Прийняті НКРЕКП ставки стимулюючих RAB-тарифів для операторів систем розподілу на рівні 3% для "старих «і 16,74% для» нових" активів – не призведуть до миттєвого і значного зростання доходів обленерго, оскільки мінімально покривають витрати на відновлення виробничої бази. Таку думку в матеріалі для "Економічної правди" висловив експерт енергетичного ринку Віктор Куртєв.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися
За його словами, серед тих, хто не підтримав Розмір нових тарифів - обленерго, Міністерство енергетики, Європейська Бізнес-Асоціація і ряд народних депутатів – ключові енергетичні структури і причетні до них фахівці. "Своє рішення регулятор пояснив заниженою ціною раніше викуплених приватних обленерго і про майбутні "мільярдні" доходи причетних до них олігархів вже в перший рік дії RAB-тарифів", - зазначив експерт. Однак, за його словами, це не відповідає дійсності.
"Середній вік обладнання обленерго 25-30 років, згідно з методикою, коефіцієнт старіння становить 80-90%, може, в деяких випадках це і 100%, але такого просто не вкажуть, так як це вже неробочий стан.
3% - це коефіцієнт, який рахуватимуть за старою базою, на обладнання практично з 90% зношеністю. І якщо новий елемент обладнання коштує 1 млн грн, то за старою базою його оцінять в 100 тис грн – ось з цієї суми і потрібно вираховувати горезвісні 3%», - написав він.
Що стосується "нових" активів, то ставка прибутковості на нову базу практично прирівнюється до суми процентної ставки Банку (16,74%), яку обленерго повинні будуть віддавати щомісяця за отримання кредиту на покупку нового обладнання. "Тому знову-таки говорити про блискавичні нечувані прибутки вельми оптимістично», - додав він.
Він також додав, що з введенням RAB-тарифів до обленерго посилюються вимоги щодо дотримання якості електропостачання та обслуговування (робота колл-центрів і приймальних відділень). "Наприклад, при недотриманні прогнозного показника за схемою "витрати плюс" величина штрафу не може перевищувати 1% від необхідного доходу, а при RAB-тарифі становитиме до 5%. Це хороший стимул для операторів розподілу, тому що 5% від необхідного доходу (весь фінансовий оборот, включаючи зарплати, операційну діяльність) може бути більше самої надбавки за Rab-тарифом. Механізм давно використовується в Європі як ефективна модель модернізації та розвитку інфраструктури», - підкреслив Куртєв.
Експерт нагадав, що сьогодні тарифи для обленерго формуються за принципом "витрати плюс", який передбачає включення операційних витрат, амортизації активів, витрати на покриття технологічних втрат електроенергії в мережах, а також прибутку на рівні 3% рентабельності оператора системи розподілу.
"Така модель не стимулює власників інвестувати в модернізацію мереж власні або кредитні кошти. RАB або стимулююче тарифоутворення має змінити цей підхід. RAB-тарифи-це практика розвинених країн, це поліпшення якості послуг, вони дозволять значно зменшити показник SAIDI (відключення в результаті технічної зношеності) — у нас він становить 700 хвилин на рік, тоді як в європейських країнах — 100 хвилин», - зазначає Куртєв.
Нагадаємо, раніше нардеп Людмила Буймістер заявила, що НКРЕКУ повинні переглянути ставку прибутковості на існуючу базу активів і підвищити її до 6-7%. Від цього залежить зниження вартості підключення до електромереж.