Обсяги продажів продовольчих товарів через торгові мережі за перше півріччя 2016 року скоротилися, як і частка витрат сімей на покупку продуктів харчування і безалкогольних напоїв.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяПро це повідомляє "РБК-Україна".
У тому, що українці стали їсти менше, впевнений генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.
Купувати продукти харчування, а, отже, менше їсти, українці стали внаслідок падіння доходів населення. Це і призвело до зниження споживчого попиту.
Номінально зарплата зросла, однак реально вона скорочується. При цьому структура витрат кожної сім'ї на продукти харчування і безалкогольні напої істотно не змінилася.
Більше половини доходів витрачається на їжу та напої: 53,1% і 50,4% відповідно. Певна частка витрат, яка йшла на продукти харчування, тепер йде на оплату послуг ЖКГ. Тобто ми стали менше їсти і більше платити за "комуналку".
Аналіз даних Держстату щодо реалізації основних продовольчих товарів через роздрібні мережі за I півріччя 2016 року, у порівнянні із відповідним періодом минулого року, показує, що попит, у натуральному вираженні, скоротився навіть на соціальні групи продуктів. Йдеться про борошно (падіння на 11,6%), крупи (- 7,4%), макаронні вироби (- 5,17%).
Найбільше зниження продажів Держстат фіксує щодо рослинної олії. Її купили на 19% менше, ніж у січні-червні 2015 року. Велике падіння було в першому кварталі цього року: масла було продано майже на 28% менше, у порівнянні із першим кварталом минулого року. І це без урахування торгових точок на ринках, ларьках, моніторинг яких Держстат не проводить.
Купівля цукру українцями знизилася на 17,6%, горілки і лікеро-горілчаних виробів - на 16%, соків - на 22,5%, копченого м'яса і ковбасної продукції - на 13,8%. Попит на м'ясо і м'ясо птиці впав не так сильно - всього на 2,5%, хоча ще в першому кварталі було навіть невелике зростання продажів - на 0,34%.
Крім скорочення доходів споживачів, також існує тенденція із перетікання попиту від торгових мереж - до ринків, де продукти дешевші.
У той же час, при зниженні реалізації м'яса Держстат фіксує зростання попиту на м'ясні консерви (+ 8,6%), тому що, як відзначають експерти, вони дешевші.
Низька вартість яєць призвела до зростання споживання цього продукту. У січні-червні обсяги реалізації в мережах збільшилися на 5%, у порівнянні з минулим роком. У той же час, обсяги виробництва скоротилися на 20%. Яйця - мало не єдиний товар, де був продемонстрований жвавий попит.
Також, зростання продажів у мережах зафіксовано щодо овочів (+ 9,5%) і пива (+ 6,8%).
Зниження реалізації Держстат фіксує і щодо хлібобулочних виробів, окрім кондитерських. За півріччя - на 1,8%.
Проте експерти підкреслюють, що, не дивлячись на це, споживання залишилося колишнім, оскільки істотна частка ринку - більше 60% - знаходиться "в тіні", а статистика враховує тільки офіційні дані.
За даними ВАП, у 2015 році офіційно було вироблено 1,2 мільйона тонн хліба, у той час як фактичне споживання склало 3,8 мільйона тонн. Відповідно, тільки 31% продукції виготовляється промисловими хлібозаводами і майже 70% продукції ніде і ніким не враховувалося.
Подібна ситуація й на алкогольному ринку. Там тіньовий сектор перевищує 50%.
За оцінками МЕРТ, у 2015 році тіньова економіка займала 40% від ВВП. Крім того, обсяги реалізації товарів і канали поставок на ринки, не кажучи вже про стихійні, практично ніким не контролюються.
Тож українці не тільки стали їсти менше, а ще й їдять, п'ють і носять товари, які ніхто не враховує і з яких не сплачуються податки.
Як повідомляв інформаційний портал "Знай.ua", Україну заполонили низькопробні продукти.