Знахідка археологів змусила вчених переглянути поняття "людина"

Ця знахідка змінила хід історії людства

Цікаві результати експедиції, що проходила в пустелі Нефуд на півночі Саудівської Аравії в 2016 році, представила міжнародна група вчених під керівництвом фахівців з Інституту вивчення історії людини Товариства Макса Планка. Археологи знайшли останки людини і його видобутку: птахів, рептилій і ссавців, включаючи бегемотів, а також 380 кам'яних артефактів. З цього випливає, що в дослідженій місцевості жила ціла група людей.

Найважливішим відкриттям вчених виявився вік стоянки. Вони виявили людський останок - фалангу пальця, яку впевнено віднесли до періоду 95-86 тисяч років тому. Вік знахідки визначали трьома різними способами: уран-торієвим, термолюмінесцентним і методом електронного парамагнітного резонансу. Це дозволило виключити помилку і звузити діапазон.

Відкриття, яке зробили дослідники, вимагає перегляду існуючих знань про історію людства.

Як відомо, Homo sapiens залишали "колиску людства" неодноразово. Перші переселенці, які 194-177 тисяч років тому проходили так званий північний шлях, через території сучасного Ізраїлю і Сирії, не вижили. На основі генетичних аналізів було встановлено, що сучасні люди, що населяють нашу планету, є нащадками наступної хвилі мігрантів.

Єдиної версії щодо часу "другої хвилі" немає. Згідно з основною версією, люди могли йти зі Східної Африки в Аравію 70-60 тисяч років тому. Але, як свідчать знахідки, зроблені в Південній Азії та Китаї, багато вчених відносять "другу хвилю" до періодів 70-46 тисяч років тому, або 68 і 80 тисяч років тому. Як би там не було, останки з Саудівської Аравії давніші, і це означає, що предки сучасної людини успішно покинули Африку 95-86 тисяч років тому.

Як повідомляв раніше портал "Знай.uа", вчені дослідницького центру еволюції людини виявили на півночі Іспанії два дерев'яних інструменту, які були виготовлені неандертальцями 90 тисяч років тому. Як повідомляють археологи, ці предмети найстаріші в своєму роді.

Дерев'яні інструменти знайшли на території Піренейського півострова в археологічному комплексі Аранбалца.

Женя Степко