42 відсотки ринків в Україні монополізовані. Про це повідомив Юрій Терентьєв, голова Антимонопольного комітету України.

За його словами, 11 відсотків ринків в Україні працюють в умовах природної монополії, 47 відсотків - в умовах конкуренції.

"Монополії в різних сферах шкідливі для української економіки. Крупні підприємства домовляються між собою про ціни, умови надання послуг чи продажу товарів, активно впроваджують свою політику. Через це середня вартість послуг чи товарів росте, умови для споживачів погіршуються. Оскільки конкуренція відсутня, то підприємства, що надають послуги чи виробляють товари, розвиваються дуже повільно", - говорить "Знай" Олександр Жолудь, аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень.

В Україні довгий час одним із напотужніши монополістів у сфері виробництва автомобілів був АвтоЗАЗ. Держава виділяла підприємству державні пільги та кредити.

"Потім на догоду власникам підприємства, які були при владі, прийняли утилізаційний збір і спецмито. Ці збори на вітчизняні автомобілі не поширювалися. Тому в порівнянні із іноземними, наші були на третину дешевші. Завод зовсім не розвився. Продавав три моделі одного классу за приблизно однаковою ціною. Не працював над поновленням модельного ряду. Все одно машини найдешевші, все одно люди куплять. Куди їм діватися. Але зараз у підприємства катастрофічна ситуація. Виробництво виявилося не повністю українським. Через 50 відсотків імпортних компалектуючих, їхні машини теж подорожчали. І їх теж ніхто не бере", - говорить "Знай" Олег Назаренко, голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і диллерів.

Популярні новини зараз
Повністю замінить ТЦК: які зміни чекають мобілізацію Пенсіонерів змусять повернути частину виплат державі Подачу газу тимчасово припинять: газовики попереджають українців про ремонтні роботи до кінця листопада Податкова перевіряє українців за кордоном: що вже відомо
Показати ще

Читайте також Ціни в супермаркетах мають контролювати покупці — експерт

Найбільш монополізованими ринками є паливно-енергетичний, ринок зв'язку та транспорту, помітили в Антимонопольному комітеті.

"Ринок зв'язку можна назвати природною монополією. Адже дротовий телефоний зв'язок належить лише одному оператору – "Укртелекому". І зовсім немає потреби прокладати йому комусь іншому. Мобільний зв'язок також є природною монополією. Адже у нас лише три оператори МТС, "Київстар" і "Лайф". Навряд чи б в Україні вижило 5 чи шість мобільних операторів, бо масштаби країни дуже великі, потрібно було б вкладати колосальні гроші на покриття всієї території, а густота населення маленька. Здебільшого зосереджена в містах", - говорить Олександр Жолудь.

У Німеччині, Франції, Литві, Фінляндії працює два основних операторів мобільного зв'язку. У США – п'ять, в Канаді – два.

"В європейських країнах трьом чи чотирьом операторам теж працювати невигідно, бо кожен з них матиме прибутки, які ледве перекриватимуть собівартість послуг. Тому ринок диктує умови або немає монополії і вищі ціни на послуги, або є монополія і вони нижчі. Але це ринок зв'язку, він по-своєму специфічний. У решті галузей визначну роль відіграють інші чинники", - каже аналітик.

Паливно-енергетична сфера монополізована на 82 відсотки. 89 відсотків підприємств у сфері гозовидобування та постачання – державні.

"Є НАК "Нафтогаз", він постачає газ Облгазам, а ті – підприємствам і населенню. З одного, боку це добре, бо державне підприємство може продавати за пільговими цінами паливо населенню, а з іншого боку, погано для економіки України. Адже немає єдиної ціни, "Нафтогаз" завжди збитковий, у цій сфері процівітає корупція. Через це у держави мільярди боргів. Аби цього не було, продаж газу потрібно передати приватникам. Нехай десяток підприємств продає його населенню", - розповідає "Знай" економіст Борис Кушнірук.

Олександр Жолудь вважає, щоб вивести з монополії продаж газу, варто збільшити частку підприємств з його видобутку в Україні.

"90 відсотків видобувних підприємств належать державі. Варстiсть своєї сировини вони визначають не від собівартості, а від пільгової ціни для населення. Це неправильно, адже державі приходиться час від часу робити великі фінансові вливання у підтримку видобувників. Якщо частку приватників збільшити хоча би до 40 відсотків, ми, по-перше, вийдемо на ринково обгрунтовану вартість сировини в Україні. По-друге, збільшуватимемо розробку газових родовищ. Приватники це робитимуть, аби збільшувати свої прибутки. Разом із цим зростатиме енергетична незалежність від Росії", - вважає аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень.

За словами експертів, монополізованим є і ринок продажу пального. Однак у дослідженнях Антимонопольного комітету про це не йдеться.

"У нас є 5 найкрупніших продавців пального, більша частина із них імпортери іноземних нафтопродуктів. Вони вже не раз за останній рік домовлялися тримати ціни, хоч на світових ринках ніяких передумов для цього не було. Так, наприклад, у травні найбільші мережі ні на копійку не зменшили вартість бензину, хоча в інших євпропейських країнах він подешевшав. На початку весни вони штучно завищували ціну на дизпаливо. Його у нас більше ніж півроку продавали дорожче бензину. І Антимонопольний комітет не провів жодної перевірки", - говорить "Знай" Олександр Сіренко, аналітик паливного ринку консалтингової компанії "ЮПЕКО".

Нагадаємо, минулого тижня Антимонопольний комітет почав перевірку обгрунтованості ціни на молоко та молочну продукцію в Україні.