Низка цьогорічних літніх затоплень накривала столицю. І ділянка археологічних розкопок на Поштовій площі, на жаль, теж неодноразово страждала від сильних злив. Та, окрім природної стихії, на появу потопів впливають ще й технічні обставини – так, знахідки часів Хрещення Київської Русі, вже двічі заливало внаслідок прориву водопровідних труб та непрацездатної дренажної системи. Не встигла історична ділянка просохнути від серпневого прориву, як сьогодні стався ще один. Знай.ua дізнавалися, хто винен у нещадних підтопленнях неймовірно цінних історичних знахідок та до яких наслідків це може призвести.

Система водовідведення прокладена з порушеннями

В цьому році – це вже четверте суттєве затоплення історичної ділянки. Двічі воно відбувалося внаслідок сильних злив, а двічі – від технічних несправностей.

"Підтоплювати розкопки почало ще восени 2017 року. Однак, в цьому році ситуація погіршилася після нещодавнього прориву магістрального водопроводу, оскільки утворився прохід для води у палях транспортної розв'язки. І тепер під час кожного дощу вода використовує цей "прохід" для того, щоб підтоплювати розкопки. Тож тепер окрім природного шляху потрапляння до ділянки, з'явився ще й цей", – розповідає краєзнавець, голова ГО "Громадський рух "Почайна"" Аннабелла Моріна.

Це відбувається внаслідок того, що не працює нормально дренажна система і система водовідведення на цій ділянці. Працівники "Київводоканалу", які приїжджали після першого прориву магістральної труби та були сьогодні, розповіли, що будівельна організація під час прокладання водопровідної мережі не виконала герметизацію футлярів в колодязях, тому вода виходить не на поверхню, як мало бути, а спускається вниз. А тут, власне, порушена робота і дренажної системи, в чому впевнилися працівники МНС, які дослідили її після прориву водопроводу.

"Інвестор та представники замовника торгівельного центру КП "Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва", які відповідають за ділянку, згідно умов інвестиційного договору, розповідають про те, що тут працюють насоси на поверхні, які мають відкачувати воду. З минулого року роботу їх взагалі не видно – вода заливає розкопки. Лише після того, як це відбувається, вони у ручному режимі відкачують насосами воду", – підкреслює голова ГО "Громадський рух "Почайна"".

Боричів узвіз ХІ – ХІІ ст. – вже частково розмито

Якщо казати про збитки, то, за минулорічними підрахунками археологів, вартість 2 метрів культурного шару, який могли пошкодити внаслідок покладання підлоги торгівельного центру, складає близько 72 млн грн.

"Зараз цей культурний прошарок вже розмиває. До того ж сиріють знахідки, які були тут виявлені – зокрема, Боричів узвіз, там де він виходить із центральної вулиці Подолу, ХІ – ХІІ ст. Його нижній прошарок вже розмився, відсирів – збитки вже, ймовірно, сягають мільйонів гривень, а якщо дивитися на ситуацію з точки зору знищення історії, то втрати набагато більші", – зауважує Аннабелла Моріна.

Боротьба за збереження історії

Аби вирішити проблему, наразі потрібно притягнути до відповідальності та тих посадових осіб замовника будівництва КП "Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва", які є відповідальним за збереження та консервацію знахідок, згідно з розпорядженням КМДА 2015 року.

"Згідно з усіма Державними будівельними нормами, такого не має бути. На цій ділянці обов’язково має працювати система водовідведення. Вони своєю халатністю створюють навмисно аварійну ситуацію і, судячи з усього, підводять до того, щоб і знахідки були знищені. Або під видом "покращення" ситуації вийшли знову на об’єкт будівельники та почали встановлювати протиаварійну плиту", – каже краєзнавець, голова ГО "Громадський рух "Почайна"" Аннабелла Моріна.

Боротьба активістів за "сухість" ділянки з відповідальним за її стан комунальним підприємством триває ще з минулої осені. Вже тоді був поданий відповідний позов до прокуратури.

"Оскільки влада на запити ініціативної групи з приводу проведення моніторингу цього об’єкту взагалі не відповідає, то за це вже мають взятися інші компетентні органи. Експерти мають оцінити збитки, нанесені внаслідок недбальства КП "Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва"

До незалежної експертної комісії мають увійти фахівці, які займаються реставрацією та консервацією історичних знахідок.