Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, здійснюються заходи з протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Зокрема, у І півріччі 2020 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 468 матеріалів (з них 221 узагальнений матеріал та 247 додаткових узагальнених матеріалів), які направлені на розгляд до:

· органів прокуратури – 45 матеріалів (з них 8 узагальнених матеріалів та 37 додаткових узагальнених матеріалів);

· органів фіскальної служби України 125 матеріалів (з них 77 узагальнених матеріалів та 48 додаткових узагальнених матеріалів);

· органів внутрішніх справ 85 матеріалів (з них – 67 узагальнених матеріалів та 18 додаткових узагальнених матеріалів);

· Служби безпеки України 121 матеріал (з них – 50 узагальнених матеріалів та 71 додатковий узагальнений матеріал);

Популярні новини зараз
Українці можуть не платити штрафи від ТЦК: юрист розкрив правило "Бусифікація" обертається провалом: нардепка вимагає зупинити силову мобілізацію Мобілізують через помилку: що треба знати перед візитом до ТЦК Мобілізація їх не торкнеться: ким не зацікавиться ТЦК
Показати ще

· Національного антикорупційного бюро України 81 матеріал (з них – 17 узагальнених матеріалів та 64 додаткових узагальнених матеріалів);

· Державного бюро розслідувань 10 матеріалів (з них – 1 узагальнений матеріал та 9 додаткових узагальнених матеріалів);

· Служби зовнішньої розвідки України 1 узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 44,8 млрд гривень.

Держфінмоніторингом приділяється особлива увага стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, у І півріччі 2020 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 97 матеріалів (19 узагальнених матеріалів та 78 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:

· Національного антикорупційного бюро України 81 матеріал (17 узагальнених матеріалів та 64 додаткових узагальнених матеріали);

· органів прокуратури України 4 додаткових узагальнених матеріали;

· органів фіскальної служби України 1 додатковий узагальнений матеріал;

· Національної поліції України 1 узагальнений матеріал;

· Державного бюро розслідувань – 1 додатковий узагальнений матеріал;

· Служби безпеки України 9 матеріалів (1 узагальнений матеріал та 8 додаткових узагальнених матеріалів).

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 2,7 млрд гривень.

Відповідно до законодавства України, Держфінмоніторинг (як підрозділ фінансової розвідки) спільно із правоохоронними органами здійснює заходи, направлені на попередження та протидію фінансуванню терористичної діяльності, сепаратизму.

Так, у І півріччі 2020 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів передано 26 матеріалів (з них 11 узагальнених матеріалів та 15 додаткових узагальнених матеріалів) щодо фінансових операцій осіб, які у тому числі за інформацією Служби безпеки України можуть бути пов’язані, з фінансуванням тероризму/сепаратизму, проведених за участю осіб, які публічно закликають до зміни чи повалення конституційного ладу або зміни меж території або державного кордону України, а також до яких застосовано санкції, з яких:

· 10 матеріалів (1 узагальнений матеріал та 9 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані із здійсненням фінансових операцій по рахунках фізичних осіб, ідентифікаційні дані яких співпадають з ідентифікаційними даними осіб, включеними до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;

· 1 узагальнений матеріал, який пов’язаний із здійсненням фінансових операцій фізичною особою, включеною в додаток 1 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21.06.2018, введеного в дію Указом Президента України від 21.06.2018 №176/2018;

· 7 матеріалів (6 узагальнених матеріалів та 1 додатковий узагальнений матеріал), які пов’язані із підозрами у здійсненні фінансових операцій особами, причетними до діяльності міжнародного терористичного угрупування «Ісламська держава Іраку та Леванту» (далі – ІДІЛ) або інших екстремістських груп;

· 8 матеріалів (3 узагальнених матеріали та 5 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрами у тероризмі/сепаратизмі та його фінансуванні (у тому числі фінансування незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях).

З 26-ти переданих матеріалів, 6 матеріалів містили інформацію щодо виявлених зв’язків з Російською Федерацією.

Зазначені матеріали направлено до Служби безпеки України.

З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва, протягом звітного періоду, Держфінмоніторингом вживалися координаційні заходи щодо виконання відповідними державними органами Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL (далі – План дій). Так, Держфінмоніторингом забезпечено узагальнення інформації, наданої державними та правоохоронними органами, про хід виконання Плану дій та направлено зведену інформацію до Кабінету Міністрів України.

У рамках координаційної роботи, 30 червня 2020 року в Держфінмоніторингу відбулось дев’яте засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – Рада). Участь у засіданні Ради взяли представники основних профільних державних та правоохоронних органів, задіяних в системі боротьби з відмиванням злочинних доходів. На засіданні Ради було обговорено, зокрема, проєкт другого Звіту про прогрес за результатами 5-го раунду оцінки Комітетом MONEYVAL, результати типологічного дослідження проведеного Держфінмоніторингом у 2019 році.

У квітні 2020 року Головою Держфінмоніторингу І.Б. Черкаським для громадськості було представлено публічний звіт про підсумки діяльності Служби за 2019 рік

Також, Держфінмоніторингом оприлюднено огляд на тему «Використання неприбуткових організацій в незаконних цілях».

Водночас, з метою покращення інформаційної взаємодії з громадськістю розпочав функціонування оновлений офіційний вебсайт Держфінмоніторингу, зареєстрований у мережі Інтернет за адресою: https://fiu.gov.ua. Новий вебсайт Держфінмоніторингу має сучасний дизайн та більш зручний і доступний функціонал українською та англійською мовами, а також забезпечує доступність для користувачів з порушенням зору.

За результатами проведеного у першому півріччі 2020 року Держкомтелерадіо моніторингу інформаційного наповнення офіційних вебсайтів органів виконавчої влади, оновлений офіційний вебсайт Служби визнано найкращим серед центральних органів виконавчої влади.

24 червня 2020 року в режимі відеоконференції відбулось третє засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу. Під час засідання представники Держфінмоніторингу поінформували присутніх про реалізацію в 2019 році державної політики у сфері ПВК/ФТ та стан приведення нормативно-правових актів у сфері ПВК/ФТ у відповідність до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

У рамках законодавчих ініціатив, Держфінмоніторингом протягом звітного періоду з метою приведення у відповідність до оновленого Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», а також на виконання доручень Уряду, розроблено 34 проєкти нормативно-правових актів, які наразі супроводжуються.

Крім того, Держфінмоніторингом спільно з суб’єктами державного фінансового моніторингу підготовлено рекомендації для суб’єктів первинного фінансового моніторингу – банківських та небанківських установ щодо подання з 28.04.2020 до набрання чинності новими підзаконними нормативно-правовими актами, інформації до Держфінмоніторингу про фінансові операції.

У рамках методологічної роботи, протягом І півріччя 2020 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у 31 освітньому заході, участь в яких взяли 2762 особи.

З метою надання освітніх послуг у сфері фінансового моніторингу під час картантину, спричиненого гострою респіраторною хворобою COVID-19, у підвідомчому закладі ДЗПО «Академія фінансового моніторингу» було запроваджено digital-платформу дистанційного навчання.

В напрямку міжнародного співробітництва взято участь, зокрема, у:

· засіданнях Робочої групи з питань обміну інформацією Егмонтської групи підрозділів фінансових розвідок (ПФР);

· робочій зустрічі з представником EU-ACT, з метою обговорення питань розробки Посібника щодо здійснення фінансових розслідувань, забезпечення розбудови спроможностей ПФР, а також підготовки плану професійної підготовки персоналу ПФР;

· засіданні оцінювачів Комітету MONEYVAL за результатами виїзної місії до Словацької Республіки з метою обговорення проєкту звіту підготовленого за результатами проведення в рамках 5-го раунду взаємної оцінки Словацької Республіки, який підготовлено оцінювачами Комітету MONEYVAL;

· в режимі відеоконференції, у віртуальних Робочих засіданнях MONEYVAL, які проходили в рамках 2-ї Міжсесійної консультації MONEYVAL (22 травня - 10 липня 2020 року).

Крім того, в рамках співпраці з Комітетом Ради Європи MONEYVAL Держфінмоніторингом було направлено до Секретаріату Комітету оновлену інформацію до другого Звіту про прогрес в рамках 5-го раунду оцінки України. Звіт перед остаточним затвердженням на черговому Пленарному засіданні Комітету MONEYVAL розглядався у рамках вищезгаданої 2-ї Міжсесійної консультації MONEYVAL.