Сама по собі ідея підводного човна з'явилася ще в XV столітті. Прийшла ця ідея в геніальну голову легендарного Леонардо да Вінчі. Але, побоюючись руйнівних наслідків такої таємного зброї, він знищив свій проект.

Але так завжди і буває, якщо ідея вже існує, то рано чи пізно людство її втілить. Вже більше півстоліття підводні човни борознять моря та океани. І, звичайно, періодично потрапляють в аварії. Особливу небезпеку в даному випадку представляють атомні підводні човни, оснащені ядерними силовими установками. Про їх катастрофи сьогодні і поговоримо.

USS Thresher

Першим затонулим атомним підводним човном в історії став американський USS Thresher, що загинув в уже далекому 1963 році. Побудований він був на три роки раніше і був першим в своєму роді підводним човном типу «Трешер».

Популярні новини зараз

"Холостячка" Злата Огнєвіч зважилася на пристрасний поцілунок з чоловіком: ніхто не очікував

Українці мають право на безкоштовну комп'ютерну томографію: у МОЗ розповіли як це зробити

Марина Боржемська показала дорослих дітей від колишнього В'ячеслава Узєлкова: "Копія тато"

Прогноз погоди на тиждень від синоптика Наталії Діденко: в яких областях почнеться справжня морозна зима

Показати ще

10 квітня USS Thresher вивели в море, щоб провести тестові глибоководні занурення і перевірити міцність корпусу. Близько двох годин човен занурювався і періодично передавав дані про стан своїх систем в штаб. О 09:17 USS Thresher перестав виходити на зв'язок. Останнє повідомлення говорило: «... гранична глибина ...».

Коли його знайшли, то виявилося, що він розвалився на шість частин, а усі 112 човнів екіпажу і 17 дослідників загинули. Причиною загибелі човна називають заводський брак в зварюванні корпусу, які не витримав тиску, тріснув, а вода, що потрапила всередину, викликала коротке замикання електроніки. Розслідування встановить, що на верфях, де USS Thresher обслуговували був гранично низький контроль якості, а крім того, могли відбуватися свідомі диверсії. Це і стало причиною загибелі підводного човна. Його корпус досі спочиває на глибині в 2560 метрів на схід від мису Кейп-Код.

USS Scorpion

За всю історію Військово-морські сили США остаточно і безповоротно втратили всього два підводні човни. Першим був згаданий вище USS Thresher, а другим - затонулий у1968 році USS Scorpion. Підводний човен затонув в Атлантичному океані недалеко від Азорських островів. Буквально через п'ять днів після аварії він повинен був повернутися на базу в Норфолк, але на зв'язок не вийшов.

На пошуки USS Scorpion вирушили 60 кораблів і літаків, які знайшли чимало цікавого, в тому числі затонулий німецький підводний човен часів Другої світової війни. Але потрібний човен був знайдений тільки через п'ять місяців на глибині в 3000 метрів. Весь екіпаж з 99 чоловік загинув. Причини катастрофи до кінця не відомі, але є версія на що на борту човна могла вибухнути одна з торпед.

USS San Francisco

А ось випадок з американським човном USS San Francisco - це як раз історія чудесного порятунку. 8 січня 2005 року в 675 кілометрах на південний схід від Гуаму сталося зіткнення. На глибині 160 м San Francisco зіткнувся з підводною скелею.

Скала пробила баластні цистерни, так що судно могло дуже швидко піти на дно. Але спільними зусиллями команди вдалося зберегти плавучість і підняти USS San Francisco на поверхню. Корпус виявився не пробитий, та й ядерний реактор не постраждав.

При цьому були і жертви. Дев'яносто вісім членом екіпажу отримали різні травми і переломи. Помічник машиніста другого класу Джозеф Аллен помер від ушкоджень голови на наступний день.

К-8

Перейдемо до радянських підводних човнів. Підводний човен К-8, який загинув у Біскайській затоці 12 квітня 1970 року, став першою подібною втратою радянського флоту.

Причиною загибелі стала пожежа в рубці гідроакустиків, яка почала швидко поширюватися по воздуховодам і погрожував знищити все судно. Але врятував простий людський героїзм. Коли моряки зі складу першої зміни головної енергетичної установки усвідомили, що вогонь продовжує поширюватися, вони заглушили ядерні реактори та задраїли всі двері в інші відсіки. Самі підводники загинули, але не дали вогню знищити підводний човен і вбити інших. А ядерний реактор не зробив в океан радіаційних викидів.

Моряків, що вижили прийняв на борт болгарський теплохід «Авіор», який якраз пропливав неподалік. У боротьбі з пожежею загинув капітан 2-го рангу Всеволод Бессонов і 51 член його екіпажу.

К-278 «Комсомолець»

Другий затонулий радянський атомний підводний човен. К-278 «Комсомолець» теж загубила пожежа, яка спалахнула на його борту 7 квітня 1989 року. Вогонь порушив герметичність човна, який швидко наповнився водою і пішов на дно.

Моряки встигли відправити сигнал про допомогу, але через пошкоджену електроніку, його змогли прийняти і розшифрувати тільки з восьмого разу. Деяким членам екіпажу вдалося вибратися і виплисти на поверхню, але вони виявилися в крижаній воді. В результаті катастрофи загинули 42 моряків, а вижили - 27.

К-141 «Курськ»

Про загадкову загибель підводного човна «Курськ», дивну поведінку російської влади і питання, на які поки ніхто не дав відповіді, ми вже писали більш детально. Тому зараз зупинимося на основних моментах.

2 серпня 2000 року о 11:28 системи крейсера «Петро Великий» зафіксували сильний хлопок, слідом за яким судно трохи струснуло. «Курськ» брав участь з крейсером у навчаннях Північного флоту і через шість годин мав вийти з ним на зв'язок, але пропав.

Майже через дві доби підводний човен знайдуть на глибині 108 метрів, вже на дні. Загинули всі 118 членом екіпажу. Причини загибелі «Курська» і зараз залишаються до кінця не ясні, так як офіційна версія про пожежу в торпедному відсіку, викликає дуже багато запитань.

Україна поза конкуренцією

Якщо якийсь висновок і можна зробити з усіх цих історій, так це зрозуміти, що робота у підводників сувора і небезпечна. А з будь-якої небезпечної роботою українці справлятися вміють. Тому, незважаючи на те, що поки у нас підводного флоту немає, це справа часу. Як тільки у України з'являться вільні ресурси на його створення і розвиток, він буде створений.

А вже міцних моряків, чиї предки-козаки допливали на чайках аж до Туреччини, а батьки і діди служили на радянських підводних човнах, у нас знайдеться в достатку. Героїв в України завжди було вдосталь.