Два найвідоміших музеї світу нещодавно категорично відмовились виставляти експонати, оскільки вони викликали надто сильне обурення публіки. Їх назвали провокативними, а дії музейного керівництва спонукали замислитися про те, що багато інших творів у сучасній історії, хоча й шокували глядача, корінним чином змінили наше уявлення про мистецтво.

Минулого місяця активісти із захисту прав тварин змусили нью-йоркський Музей Ґуггенхайма відмовитися від інсталяції трьох експонатів. Серед них два відеоролики: один зображує спарювання татуйованих свиней, а інший – показує двох пітбультер'єрів, що вишкірилися і гарчать, готові от-от кинутися одне на одного. Третім експонатом став величезний тераріум із фанери та сіток, всередині якого розгортається справжня жорстока боротьба за виживання серед голодних геконів, коників, цвіркунів та тарганів, що опинилися в смертельній пастці. Видання BBC Сulture пригадало найбільш суперечливі художні твори в історії людства.

"Стертий малюнок де Кунінга" Роберт Раушенберг, 1953

Критики "Фонтана" Дюшана, які вважали, що разом із водою його пісуар змив й призначення всього художнього мистецтва, навряд чи оцінили би по заслугах картину (або радше її відсутність) американського художника Роберта Раушенберга.

Популярні новини зараз
Головне за 24 квітня: бунт українців у Польщі, трагедія Каті Репяхової, важливий день та різке підвищення цін Що насправді роблять контролери з вашими лічильниками: чого боятися, а чого не варто Перерахунок пенсій з 1 травня: чого чекати стареньким Українцям 60+ нададуть грошову допомогу, можна запросити рідних: як подати заявку
Показати ще

Замислившись про те, чи можна створити художній твір за допомогою гумки, а не олівця, пензля чи різця, Раушенберг переконав свого друга, голландсько-американського абстракціоніста Віллема де Кунінга принести в жертву свій нещодавній ескіз.

В результаті з'явився папір, на якому майже не можливо роздивитися сліди колишнього малюнка. Він спонукає глядача вирішити самотужки, чи є картина без зображення твором мистецтва чи це - лише рамка, що облямовує порожнечу, символізуючи безсилля митця.

"Лайно художника" П'єро Манзоні, 1961

Якщо твором мистецтва може стати посудина для людських випорожнень, то рано чи пізно й самі екскременти можуть перетворитися на об'єкт естетичних експериментів. Саме це й зробив 1961 року італійський авангардний художник П'єро Манзоні, законсервувавши в 90 бляшанок 2700 грамів власних фекалій.

Кажуть, що батько художника, власник консервного заводу, одного разу презирливо прокоментував творчість свого сина, порівнявши її з екскрементами. Манзоні-молодший відповів славетними бляшанками, одна з яких минулого літа пішла з аукціону за 275 тисяч євро.

"Стілець" Аллен Джонс, 1969

"Стілець" британського поп-арт митця Аллена Джонса відверто кидає виклик звинуваченням в об'єктивації жінок, так само як й створені ним два інших, не менш провокативних предмети інтер'єру - вішалка та журнальний столик.

1986 року в Міжнародний жіночий день пара активістів, обурених відвертим сексизмом скульптури, облили її кислотою, яка спотворила пластикове обличчя та шию жіночої фігурки.

"Звана вчеря" Джуді Чикаго, 1979

Банкетний стіл на 39 персон вшановує внесок в історію культури видатних жінок - від Сафо до Вірджинії Вулф. Роботу американської художниці-феміністки Джуді Чикаго визнають за новаторство, але і критикують за шокуючу вульгарність.

У композиції домінують сорок розписаних вручну порцелянових тарілок із зображеннями метеликів, які відверто схожі на жіночі статеві органи.

"Зігнута арка" Річард Серра, 1981

1989 року пала не лише Берлінська стіна. 15 березня під покровом ночі нью-йоркські будівельники розрізали на шматки і прибрали 36-метрову стальну загорожу, яка простояла на Федеральній площі вісім років.

Знести конструкцію вирішив суд, оскільки новаторська інсталяція американського художника Річарда Серри вже давно стала притулком для терористів, шкідників та вандалів.

"Огорнуті острови" Христо і Жан-Клод, 1983

У травні 1983 року артисти перформансу Христо та Жанн-Клод огорнули 11 острівців у заливі Біскейн біля Флориди рожевою поліпропіленовою тканиною. З протестом виступили екологи, які були стурбовані впливом синтетичного пластику площею понад 600 тисяч кв. м на місцеву флору та фауну.

Але художники саме таку реакцію й хотіли викликати – привернути увагу громадськості до проблем навколишнього середовища та його крихкості.

"Я сам" Марк Куінн, 1991

П'ять місяців кожні п'ять років британський художник Марк Куінн відкачував у себе п'ять літрів крові і заливав її у напівпрозорий охолоджений зліпок своєї голови.

В результаті вийшла серія автопортретів, яка дозволяє художнику цілком справедливо стверджувати, що він вклав себе в свою творчість більше, ніж будь-який інший митець.

"Моє ліжко" Трейсі Емін, 1998

Ліжко - це об'єкт, безперечно, сповнений символізму і неодноразово представлений у найвидатніших творах західного мистецтва. Попри це інсталяція неприбраного ліжка, яку британська художниця Трейсі Емін презентувала на виставці премії Тернера в 1998 році, викликала надзвичайне невдоволення публіки.

Ті, хто виступили на захист "Ліжка", дивувалися, що майже через 80 років після славетного пісуара Дюшана брудне ліжко могло спричинити такий шквал обурення. Вони також припустили, що вочевидь публіка лютує через те, що в суто чоловічий мистецький простір нахабно увірвалася жінка.

"Акула" Давід Черні, 2005

Зв'язана по руках і ногах фігура іракського диктатора Саддама Хусейна у величезній скляній вітрині, безперечно, перекликається з відомою інсталяцією акули в розчині формальдегіду Деміена Херста під назвою "Фізична неможливість смерті в свідомості живого".

Але цей твір розкритикували за те, що Хусейна представляють в ролі жертви. Інших занепокоїла моторошна натуралістичність.

"Дерево" Пол Маккарті, 2014

Іноді твір мистецтва підпадає під цензуру не кураторів виставок, а обурених громадян. Це й сталося з величезною надувною скульптурою дерева, яку американський художник Пол Маккарті встановив 2014 року на Вандомській площі в Парижі.

Зелену конструкцію, яка, вочевидь, мала символізувати різдвяну ялинку, безжалісно знищили вандали. В ній розгледіли схожість із секс-іграшкою. Врятувати твір від нападів розлючених громадян стало неможливо, як і самого Маккарті - обурений перехожий тричі вдарив його по обличчю.

Нагадаємо, раніше портал "Знай.ua" повідомляв, британець знайшов в ящику для сміття 26 негативів. На них зображений легендарний музикант та один із засновників The Beatles Джон Леннон.