На пункті пропуску «Краківець» митники затримали вантажівку Iveco з державним номером ВС5179ТМ, яка намагалася в’їхати в Україну як «порожня».
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяОднак під час перевірки з’ясувалося, що транспортний засіб був заповнений високоліквідними товарами: роботами-пилососами, мобільними телефонами, ігровими приставками, брендовим одягом та навіть двома мотоциклами. У водія були документи, які підтверджували, що загальна вартість вантажу становить 250 000 доларів США.
Львівська митниця відрапортувала про виявлену контрабанду у соцмережах, склавши лише адміністративний протокол на водія. Однак журналіст Євген Плінський заявив, що насправді ця вантажівка була частиною контрабандного «коридору», який працював під контролем 4-го управління СБУ та Львівської митниці.
Як працювала схема?
За інформацією журналіста, вантажівка заїжджала через «червоний коридор» на «робочу» зміну митника Олега Крившука. Саме його зміна була частиною узгоджених контрабандних потоків. Крившук потрапив у ці зміни через свого давнього знайомого Степана Марунчака – колишнього начальника контрабанди на Волинській митниці, який нині працює у 4-му управлінні СБУ та курує митницю.
Зазвичай схема працювала так: перевізники узгоджували товар та платили 5–10% від його вартості, щоб митники пропустили вантаж без огляду. Однак у випадку з Iveco ВС5179ТМ контрабандисти вирішили збільшити обсяги товару, не попередивши митників.
«Банальна жадібність контрабандистів. Коридор на митниці завжди працює за схемою "товар - тариф". Ти кажеш, що будеш возити, тобі оголошують тариф (5-10% від вартості), і ти везеш повний бус як порожній. Обманювати не можна. Обманув — отримав проблеми», — пояснює Плінський.
У результаті, коли митники відкрили вантажівку, вони виявили значно більший обсяг товару, ніж було узгоджено. Журналіст Євген Плінський запевняє, що начальник Львівської митниці Андрій Кузнік, отримавши інформацію про порушення, дав команду затримати вантаж та зробити це публічно, щоб показати, що обман карається навіть серед «своїх».
Чому справа не пішла в кримінальне провадження?
З 1 липня 2024 року в Україні товарна контрабанда підпадає під кримінальну відповідальність. Якщо вартість товару перевищує 7,3 млн грн (близько 200 000 доларів), митники зобов’язані повідомити Бюро економічної безпеки (БЕБ) та відкрити кримінальне провадження.
Євген Плінський пояснює, що Кузнік цього не зробив, обмежившись лише адміністративним протоколом. Це могло бути зроблено для того, щоб уникнути розслідування, яке могло б виявити, що ця вантажівка десятки разів перетинала кордон як «порожня» на зміну Крившука.
«Чому не порушили кримінальну справу? Бо першим кроком розслідування стане збір інформації на митниці: скільки разів Iveco ВС5179ТМ перетинав кордон на в’їзд як порожній? Виявиться, що за останні місяці — десятки разів, і всі на одну зміну Крившука. А потім полетить міжнародний запит у Польщу, яким БЕБ отримає інформацію, що ця вантажівка їздить ніфіга не порожня, а повна "коштовних" товарів», — підкреслює Плінський.
Якби БЕБ почало розслідування, міжнародний запит до польської сторони міг би показати, що ця ж вантажівка систематично перевозила коштовні товари, а це могло б викрити всю схему «порожніх» бусів.
«Далі можна перевірити всі порожні вантажівки на в’їзд і отримати те саме. Ось тут зірки й складуться в сузір’я запитань вже не лише до старшого зміни, а й до начальника митниці Кузніка», — додає журналіст.
Тепер, після розслідування журналістів, до цієї історії можуть зацікавитися правоохоронні органи, і ситуація для Львівської митниці може стати значно складнішою.