Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяСвіт і Україна переживають дуже складні часи. Пандемія коронавируса COVID-19 привела до раніше не бачених на землі наслідків - закриття на карантин цілих країн з мільярдами людей, фактичного припиненням глобальної економіки, загальним, хаосом і страхом.
Порівняти з нинішньої пандемією можна лише вірус грипу-іспанки, який забрав у 1918 - 1920 рр. мільйони життів. Однак в ті часи економіка не була настільки глобалізована, а сфери перевезень не дозволяли перетинати материками за лічені години, через що нинішня ситуація в багатьох сенсах - унікальна, як і для людства, так і для України. Новини про те, що сьогодні і завтра введуть карантин в школах, вузах, з'являлися задовго до введення НС, але того, що даний сценарій все ж буде задіяний, не передбачав ніхто.
Для нашої країни пандемія COVID-19 також стала викликом, з яким Україна багато в чому не впоралася. Незважаючи на те, що Україна знаходиться на карантині з 14 березня, а робота всіх місць масового скупчення людей і транспорту - припинена, поширення інфекції по країні не вдалося призупинити. Закриті кордони також не допомогли Україні в боротьбі з вірусом, що привело уряд до вжиття жорстких заходів - введення режиму надзвичайної ситуації. В історії України - це прецедент і для більшості громадян - неприємний. Режим НС не був введений навіть протягом найважчого періоду в сучасній історії - 2014-2015 рр, коли на сході проходили запеклі бої, а країна на була на порозі повномасштабного російського вторгнення. Навіть тоді, на порозі втрати країною суверенітету режим НС не був введений. Новина про те, що вводиться новий правовий режим і встановлюється надзвичайна ситуація, схвилювала мільйони і не без підстави.
Так що ж чекати українцям в новій реальності? Які є у нас права і на підставі чого діє уряд? - Відповіді на ці та багато інших питань, ви знайдете в цій статті.
Надзвичайна ситуація: розбираємося в понятті
Поняття надзвичайної ситуації описано в Кодексі цивільного захисту України. У законодавстві визначено, що обстановка на окремій території (а також на суб'єкті господарювання, водному об'єкті і т. Д.), яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення. Режими надзвичайних ситуацій описані в українському законодавстві, що забезпечує фахівцям можливість точно трактувати даний правовий режим.
Введення особливого правового становища можливо після виникнення масштабних катастроф, як і природних, так і техногенних, зокрема: аварії, стихійні лиха, епідемії, масова смертність серед тварин, птахів або рослин, застосування засобів масового ураження та інші особливості.
Вищевказані фактори призводять до масштабної загрози виникнення небезпеки для життя і здоров'я людей та значних матеріальних збитків, яке значно ускладнить або зовсім унеможливить проживання людей на значній частині території країни. Точної відповіді на питання, скільки людина має захворіти щоб закрили на карантин громадські місця в законі немає, оскільки даний поріг в кожному окремому випадку визначається санітарними службами.
Типологія НС в Україні
У законодавстві визначено чотири види НС: соціальні, військові, природні та техногенні. Виходячи від наслідків явища і тих, ресурсів, які знадобляться для їх ліквідації все НС діляться на чотири види:
- загальнодержавний;
- регіональний;
- місцевий;
- на окремих об'єктах.
Відзначимо, що до моменту введення загальнодержавного режиму НС, що сталося вперше в історії України, він був введений на регіональному рівні: на території Чернівецької, Івано-Франківської, Запорізької, Львівської, Тернопільської, Донецької, Житомирської, Львівської, Київської та безпосередньо в місті Київ з 25 березня режим НС поширився і на інші області, за виключення тимчасово окупованих територій Донбасу і Криму, де ввели адміністративне управління з Москви, але також закривають кордони, школи, вузи і підприємства.
Причини введення НС і щодо кого застосовується даний режим?
Згідно із законодавством, режим НС необхідний для забезпечення державних служб і влади ресурсами для роботи в посиленому режимі. В даному випадку, НС потрібно для посилення координації екстрених служб, які задіяні в боротьбі з поширенням коронавируса.
В офіційному повідомлення Кабміну зазначено, що введення режиму НС допоможе спричинити за собою такі заходи:
- посилення охорони громадського порядку;
- інформування населення;
- дезінфекція об'єктів і територій;
- санітарно-гігієнічні протиепідемічні заходи.
Уряд України і Президент окремо відзначили, що особливий правовий режим не передбачає обмеження прав і свобод громадян, а також не торкнеться управління приватними компаніями.
Режим НС і служби цивільного захисту
У чинному законодавстві до служб цивільного захисту відносять такі:
- посилення охорони громадського порядку;
- інформування населення;
- дезінфекція об'єктів і територій;
- санітарно-гігієнічні протиепідемічні заходи.
Чим надзвичайна ситуація відрізняється від надзвичайного стану?
Правовий режим надзвичайного стану від надзвичайної ситуації відрізняється тим, що при НС права і свободи громадян не обмежуються. Поняття також мають різну юридичну класифікацію. Так, визначення НС є частиною Кодексу цивільного захисту, а Закон України про правовий режим Надзвичайного стану - частина Конституції.
Крім того, ПП може тривати не більше 30 діб, а НС тимчасових рамок і зовсім не має.
НС і єдиної державної системи цивільного система
Для забезпечення посилених заходів для боротьби з пандемією в умовах НС буде задіяна Єдина державна система цивільного захисту - комплекс органів управління, а також сил і засобів центральної влади і регіональних органів, підприємств, задіяних у забезпеченні державної політики у сфері цивільного захисту. Про це видано навіть спеціальну постанову про введення особливого порядку роботи, а відповідний наказ був висланий в кожне управління термінової служби в країні. Дана система працює в чотирьох режимах: повсякденного функціонування;
• підвищеної готовності;
• надзвичайної ситуації;
• надзвичайного стану.