У ексклюзивному інтерв'ю каналу "Політека" Юрій Атаманюк, експерт із економічних питань, пригадував порівняння Володимира Зеленського із актором за спеціальністю Рональдом Рейганом. Головним для 40-го американського президента було - розбиратися в людях, на чому він і будував свою політику. На що ж спроможний новообраний український президент? І чи реалістичні економічні показники в майбутньому, про які йшлося під часу візиту Володимира Зеленського до Туреччини? Експерт Юрій Анатолійович Атаманюк розповідає, як країні стати магнітом для інвесторів.

- Юрію, Ви знаєте, що нещодавно відбувся візит президента України Володимира Зеленського до Туреччини. Він там зробив таку цікаву заяву: «У наступні роки Україна стрімко зростатиме, до 5-7% ВВП на рік. Для цього ми вже цієї осені проведемо низку необхідних реформ, що дозволить зробити Україну магнітом для іноземних інвесторів». На вашу думку, наскільки реалістичними є ці показники? І що такого треба зробити Україні, українській владі, щоб бути таким магнітом для інвесторів?

- Перш за все я не рахую, що ці висловлювання є оптимістичними. Як по мені, вони дуже занижені. Не досить, а дуже занижені. Що я маю на увазі? Давайте я наведу вам декілька цифр, які будуть дуже наочними.

1991 рік. Економіка України під час розвалу Радянського Союзу в доларовому еквіваленті: валовий продукт налічував 100 мільярдів доларів. У 1991 році такий ВВП мала Франція. І вона була тоді сьомою економікою світу.

Сьогодні Франція залишилася сьомою економікою світу, але ВВП Франції - 4 трильйони євро. Бюджет – 1 трильйон 300 мільярдів. В Україні залишилось ВВП на рівні 100 мільярдів. Ми – 2 країни в світі, у яких за 28 років незалежності ВВП не зросло – це Україна і Зімбабве. Ось із ким ми можемо себе порівнювати.

Популярні новини зараз

Кинути хлопця за 10 хвилин: топ-7 жіночих зачісок, які ненавидять чоловіки

Учасниця "Танців з зірками" знову стала нареченою: "Дякую за кохання", фото зачаровують

ЗСУ вдарили по бойовикам з повітря: українці в захваті, у цих кадрах - надія на перемогу

Розтрощило всього і передушило шию: у Польщі загадково загинув українець, мільйони заробітчан перелякалися не на жарт

Показати ще

Коли говорять, що треба брати грузинську модель, треба брати польську модель, треба дивитись, як роблять американці, Ізраїль, почали порівнювати, бо там є військовий конфлікт, я вважаю: треба брати економіку такою, яка для нас є відповідна: за територією, за кількістю населення, за потенціалом.

Юрій Атаманюк

У Європі ця країна – дійсно Франція. І ми повинні розуміти, що сьогодні ми у 40 разів менші економічно, ніж Франція. І, з одного боку, - це дуже погано, тому ми бідні, тому 7 мільйонів людей ми витіснили працювати в Європу та інші країни світу, тому в нас пенсіонери стали жебраками. І ми не можемо мати нормальної інфраструктури.

Але з другого боку у всьому треба знаходити оптимізм – це величезні можливості для нової влади, щоби проводячи реформи, роблячи структурні зміни, галопуючими темпами відновлювати економіку.

Тому говорять: правильно, що Саакашвілі збільшував ВВП у Грузії в рази. От сьогодні можна перший рік не на 7% збільшувати ВВП, а на 100%. І це я говорю не просто так: давайте збільшимо удвічі. Рахуючи наш потенціал рівня із потенціалом Франції, якщо зробити певні дії, ми можемо ВВП у перший рік, починаючи з сьогоднішнього дня, збільшити удвічі.

- Юрію, давайте будемо уточнювати: треба розробити певні дії. Які дії треба зробити?

- Перш за все, про говорить президент. А що говорять люди навколо президента? Хто сьогодні відповідає за податкову політику? У виконавчій владі відповідає пан Верланов. У законодавчій владі буде відповідати пан Гетьманцев. Про що говорять вони?

50% усіх висловлювань пана Верланова в усіх засобах масової інформації стосувались того, що треба реформувати фізичних осіб-підприємців. Що це дії, що це шлях для ухилення від сплати податків і далі, далі, далі, далі…

Але виникає запитання: а де державні монополії? Адже це мільярди. Наприклад, якщо взяти систему «Нафтогазу». Систему руху законного імпорту, експорту паливно-мастильних матеріалів, якщо зробити аналіз усіх працюючих свердловин, де виробляється сира нафта…

У нас, за оперативною інформацію, біля тисячі свердловин в Україні працюють нелегально. Тисячі! Тисяча п’ятсот свердловин, які обліковуються. І тут знову виникає запитання: а як обліковується видобуток нафти? А тисяча узагалі в тіні. Тут мільярд доларів.

- У нас уся економіка в тіні.

- І правильно нещодавно президент сказав, що бурштин – це мільярд доларів. Рух від акцизних товарів, що стосується цигарок та лікеро-горілчаної продукції – 50 мільйонів пляшок горілки в місяць виробляється в тіні. Це мільярд.

Юрій Атаманюк

Далі – скрутки великих підприємств. Коли імпортний податковий кредит використовують реально крупні платники податків. Там мільярд. Наступне: ми говорили про спецмонополії. А фінансово-промислові групи?

Ви знаєте, що якщо аналізувати фінансово-промислові групи, то багато з них – збиткові для економіки України. Тобто об’єм відшкодування ПДВ фінансово-промислових груп більший, ніж сплачений прибуток і сплачені всі інші податки.

- А які у нас готові фінансово-промислові групи, скажіть, будь ласка?

- Або їх треба перелічувати всі або якщо ми будемо називати деякі, то почнуть виникати запитання: чому ми називаємо деякі?

- Ну, всі – це скільки?

- Перші 10 – це всі фінансово-промислові групи, які працюють в системі енергетики, які працюють в системі сільського господарства, які працюють в системі нафти і т.д. Тому, коли ми говоримо за фізичних осіб підприємств, то ми хочемо що? Збурити тільки суспільство?

Ми хочемо нівелювати все: те, що люди прийшли, що люди проголосували за зміни, за справедливість,за відсутність корупції, щоб у нас були рівні права. Якщо у нас є надра, то їхній розподіл має бути справедливим. Перш за все суспільство повинно відчути справедливість.

Я вам наведу приклад зі світової економіки. У Швейцарії будь-які зміни у податковому законодавстві проводяться виключно через референдум. Міністерство соціальної політики заявило, що треба збільшити відрахування для інвалідів.

Збільшилося число інвалідів, тому що нація швейцарців стала жити довше. Багато хто перетинає рубіж у 90 років. Багато хто з них на милицях тощо. І для того, щоб їм забезпечити гідне життя, треба збільшити податок для утримання цих верств населення. І люди повинні піти на референдум.

Але засоби масової інформації Швейцарії заявили: ніхто не проголосує, тому що у числа інвалідів досить малий відсоток. І люди за це не голосуватимуть. А проголосують, щоб не збільшувати податок.

Юрій Атаманюк

Референдум показав іншу картину. 70% проголосували «за». Чому? Тому що швейцарці знають: якщо вони сплачують дорожній фонд, то вони мають чудові дороги. Якщо вони сплачуть якісь податки, що стосуються розподілу на утримання поліції, освіти, охорони здоров’я, то вони й мають. Ці галузі - найкращі у світі.

- У нас в Україні узагалі немає можливості зараз провести на законодавчому рівні референдум.

- А нам не потрібен референдум. Я навів приклад для справедливості. Якщо влада виконавча і законодавчо починає з людей, фізичних осіб, які виживають і утримують себе, свою сім’ю… У них там півтора мільйони загальний обсяг за рік. І це не справедливість. Це тільки збурення суспільства. Це люди, які всю програму президента нівелюють.

- Дивіться: ви кажете, що у президента є бачення, у президента є бажання до змін, але ж треба ще зібрати фахову команду в уряді. Це питання залишається відкритим і щодо прем’єр-міністра…

- Це я вам привів приклад, про що говорить голова державної податкової служби. Аналогічно: кандидат на посаду профільного комітету фінансів банківської діяльності, який буде опікуватись діяльністю митниці, діяльності податкової служби, професор Гетьманцев,теж говорить половину того, що він дав у ефір. Він сказав: «От у нас проблема – це попит». А хто, як не він, у силу його досвіду, повинен говорити, що треба законодавчо врегулювати ігровий бізнес?

- Так є для цього всі можливості. 254 голоси у Верховній Раді й робіть, що хочете.

- Інша риторика у нього повинна бути. Законодавчо врегулювати бурштин - те, що говорить президент після відрядження у Житомир. Законодавчо врегулювати видобуток корисних копалин, у нас повністю видобуток піску, іншого – все в тіні.

Легалізація, зрозумілий бізнес, законодавчі ініціативи – це інші мільярди. Ось тільки це буде, коли наведеться порядок у фіскальній політиці, держмонополіях та фінансово-промислових групах.. І народ відчує законодавчі ініціативи із легалізації бізнесу, зі збільшення базового оподаткування та прозорої приватизації.

У нас можна придбати центр «Енерго», але у нас не можна купити якийсь маленький ринок у якомусь райцентрі. Як ми маємо формувати середній клас? Немає нормальних ініціатив.

- Пане Юрію, а що там у нас із деолігархизацією, до речі?

- Деолігархизація - це питання, перш за все, державної податкової служби, тому що, якщо комплексно відпрацювати фінансово-промислові групи, якщо не починати про щось домовлятися, законодавство абсолютно нормально все передбачає. Є закон про трансфертне ціноутворення. Він діє, і на 90% нормальний.

У Полтавській області, наприклад, є гірсько-збагачувальний комбінат, який був ще при Радянському Союзі. І він досі відправляє до Словенії, Македонії, Греції свою продукцію, але документи йдуть через Швейцарію. І всі податки - 3% обороту сплачуються Швейцарією.

- Ви кажете: «Треба комплексно відпрацювати». А мені цікаво: от як комплексно відпрацювати з Ахмєтовим, з Коломойським, з Пінчуком? От конкретно із цими добродіями як бути? Які ще мають монополії…

- Якщо ми говоримо, що ми будуємо нову країну у нормальному правовому полі, чим ті пани, яких Ви назвали, відрізняються від Вас чи від когось іншого? Є підприємство, є податкова служба, яка повинна проаналізувати: чи є там сумнівний податковий кредит? чи є там трансфертне ціноутворення? чи вся точка прибутку залишається у Швейцарії ? чи в інших юрисдикціях пільгової категорії?

Юрій Атаманюк

І зробити відповідні нарахування, які передбачає кодекс, мінімум за останні 3 роки. І надати це до сплати. Просто цього не можна робити вибірково. Щоб це не давало якогось політичного забарвлення, що цим ми займаємось, а цим ми ні. Ми повинні займатися всіма.

Ми сьогодні говоримо: якщо підприємство наше, наявна реальна діяльність, реальні витрати, реальна додаткова вартість формується на території України, то прибуток повинен сплачуватись тут. Законодавча база для цього є. Вона вже є останніх років 7.

- Так є для цього всі підстави.

- Усі підстави. Просто треба взяти і зробити. Якщо немає у когось сили духу чи фаху, чи хтось сам, може, й порядна людина, а не контролює своїх підлеглих… У нас же різні бувають ситуації.

Ми, між іншим, різні мали ситуації, коли начебто перша особа – людина порядна. Водночас у нас була така людина у податковій службі при одному президентові, яка їздила на роботу на «Таврії» і демонструвала, що вона - безсеребреник.

- Заступники, мабуть, на «Мерседесах» роз’їжджали?

- Але це не заважало всім іншим займатися чим завгодно, тому що керівник повинен бути не тільки порядним. Він повинен ще бути фаховим, контролювати свою команду та вміти зробити результат. Результат – це гроші у бюджеті.

Навіть нещодавно. Зараз по митниці пішли великі чистки. Поміняли ряд керівників після того, як президент звернув на це увагу. А до того не могли розібрати…

- Пане Юрію, я хотів у Вас запитати: от у контексті цих турне президент України Володимир Зеленський намагається розібратися і не допомогти в конкретних питаннях, навіть, які стосуються більше діяльності місцевої влади. То він розбирається у якихось лікарнях, то він береться за дороги. Тут є певні ризики, тому що за всі негаразди в країні люди будуть покладати, що в цьому всьому винен президент. Тобто: він бере на себе весь той негатив, який скоріш за все буде. І намагається розібратися у всьому. От наскільки, на вашу думку, взагалі є правильною така стратегія президента? І чи не виглядає це суто, як піар? Адже багато про це пишуть…

- Перш за все, згідно нашої ментальності та згідно того, що президент у нас обирається всенародно, всі очікування та ризики матимуть місце. Але сьогодні президент діє, як пожежна команда: сам у все заглиблюється.

- Ми не говоримо, що це погано, це – плюс.

- Це нормальна ситуація на цьому проміжку часу, коли немає новообраного парламенту, коли немає відповідного уряду, і коли президенту треба познайомитися, якби прийняти справи, щоб особисто подивитися: перше, друге третє.

Але ж ми знаємо, що він у своєму житті – дуже потужний менеджер, який успішно керував великим колективом каналу «Інтер», створював інші проекти. А успішні менеджери розуміють, що все не можуть зробити.

І у нас під час програми його часто порівнювали з Рейганом. І коли Рейган обирався на другий термін, його питали: як ви, актор за спеціальністю, розібралися у зовнішній політиці, медицині, освіті, інфраструктурі?

Рейган відповідав, що в цьому не розбирається, а розбирається в людях: знаходить фахівців і призначає людей, яким можна довіряти, і вони роблять свою роботу. А президент знає макроцілі, які повинні бути. І ці цілі нам відомі: гідне життя, нормальна інфраструктура, можливості для наших дітей, відповідна освіта, відповідна медицина, безпека і т.д.

- А от чи вміє наш президент розбиратися в людях, це вже покаже найближче майбутнє. 

Фото

Юрій Атаманюк

Юрій Атаманюк

Юрій Атаманюк

Відео