Від простих картонних ящиків – до смарт-боксів і дизайнерської упаковки haute couture: з бурхливим розвитком e-commerce та сегменту поштових відправлень одну з ключових ролей у торгівлі почав відігравати «одяг» для продуктів. Тому не дивно, що за останні кілька років виробництво пакувальних матеріалів пережило справжній «бум», а конструкторські рішення і зовнішній вигляд тари продовжують стрімко еволюціонувати.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися
Як дизайн та якість тари впливає на позиціонування брендів? Чому вдале пакування здатне не лише збільшити обсяг продажів, але й оптимізувати витрати у сфері онлайн-торгівлі? Та які новації на цьому ринку пропонуватимуть виробники упаковки у 2024 році? Розповів заступник директора департаменту продаж картону та упаковки Київського картонно-паперового комбінату Андрій Ребро.
Це підприємство, потужності якого сконцентровані в столичному регіоні, в м. Обухів, є складовою австрійського холдингу Pulp Mill Holding GmbH і одним з найбільших східноєвропейських виробників картонно-паперової продукції, пакувальних рішень і санітарно-гігієнічних товарів.
Отже, чому в сучасному світі упаковка перетворилась із другорядного чинника на ключовий фактор успіху у сфері e-commerce?
Пакування відіграє одну з найважливіших ролей в онлайн-продажах. Нині виробнику недостатньо просто виготовити продукт і створити інтернет-магазин для його реалізації, адже товар ще потрібно доставити цілим та неушкодженим до кінцевого споживача. Тож якісна тара завжди була важливим чинником у комерції.
Адже, як виявилось, за рівних умов (приблизно однакові ціни, якість, асортимент продукції), єдине поле, на якому продавці здатні конкурувати – це власне упаковка, її брендування, конструкція, дизайн. Тобто кінцевий успіх залежить саме від зручності, безпеки, своєчасності доставки товару.
Україна зараз лише починає впроваджувати пакувальні тренди, котрі вже декілька років визначають розвиток ринку в Європі. Тривалий час у нашій країні постачальники не мали жодної альтернативи звичайним картонним ящикам, які перед транспортуванням заклеювали скотчем. До такої тари звикли, і попиту на новації донедавна не існувало, оскільки ані продавці, ані поштові оператори навіть не усвідомлювали цієї потреби.
Проте, уявна економія на пакуванні насправді оберталась для комерсантів суттєвим відсотком втрат продукції (наприклад, бій скляних пляшок із алкогольними напоями), додатковими витратами на захисні матеріали і вкладиші, утворенням великої кількості відходів і, зрештою, незадоволеними покупцями.
Як оптимізація упаковки допомагає підвищити конверсію онлайн-торгівлі та мінімізувати час обробки замовлень?
У світі протягом останніх років активно впроваджувались новації, спрямовані на заощадження матеріалу – як основного, який використовується безпосередньо у виготовленні упаковки, так і допоміжного, що застосовується для її захисту при транспортуванні. Цю проблему вирішували з позиції зменшення як економічних витрат, так і шкоди для природи.
В e-commerce виділяють декілька ключових сегментів – це одяг, електроніка, книжки, парфумерія і побутова хімія, продукти харчування, алкоголь. І для кожної з цих груп товарів застосовують спеціальне, адаптоване під неї пакування. При цьому в цивілізованому світі максимально відходять від використання полімерної плівки і скотчу на користь більш екологічних матеріалів – картону та гофрокартону, а також відривних стрічок та клею постійної липкості.
Така зміна конструкції дозволяє не лише мінімізувати негативний вплив на довкілля, знизити на 99% втрати крихкого вантажу під час транспортування, а й скоротити витрати на зворотню відправку товарів без додаткових незручностей і витрат. У нашій практиці подібні рішення вже успішно реалізовані для компаній Нова пошта, Meest Пошта, ТОВ РУШ (ТМ EVA), ТОВ Вигідна покупка (ТМ АВРОРА) тощо.
Чи може упаковка підвищити можливості інтернет-торговця без збільшення операційних витрат?
Звичайно. Важливий момент, який сформував сучасні європейські тренди у виготовленні тари, – зменшення витрат часу й людського ресурсу на пакування. Пандемія коронавірусу спричинила «бум» електронної комерції, кількість замовлень суттєво зросла, і виник дефіцит співробітників для їхнього обслуговування. Тому на перший план вийшло питання підвищення ефективності операційних процесів.
Наприклад, у онлайн-магазину Exist.Ua після впровадження запропонованого нами пакування у форматі commerce box, здатність обробки замовлень збільшилась удвічі. Це дозволило компанії відмовитись від залучення додаткового персоналу й підвищити ефективність роботи.
Чи може упаковка трансформуватись у рекламну площу без додаткових витрат і підвищити ефективність крос-продажів?
Так, зовнішнє пакування будь-якого товару – це фактично готовий монітор для позиціонування брендів і донесення інформації. Наприклад, «Нова пошта» для підтримки ЗСУ розмістила на своїх боксах гасло «Запакуй небо». Таким чином, частка коштів від кожної упаковки для транспортування товарів з цієї серії йшла на закупівлю дронів для армії.
Аналогічно може бути розміщена реклама будь-якої продукції чи виробника. Таким чином, подібний крос-сейл дозволяє поштовому оператору отримати додатковий дохід, не збільшуючи маркетинговий бюджет ані на гривню.
Як упаковка впливає на цінність товару для кінцевого споживача та допомагає уникнути пошкоджень під час транспортування?
Ще один популярний світовий тренд – орієнтація на зручність для клієнта на кожному етапі, починаючи від упаковки до розпаковки продукту. Адже в електронній комерції всі витрати у підсумку лягають саме на кінцевого споживача, і, як доводить практика, він готовий платити більше, якщо буде цілком задоволений здійсненим процесом покупки. Тобто коли товар прибув своєчасно, у цілісності, повній комплектації і, що важливо, у зручному та гарному пакуванні.
Примітно, що в Україні розвиток e-commerce розпочався з продажу електронних гаджетів. І тривалий час саме цей сегмент залишався №1 – лише нещодавно його почала витісняти з перших позицій продукція для дітей, одяг, побутова хімія, косметика тощо. Досить часто такі товари купувалися клієнтами не для себе, а на подарунки.
Але компанії-продавці, в кращому випадку, вкладали їх у додаткову зовнішню коробку, в здебільшого – відправляли замовнику у «рідній» упаковці, яка жодним чином не була пристосована до жорстких умов сортування і перевезення поштовими операторами. В більшості випадків їх просто обертали чорною полімерною плівкою та скотчем. Імовірність пошкодження такого пакунку сягала 50%. Безумовно, застосування commerce box звело ці ризики до мінімуму та знизило потенційну кількість рекламацій.
Як обрати упаковку для продуктів, які легко можуть отримати пошкодження? Які є новації та спеціалізовані рішення для певних видів товарів?
Найпоширений у світі вид пакування товарів придбаних через інтернет – це упаковка, що називається easy box. Такий формат дозволяє дуже швидко зібрати тару за рахунок самозбірного дна з фіксацією від стороннього доступу та запечатати її за допомогою клейкої смужки PSA. Щоб відкрити таку упаковку, використовується відривна стрічка Tear tape.
Однак у сегменті продажу алкогольних напоїв, через різноманіття форм скляної тари, виникли запити на розробку більш індивідуальних рішень. Тому Київський КПК виділив декілька оптимальних типів пакування – для винних пляшок, ігристого, будь-яких інших напоїв тощо.
А для випадків, коли йдеться про нетривіальну форму, або коли покупець замовляє одразу дві чи три пляшки різних напоїв, конструктори ККПК пропонують розробку, що вже добре зарекомендувала себе у світовій практиці. Це – універсальне пакувальне рішення, яке гарантує, що будь-який набір пляшок дійде до споживача цілим і неушкодженим. І є ще один суто раціональний аргумент на користь цієї упаковки: якщо розглядати ці замовлення як окремі пакунки, різниця в ціні нівелюється. Таким чином, дана новація виявляється вигідною для обох сторін, як не крути.
Аналогічним чином, на комбінаті був розроблений і загальний формат контейнеру для пива, який однаково придатний для жерстяних банок різної форми та об’єму.
Причому внутрішню капсулу такого боксу засобами сучасної поліграфії можна зробити кольоровою, нанести на неї логотип виробника, надписи тощо. Наразі це – останнє віяння пакувальної «моди», яке тільки дістається України, але вже здобуло популярність у світі.
Варто зауважити, що нові конструкторські ідеї від Київського КПК не обмежуються тарою для напоїв. Зокрема, нами були розроблені й успішно впроваджені пакувальні рішення для відправки книжок, придбаних в інтернет-магазинах.
Гарне пакування підвищує ефективність рекламної кампанії та створює ефект 'wow' для клієнтів, чи не так?
Дійсно, упаковка впливає на сприйняття товару й продавця. Погодьтеся, отримавши досить коштовне відправлення (наприклад, телефон за 15-20 тис. грн) у чорному поліетилені, покупець розуміє: магазин заощаджує на власних клієнтах. І навпаки, якщо продукт надходить запакованим зручно й красиво, формується відчуття поваги й довіри до бренду, котрий по справжньому цінує своїх споживачів. На хвилі позитивних емоцій у покупця виникає бажання зробити повторне замовлення.
Це – дещо «вірусне» явище. Коли один онлайн-сервіс починає використовувати гарне, брендоване пакування, і воно викликає у клієнтів своєрідний вау-ефект, його починають наслідувати конкуренти. Своєю чергою, виробники можуть робити певні знижки для таких інтернет-магазинів, побачивши, що якість упаковки відповідає цінностям їхніх брендів.
Більше того, надійність упаковки і лояльність до бренду опосередковано впливає і на вибір способу оплати товару. Якщо покупець упевнений, що отримає замовлення вчасно і без ушкоджень, він може бути більше схильний здійснювати передоплату продукції. Що, безумовно, вигідно постачальнику. Проте, реальний ефект цього чинника можна буде належно оцінити, коли використання нового формату пакування стане масовим явищем. Наразі ми до цього готові.
Безперечно. Сьогодні представники вітчизняного бізнесу лише починають усвідомлювати, що упаковка нового покоління у сфері e-commerce несе на собі багато додаткових функцій та є вигідним рішенням для всіх сторін – виробника, рітейлера, транспортної компанії і адресата. Проте, безумовно, саме за цим напрямком – майбутнє картонно-паперової індустрії.