Рішення влади про підвищення вартості проїзду в столичному громадському транспорті до 8 гривень викликало масовий сплеск обурень серед містян. Серед озвучених міською владою причин – таке рішення пов'язане з підвищенням ціни на електроенергію, паливо та витратні матеріали, а також із браком водіїв у підземці та наземному транспорті, у зв’язку із низькою зарплатою, яку влада має згодом підвищити. Але всі ці причини експерти назвали нахабною брехнею. Мовляв, гроші до кишені хочуть покласти нечисті на руку чиновники та їх посіпаки.

Обґрунтування має базуватися на фактах

Людей вразили не тільки вдвічі підняті тарифи, а й те, що вони так і не почули жодних конкретних обґрунтованих фактів та кошторисів, плану розподілу отриманих після 14 липня коштів чи то переліку оновленого у майбутньому транспорту.

"Якщо проаналізувати аргументи Кличка та його команди стосовно майбутнього підвищення вартості проїзду, ми повертаємося у минуле. Так само розмито і без жодної конкретики казали під час чергового зростання тарифів і Попов, і Омельченко, – зауважує Олександр Федоренко, голова київського осередку політичної партії Миколи Томенка "Рідна Країна". – Та от тільки тоді представники теперішньої міської влади судилися, протестували проти подібних рішень попередників, аби не страждали малозабезпечені верстви населення. Однак, зараз мовчать і вони, і опозиційний БЮТ".

Про обов’язкову наявність конкретної аргументації кажуть і експерти. Економічне обґрунтування підвищення тарифу має бути розраховане згідно із наказом Міністерства транспорту №1175 "Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту".

Популярні новини зараз
Долари можна продавати? Що буде з курсом в Україні після приходу Трампа Українцям дозволили не сплачувати за комунальні послуги: коли рахунки можна "заморозити" Ціни рекордні, але буде дорожче: нерадісні прогнози для власників авто з ГБО Податкова перевіряє українців за кордоном: що вже відомо
Показати ще

"Ціни на електроенергію, паливо, газ – це тільки перша з двох складових. Основним показником у розрахунку тарифу, без якого ніяк не обійтися при наданні економічного обґрунтування, є пасажиропотік. А от реального обліку пасажиропотоку у нас наразі просто немає. Тож говорити про економічну обґрунтованість поки не доводиться", – розповідає голова ради ГО "Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури" Володимир Наумов.

Кількість перевезених людей має базуватися на даних, підсумованих за інформацією, зібраною у квитково-облікових листах, які щодня мають вести водії.

"Головною метою для водіїв є зібрання максимальної кількості коштів впродовж робочого дня, тож у своєму квитково-обліковому листі вони, зазвичай, вказують значно менші цифри. Це дає свого роду мінімізацію валового доходу, а отже, й податків. Вони показують вдвічі менше перевезених пасажирів – відповідно, менше грошей потрапляє на розрахунковий рахунок, що згодом призводить до несплати податківу потрібному обсязі", – каже Володимир Наумов.

Як зазначив експерт, станом на сьогодні, дані по Києву занижені у 2 – 2, 5 рази.

Пільговиків мають рахувати

Окреме місце у даній темі займає категорія пільговиків. Кількість перевезених людей, що підпадають під низку категорій із правом на безкоштовний проїзд, теж має рахуватися. Ці дані знадобляться і для реальних підрахунків компенсації перевізнику, і задля створення об’єктивної картини в рамках монетизації пільг на проїзд для населення – відповідну Постанову Кабмін підписав в березні цього року.

"У своєму квитково-обліковому листі водій і громадського транспорту, і приватних компаній має зазначати кількість проданих квитків і перевезених пільговиків. А, наприклад, в підземці потік людей, що підпадають під відповідні категорії, має позначатися кількістю введених в обіг певних єдиноразових квитків та електронною системою під час користуванні, наприклад, тієї ж Картки киянина", – каже голова ради ГО "Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури".

Та все ж, про монетизацію пільгового проїзду в дії казати ще зарано.

"Варто зазначити, що кількість представників пільгових категорій останнім часом значно збільшується, тож аби компенсувати людям проїзд, влада має передбачити для цього левову частку бюджету", – говорить Володимир Наумов.

Так, наприклад, органи місцевого самоврядування Львова на сьогоднішній день мають для цього виділити близько 300 мільйонів гривень.

Маршрутки поки не дорожчатимуть

Чи будуть вслід за проїздом у трамваях, тролейбусах, автобусах та метро дорожчати приватні маршрутки, Знай.ua дізнавалися безпосередньо у столичних перевізників.

"Тариф на наших маршрутах подорожчав кілька місяців тому і зараз становить 7 гривень. Поки що вартість зростати не буде, оскільки із останнім підвищенням ми втратили близько 10 – 15 % пасажирів. Навпаки, з липня очікуємо значного збільшення пасажиропотоку – нащо ж товпитися у громадському транспорті, якщо є альтернатива більш швидкого та, при цьому, дешевшого?", – розповіли нам в одній з приватних компаній, що здійснює перевезення пасажирів.

Аналогічну відповідь ми почули і у кількох інших компаніях. Що ж стосується строків утримання сьогоднішніх розцінок, то, за прогнозами перевізників, ціни залишатимуться незмінними впродовж літа, а можливо, і усієї осені. Втім, варто зазначити, що напередодні попередніх підвищень водії столичних маршруток теж повідомляли про тимчасову відмову від подорожчання, та попри обіцянки, ціни стрімко росли вгору за лічені дні.