матері в п'єсі "Чужий дитина" і Оксани в "Загибелі ескадри".
Все приємне в цьому світі або шкідливо, або аморально, або веде до ожиріння.
За словами близьких друзів, актриса сильно комплексувала з приводу своєї зовнішності, ніж та пояснювала багато невдачі в професії. У неї були дуже виразні, але як пізніше говорила сама Раневська, "некіношні" риси обличчя: великий ніс, великі темні очі з поволокою і густі брови - і це в ті часи, коли жінки вискубували "ниточки". Крім того, вона була дуже високою (1,80 м) і тому весь час повинна була суворо стежити за фігурою, щоб не виглядати громіздко. З цього приводу вона багато жартувала, особливо в розмові з чоловіками.
Я помітила, що якщо не їсти хліб, цукор, жирне м'ясо, не пити пиво з рибкою - морда стає менше. Але сумніше.
Її запросили на роль пані Луазо у фільмі "Пампушка", причому французькому письменникові Ромена Роллана виконання Раневської настільки сподобалося, що стрічку показали в Парижі. У 1940-му році Фаїна Раневська виконала роль Рози Скороход в соціально-психологічній драмі "Мрія".
З початком війни актрису евакуювали в Ташкент, де вона жила до 1943 року. Відразу після повернення їй запропонували роль Матусі у фільмі "Весілля" режисера Ісидора Аннеского, де вона працювала на одному майданчику з Михайлом Пуговкіним, Осипом Абдуловим, Зоєю Федорової та Михайлом Яншин. Уже в 1947 році на екрани вийшла комедійна стрічка Григорія Олександрівна
У тому ж році актриса дебютувала в дитячому кіно, знялася в ролі злої Мачухи для казки "Попелюшка" режисера Надії Кошеверової. Автором сценарію був Євген Шварц, який дозволив Раневської вставляти свої репліки, завдяки чому роль Мачухи стала однією з кращих комедійних ролей актриси. Однак справжню популярність Фаїну Раневську принесла комедія "Подкидиш", де вона вимовила крилату і знамениту на всю країну: " Муля, не нервуй мене ".
Думайте і говоріть про мене все, що побажаєте. Де ви бачили кішку, яку б цікавило, що про неї говорять миші?
Однак якщо глядач був беззастережно закоханий в Раневську на сцені, відносини з колегами по майданчику у актриси складалися неважливо. Від їдких жартів актриси діставалося і знайомим, і друзям, і начальникам Фаїни Георгіївни. На початку 50-х, коли вона перейшла в Театр імені Моссовета, її робота з режисером та іншими акторами постійно супроводжувалася скандалами. Іскрометний гумор і талант Фаїни Георгіївни нерідко перевищував талант її керівників, наприклад, готуючись грати епізодичну роль у виставі "Шторм", вона майже повністю переписала сценарій і представила образ абсолютно по-новому.
Жінки, звичайно, розумніші. Ви коли-небудь чули про жінку, яка б втратила голову тільки від того, що у чоловіка гарні ноги?
Як і з колегами по знімальному майданчику, відносини з чоловіками у Фаїни Георгіївни не клеїлися. За все своє довге життя актриса ніколи не виходила заміж і не мала романтичних відносин. Найближчою подругою Раневської була актриса Павла Вульф, онук якої називав Фаїну Георгіївну бабусею, вже з дитинства розуміючи, наскільки самотньою була всенародна улюблениця.
Не можете ніяк зрозуміти, чи подобається вам молода людина? Проведіть з ним вечір. Повернувшись додому - роздягніться. Підкиньте труси до стелі. Прилипли? Значить подобається.
Одним з небагатьох, по-справжньому близьких друзів Раневської був театральний режисер Соломон Міхоелс, який був убитий в 1948 році співробітниками Міністерства державної безпеки СРСР за особистою вказівкою Й. Сталіна. За кілька місяців до його смерті Фаїна Георгіївна присвятила йому такі слова: "Є люди, в яких живе Бог, є - в яких диявол, а в основному є люди, в яких живуть лише глисти. Так ось, в Вас живе Бог!".
Життя проходить і не кланяється, як сердита сусідка.
Народна артистка СРСР Фаїна Георгіївна Раневська померла влітку 1984 року в Кунцевській лікарні Москви від інфаркту та пневмонії, не доживши місяця до свого 88-річчя. Останні роки вона жила на самоті з собакою на ім'я Хлопчик, якого вона одного разу підібрала на вулиці біля першого місця її роботи - Московського Камерного театру на Тверському бульварі.
Нагадаємо, цікаві факти з життя матері Терези.Як повідомляв портал "Знай.uа", дати смерті багатьох знаменитостей врізаються в пам'ять шанувальників назавжди, а їх останні слова розбирають на цитати і використовують, як девізи за життя. Про деяких ми розповімо.
Також "Знай.uа" писав, що зробила велика Коко Шанель для світу моди.