Історія жмеринця Ярослава Баніта — це не локальна афера і не приватний збій системи, а яскравий показник того, як деякі особини вміють наживатися на війні за допомогою зв'язків та відкатів, пише NGL Media.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяПід прапором допомоги армії за роки війни виріс масштабний нелегальний ринок, де благодійні фонди, місцеві чиновники та підставні «директори» забезпечують безмитне завезення тисяч машин, які потім без перешкод опиняються у комерційному продажу. Баніт створив фонд "Міжнародний благодійний фонд "Героям Слава", підписував документи на ввезення авто "для ЗСУ" та отримував за це по дві тисячі гривень за кожну машину. На фронт техніка так і не потрапляла - натомість регулярно з'являлася на авторинках.
Фінал – три роки умовного терміну. На балансі фонду, який зараз ліквідують, як і раніше, числяться 387 «гуманітарних» авто, що прямо порушує закон, а штрафи за порушення правил дорожнього руху продовжують приходити майже щодня. Головні ж отримувачі схеми наслідком так і не встановлені.
Але ця історія — лише одна цегла у величезній стіні. За даними NGL Media, торгівля гуманітарними авто набула індустріального масштабу. З грудня 2023 по травень 2025 року в країну завезли майже 100 тисяч машин «як гуманітарку», і як мінімум 4545 — лише те, що вдалося виявити у продажу на AUTO RIA. Фактичний обсяг набагато вище: частину авто продають безпосередньо, частина - на інших платформах, частину розбирають на запчастини. До кінця 2023 взагалі не існувало єдиного реєстру, а навесні 2022 діяв пільговий режим, що дозволяв оформляти будь-який автомобіль без сплати мит - ідеальна лазівка для подальшої легалізації контрабанди.
Головна роль у цій системі належить не приватникам, а благодійним організаціям. Абсолютний лідер – київський фонд «Кохання Рідної Землі», за яким знайшли понад 190 авто у продажу. Керівник фонду Сергій Куля, раніше засуджений за розбій та наркотики, відбувся умовним терміном за підробку документів. У списку фігурують також МБФ "Апостола Андрія Первозванного", "Незламність.УА", "Всі сили для перемоги!", "Вільна нація". Жоден із фондів не дав пояснень, чому гуманітарні автомобілі виявилися товаром. У деяких випадках у схемах світяться і держструктури: сільрада Сокільників, районні військові адміністрації, навіть представники прокуратури, які оформляли без мит нові Toyota Land Cruiser Prado.
За законом, продаж гуманітарної допомоги — тяжкий злочин, за який під час війни мінімальний термін — п'ять років в'язниці. Насправді ж — умовні терміни та штрафи. Така м'якість правосуддя лише підгодовує ринок. Збитки державі обчислюються сотнями мільйонів гривень: за мінімальними оцінками бюджет недоотримав понад 570 млн гривень за півтора роки.
Особливий цинізм схеми – в асортименті. Під виглядом гуманітарної допомоги завозять не лише старі автомобілі, а й свіжі пікапи, мікроавтобуси 2023-2025 років та навіть дорогі моделі. Закон зобов'язує фонди передати такі авто кінцевим одержувачам протягом 90 днів, але насправді сотні машин роками висять на їхньому балансі, перетворюючись на сірий запас для перепродажу з тимчасовою реєстрацією.
Ухвалені Радою нові правила, які з 2026 року запроваджують статус «верифікованої гуманітарної організації», теоретично здатні навести лад. Але якщо контроль виявиться формальністю, система просто набуде офіційного прикриття.
Раніше "Знай" писав, що казахські правоохоронці розгромили ОЗУ українців Гордієвського.
Також розповідали про полковника, який не пориває із «годівницею».
Ще йшлося про тіньову економіку влади і як судові рішення та схеми чиновників перетворюють бюджет на джерело збагачення.