Пандемія зачепила всі сфери бізнесу. Згідно зі статистикою, вимушений карантин став причиною закриття третини підприємств України ще на початку квітня. Найбільше страждають транспортні, розважальні напрямки й заклади громадського харчування. Наприклад, 12 тисяч ресторанів країни (із 30 тисяч існуючих) ліквідовувалися. Турагентствам теж дісталося — 7 тисяч перестали функціонувати, залишивши без роботи близько 25 тисяч людей.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяЧим довше влада продовжує карантин, незважаючи на скандали в суспільстві, тим більше ускладнюється ситуація. Що робити власникам підприємств івент-галузі, щоб мінімізувати збитки, оптимізувати витрати та швидко повернутися до роботи? Про способи виживання бізнесу розповідає Кріппа Максим Володимирович, власник агентства «Три Н».
Адаптація як універсальний порятунок
Кріппа Максим Володимирович: Пандемія і як наслідок карантин — не просто криза, на зразок світової економічної у 2008 і 2009 роках. Зараз суспільство опинилося під більшим тиском. Доводиться думати і про фінансове, і про фізичне благополуччя, займатися так званою самодопомогою бізнесмена. У нинішніх реаліях недостатньо просто урізати витрати. Необхідно вийти за рамки стандартних рішень, знайти спосіб надавати послуги навіть в умовах ізоляції.
Сильна сторона організаторів івентів — здатність швидко змінюватися й підлаштовуватися під зовнішні обставини. Наприклад, я уявляю те, що відбувається, чимось на кшталт квест-кімнати в планетарних масштабах. Хто вибереться — той врятує бізнес. Однак головоломки постійно змінюються, і ніхто не знає, коли нарешті дістанешся виходу. Тут потрібна командна робота. Тому як колективам підприємств, так і суспільству загалом доведеться згуртуватися сильніше, ніж будь-коли раніше.
Футуристичні івенти
Максим Кріппа: Під час карантину ми виконали нестандартне замовлення — влаштували день народження однієї бізнес-леді. Сценарій заходу від початку й до кінця команда «Три Н» прописала так, щоб мінімізувати контакти між людьми. Ми з’ясували вподобання й побажання клієнтки, отримали список друзів, яких вона хоче побачити, дізналися про фобії. А ще запитали, чи міцний у неї вестибулярний апарат. Останнє важливо для використання VR-шолома, бо свято мало проходити у віртуальній реальності. Для реалізації ідеї ми найняли команду аніматорів, яка на основі наданих замовницею фото й роликів зробила 3D-відео в 360-градусному форматі.
Кожному з 20 гостей кур’єр доставив однаковий набір. До нього входили пара VR-окулярів, корзина із частуваннями та невелика інструкція. У призначений час люди зустрілися онлайн, випили шампанського з однакових келихів і привітали іменинницю. Потім почалася основна частина програми: подорож найяскравішими моментами біографії іменинниці. При цьому кожен учасник цифрового дійства знаходився вдома — ніякого контакту під час карантину.
«Як колективам підприємств, так і суспільству загалом потрібно згуртуватися сильніше, ніж будь-коли раніше», — Максим Кріппа
Максим Кріппа: Замовниця — постійна клієнтка агентства, тому у віртуальну подорож ми додали кадри минулого замовлення. Кілька років тому жінка їздила на Шрі-Ланку — дивитися на те, як на світ з’явилося слоненя в притулку Evoplay. Потім гості «погуляли» Лазурним берегом і завітали до казино Монте-Карло — там дівчина хотіла відсвяткувати день народження до того, як карантин вніс свої корективи. Віртуальний гемблінг у казино сподобався гостям найбільше. А насамкінець ми зарядили всіх адреналіном — спустили у віртуальне жерло вулкана.
Цей приклад якнайкраще ілюструє те, що можуть зробити івентщики — підлаштуватися під нові умови та знайти сучасні інструменти для роботи. Не бійтеся використовувати новітні технології.
Самопоміч — оптимальний вибір для бізнесмена
Максим Кріппа: Вважаєте, замовлення під час карантину — це завдяки удачі? Помиляєтеся. Здебільшого проблема відсутності замовлень у агентств — через невміння правильно підтримувати зв’язок із клієнтами. Спілкування із замовниками повинно знаходитися в ТОП-3 основних дій — нарівні з регулюванням витрат і моніторингом ситуації у світі. Якщо не хочете, аби клієнти про вас забували, пам’ятайте про них самі. Це один із проявів самодопомоги бізнесу в будь-який час.
Акаунт-менеджери «Три Н» постійно стежать за соціальними мережами клієнтів, щоб залишатися в курсі актуальних подій у їхньому житті. Коли ті звертаються до агентства — ми вже знаємо, як зацікавити та що запропонувати. Такий підхід був до карантину, застосовується й досі. Завдяки йому нам і вдалося ініціювати замовлення, про яке я розповів вище. Не запропонувало би агентство свою ідею — першим ніхто б не звернувся. Дізнатися, що клієнтка мріє побувати на Лазурному березі й спробувати гемблінг у казино Монте-Карло допоміг Facebook. Сучасні люди мало піклуються про конфіденційність особистої інформації, і це дуже допомагає їх пізнавати.
«Якщо не хочете, аби клієнти про вас забували, пам’ятайте про них самі», — Максим Кріппа
Максим Кріппа: Завдяки спостережливості ми отримали ще кілька схожих замовлень. До речі, використовуємо не лише технологію віртуальної, а й доповненої реальності. Усі подробиці не розкриватиму. Скажу лишень, що зараз «Три Н» розробляє додаток для групи бізнесменів із Бельгії. Ті через карантин не можуть збиратися на полі для гольфу. Хочуть перенести зустрічі в цифровий простір. Також команда організовує кілька днів народження та інші, секретніші заходи. Однак про них промовчу — якщо інформація втече в пресу, інтернет охоплять «скандальні» новини.
Як дають раду за кордоном: приклад притулку Evoplay
Максим Кріппа: Також раджу рівнятися на зарубіжні компанії й підприємства. До того ж не лише з івент-сфери. Чудовий вихід із ситуації знайшов мій знайомий зі Шрі-Ланки, власник притулку Evoplay. Він на 80% автоматизував роботу — установив електронні годівниці, регулятори температури, купив кілька роботів-пилесосів тощо. По суті, перетворив «Ево Плей» у розумний будинок для тварин.
При цьому обійшлося без звільнень і пов’язаних із ними скандалів. Співробітників у притулку небагато, тому ті просто перейшли на дистанційний формат. Власник спілкується з підлеглими за допомогою Zoom і Skype. А для підтримки роботи закладу зсередини вистачає двох ветеринарів й адміністратора. Однак після карантину Evoplay повернеться до звичайного, «людського», формату. Тваринам усе ж краще контактувати з людьми, а не машинами.
«Краще, що можуть зробити івентщики — підлаштуватися під нові умови та знайти сучасні інструменти для роботи», — Максим Кріппа
Способи загасити вулкан витрат
Максим Кріппа: На відміну від значної кількості інших бізнесів, івент-напрямку пощастило — ми можемо з мінімальними втратами організовувати івенти в рижимі онлайн. Однак на 100% убезпечитися від збитків неможливо навіть у звичайні часи. У плані управління фінансами дам дві головні поради: працюйте з подвійною силою та не загострюйте увагу на зменшенні витрат. Навпаки, направте енергію на збільшення прибутку. Звісно, простіше сказати, ніж зробити. Але завдяки увазі до клієнтів і правильній комунікації навіть у критичних економічних умовах компанії зможуть комфортно існувати.
«Головна порада, яку я можу дати івентщикам із питання управління фінансами — працюйте з подвійною силою, —Максим Кріппа
Максим Кріппа: А ще радуйте клієнтів акціями та спеціальними пропозиціями, додавайте нові послуги. На сайті «Три Н» (доступному виключно перевіреним клієнтам, для уникнення втручання шахраїв та аферистів) ми створили розділ «Карантинні пригоди». У ньому — варіанти VR-заходів, інформація про особливості обмеженої роботи агентства та перелік акційних пропозицій. Крім того, деякі з реалізованих агентством кейсів клієнти можуть відчути у віртуальній реальності: спуститися в вулкан, побувати в найкращих гемблінгових залах Монако або Вегаса, влаштувати гонку на яхтах Тихим океаном тощо. Також ми приймаємо замовлення івентів на майбутнє. Таких уже накопичилося чимало, тому команді є чим зайнятися.
Зберігайте спокій і будьте уважними
Максим Кріппа: А тепер зберімо вищесказане в ТОП-5 коротких порад:
• Тримайте руку на пульсі біографій клієнтів через соціальні мережі
• Нагадуйте про себе розсилками, акціями, вигідними пропозиціями
• Думайте ширше й використовуйте сучасні технології
• Приймайте замовлення наперед
• Беріть приклад з успішних рішень інших компаній
Мій брат Руслан одного разу сказав: «Якщо не зустрів ситуацію у всеозброєнні — ніщо не заважає озброїтися в процесі». Навіть якщо ви зазнаєте збитків і здається, що нічого не зміниш — не здавайтеся. Тим більше залишилося зробити невеликий ривок — карантин у світі поступово пом’якшується. Проявляйте гнучкість Розуму. Досить вважати, що ви не пристосуєтеся. Пам’ятайте про самодопомогу бізнесмена — вона врятує від краху будь-який бізнес.