Український економіст Роман Шеремета, професор економіки університету Кейс Вестерн Резерв, розповів про свій експеримент, у якому він показує, що люди схильні купувати речі лише для того, щоб показати свій статус та вивищитися над іншими.

Читайте Знай в Google News!

Феномен, який досліджує Шеремета, вже давно відомий у соціальних науках. Торстейн Веблен сформував теорію так званого демонстративного споживання ще на межі ХІХ і XX століть. Однак український вчений як спеціаліст з експериментальної економіки зміг надати ще один доказ на користь цієї думки.

"Ми запросили студентів в аудиторію і дали їм тест на IQ. Кожного разу було 12 людей у групі. Вони складали тест, ми їх проранжували від першого до дванадцятого залежно від того, хто краще склав тест. Після цього ми дали їм гроші у якості винагороди: той, хто посів перше місце — отримав найбільше грошей; людина на 12-ому місці — отримала найменше грошей. Після цього ми дали їм можливість купити шоколад і сказали, що вони можуть використовувати тільки ті гроші, які заробили під час експерименту. Одній групі ми сказали, що те, що ви купите шоколад — це буде ваша приватна справа, ми не будемо нічого оголошувати, це буде анонімно. Другій групі ми сказали: "Коли оберете, скільки шоколаду ви хочете купити, будь ласка, підійдіть до дошки, напишіть ваше ім’я і скільки шоколаду ви хочете купити".

Виходить, яка різниця між цими двома сценаріями? У першому ваші покупки анонімні. В другому інші люди можуть бачити, що ви робите. Так ось, коли у нас купляли шоколад із написом на дошці, люди придбали у три рази більше шоколаду, зокрема чоловіки — у сім разів більше", — розповідає Шеремета про результати експерименту.

Популярні новини зараз
Хліб, молоко, м'ясо та навіть яйця: в Україну несеться різке подорожчання на важливі продукти Реформи і прозорість: експерт розповів, чого вимагають США від України за свою допомогу Один день – 1 гривня: "Київстар" підказав як користуватися послугами майже задарма Українцям вказали на два обов'язкові платежі, які не можна ігнорувати
Показати ще

iPhone 12 mini, скріншот
iPhone 12 mini, скріншот

"Отже, коли моя покупка щось демонструє іншим, — у цьому випадку вона демонструє, що я розумніший, починається спотворення ринку. Бо тільки люди, які мали вищий IQ, мали більше грошей і можливість купити більше шоколаду. Хоча насправді мені потрібно набагато менше шоколаду. Але, щоб показати, що я крутий чувак, я купляю багато. І такі тенденції прослідковуються і в інших покупках — скажімо, і iPhone, і того одягу, який ми носимо тощо", — ділиться український вчений своїми висновками.

Таким чином, коли ви приходите до магазину або плануєте покупки вдома - варто пам'ятати, що ваша мотивація може бути викликана саме демонстративним споживанням, і завдяки такій перспективі, є можливість уникнути зайвих витрат.

Варто зазначити, що у своєму дописі на фейсбуці Шеремета дещо спростив процедуру свого експерименту. Якщо виходити лише з його публікації у соцмережах, то може здатися, що дослідник недостатньо уваги приділив визначенню залежних і незалежних змінних, а також допустив низку інших методологічних помилок. Проте таке враження не зовсім вірне: результати експерименту були представлені у 2017 році у публікації у рецензованому науковому журналі Experimental Economics, де деталі викладаються більш повною мірою.

Обов'язково підпишись на наш канал в Viber, щоб не пропустити найцікавіше

Нагадаємо, "Теплі" кредити: як українцям економити на опаленні.

Як повідомляв портал Знай.ua, Література в інтернеті та відеоуроки: ці сім способів заощадять студентам гроші та час.

Також Знай.ua писав, Топ -5 продуктів, на яких не варто економити.