Українським батькам та вчителям пропонують добірку вправ, командних і онлайн-ігор для розвитку емоційного інтелекту учнів молодшої, середньої та старшої школи. Оскільки, сьогодні багато говорять про факти булінгу в школах, такі вправи будуть доречними.
Булінг є результатом низького рівня сформованості емоційного інтелекту, пише журнал "На Урок". Коли дитина йде в перший клас, вона вже є особистістю з певними уявленнями, стандартами поведінки та пріоритетами, які формуються в сім'ї. Відповідно, надзвичайно важливим є те, яка модель взаємовідносин плекається у сім'ї, а більшість обирає модель дитиноцентризму.

школярі, фото GettyImages
школярі, фото GettyImages

Зазначається, що людину змушують стати агресором особисті комплекси, непорозуміння з іншими та власний негативний досвід. Коли дитині погано, вона переносить свої емоції на інших, часто навіть не розуміючи, що насправді зумовило таку ситуацію. Дитина-агресор не усвідомлює, чому поводиться саме так, а також не вміє контролювати власні емоції та їй байдуже, що відчувають ті, кого вона кривдить. У таких дітей не розвинуті ключові ознаки емоційного інтелекту.

Вправа №1 "Коробка щастя"

Створіть в уяві свою коробку щастя. Запропонуйте школярам "скласти" у неї все, що асоціюється у них зі щастям візуально (різнокольорове листя), на слух (шум морської хвилі), смак (солодка вата), запах (аромат пиріжків) і дотик (кішка). А потім детально обговоріть з ними їхні емоції. За допомогою цієї вправи можна навчити виокремлювати позитивні емоції з-поміж інших та концентруватися на них.

Вправа №2 "Емоції у кольорі"

Популярні новини зараз

Українцям розповіли про нові правила отримання субсидії: що ще додали в Мінсоцполітики

Дизель по 7 гривень, бензин по 5: ціни на харківських АЗС зміняться, скільки коштує заправити авто

Стосунки з "Холостяком" Мельником і зізнання за сценарієм: Юлія "Зайка" розкрила шанувальникам правду

На Львівщині загорівся автобус з 22 людьми всередині: моторошні кадри з місця події

Показати ще

Кожен школяр отримує аркуш паперу і олівці чи фарби. Запропонуйте учням за допомогою кольорів зобразити різноманітні емоції – радість, сум, злість, заздрість, співчуття тощо. Така вправа допоможе сконцентруватись на типі емоцій та власному відгуку на них.

Вправа №3 "Емоції героїв"

Вчитель читає школярам казку. Кожному учневі заздалегідь видаються маленькі картки з символічними зображеннями різних емоційних станів. У процесі читання дитина відкладає на стіл кілька карток, які, на її погляд, показують емоційний стан героя в різних ситуаціях. Після закінчення читання кожна дитина пояснює, в якій ситуації герой був веселим, сумним тощо, і чому їй так здається. Вправу краще виконувати у невеликих групах та враховувати її вікові особливості.

Школярі, скрін з відео
Школярі, скрін з відео

Вправа №4 "Інтонація"

Вчитель пояснює дітям, що таке інтонація. Потім їм пропонується по черзі повторити з різними емоціями та відповідною інтонацією окремі фрази. Як варіант, можна інтонаційно програти і обговорити діалог казкових героїв. Таким чином школярі вчаться розуміти не тільки сенс сказаного, але й емоції того, хто говорить.

Командна гра "Передача відчуттів"

Принцип гри подібний до загальновідомої "Зіпсований телефон". Діти сідають колом, ведучий загадує певну емоцію чи відчуття та пошепки називає його певній дитині, далі необхідно "ланцюжком" передати цей стан за допомогою міміки, жестів, дотиків один до одного. На завершення можна обговорити, який саме настрій, стан чи емоцію було загадано.

Психологічна гра "Компас емоцій"

Підійде для учнів середньої та старшої школи. Кожен гравець отримує 8 карток, на яких написані назви певних емоцій. Наприклад: радість, страх, зацікавленість, натхнення, сумнів, подив, довіра, гнів тощо. Один із гравців вигадує та називає слово-поняття-ситуацію і, обираючи до неї відповідну гральну карту з назвою емоції, викладає її в коло сорочкою догори. Решта гравців має вгадати, яку ж емоцію викликає у гравця задумана ситуація, і пояснити чому саме. Дітям часто складно говорити про свої емоції, а в грі вони розкривають їх.

Школа, фото pxhere
Школа, фото pxhere

Гра "Кольори емоцій"

Підійде для старшої школи. Принцип гри подібний до загальновідомої гри "Корова" чи "Крокодил". Необхідно об'єднати учнів у класі у 2 команди. Учасники однієї команди, домовившись між собою про єдиний колір, мають мімікою і жестами його показати, учні з іншої команди повинні відгадати, який саме колір загадали опоненти. Обов'язкова умова — всі припущення мають бути аргументованими. Після того, як колір вгадано, команди міняються ролями. Таким чином учні розвивають уяву та вчаться виразно передавати інформацію за допомогою невербальних засобів.

Емоційний інтелект можна також розвивати за допомогою сучасних технологій, що буде зручно для більшості учнів. для цього підійдуть онлайн-ігри для розвитку емпатії та підвищення EQ.

My Baby Care – онлайн-гра для школярів молодшого шкільного віку, яка дозволяє дитині відчути себе у ролі няньки, що допоможе їй навчитися розпізнавати емоції та реагувати на них, а також сприятиме вихованню відповідальності.

Shelter – онлайн-гра, яка є симулятором життя рисі. Гравець не просто побачить, як поводиться цей хижак у диких умовах, а проживе його життя. Гравець – мама-рись, яка має чотирьох дітей-кошенят. Сенс гри полягає в тому, щоб доглядати за кошенятами, вчити їх полювати, уникати сутичок із сильнішими суперниками, допомагати одне одному. Гра вчить емпатії, взаєморозумінню та розвиває емоційний інтелект.

Дистанційне навчання, скріншот: YouTube
Дистанційне навчання, скріншот: YouTube

Обов’язково підпишись на наш канал у Viber, аби не пропустити найцікавіше

Нагадаємо, Всеукраїнська школа онлайн і "реальна" освіта — активістка пояснила разючу різницю. У мережі батьки висловлюють невдоволення щодо відеоуроків Всеукраїнської школи онлайн

Як повідомляв портал "Знай.ua", Олена Зеленська нагодувала українців новою порцією порад, батьки втомилися терпіти - "Гроші скінчилися...". Українці дуже бурхливо відреагували на нові поради першої леді

Також "Знай.ua" писав, Всеукраїнська школа онлайн — головні проблеми батьків, дітей та вчителів вийшли назовні. Результати опитування учасників освітнього процесу в Україні