Напевно, в нашій країні вже не залишилося людини, яка не знає простої істини: якщо хочеш отримувати високу заробітну плату – йди працювати в IТ. Ось тільки мало хто здогадується, що почати свою кар'єру в цій сфері не так складно, як здається на перший погляд. Для цього не обов'язково п’ять років учитися в інституті й ще три роки «набивати руку» на низькооплачуваних посадах.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяЯк пояснила наша співрозмовниця – SЕО-фахівець із шестирічним стажем і більш ніж трьома з половиною сотнями топ-5 Google проектів у портфоліо, автор і методист курсу "SEO-спеціаліст з нуля" в навчальному центрі SkillUp – Катерина Золотарьова, головне, по-справжньому мати бажання змінити своє життя. Детальніше про те, як вже через 3 місяці отримати роботу своєї мрії – читайте далі в інтерв'ю.
1. Чим ваш курс відрізняється від університетської програми навчання? У чому принципова різниця підходу до навчання?
Для початку, в університетських програмах у принципі немає такої спеціальності. Є навчання маркетингу в цілому, але там мало розглядаються конкретні канали інтернет-маркетингу. Максимум, це один із предметів у програмі навчання. А з урахуванням величезної кількості фундаментальних знань, які отримують студенти університету за час навчання, інтернет-маркетингу не вийде приділити стільки часу, щоб чогось насправді навчитися.
Щоб стати навіть початківцем-фахівцем в будь-якому з напрямків digital/інтернет-маркетингу, потрібно приділити багато часу саме йому. З хорошим зануренням у логіку, практику, інструменти. Не можна прослухати 1-2 лекції і стати SEO-спеціалістом. Максимум – розібратися на базовому рівні, але це вкрай мало для того, щоб почати працювати в цій сфері.
2. Як стати SEO-спеціалістом або інтернет-маркетологом? Які знання і вміння потрібні?
Я переконана в тому, що потрібні тільки логічне мислення, увага до деталей і можливість мислити абстрактно. Ну і зацікавленість, само собою. Це все. Навіть якщо людина не знає, що таке домен або хостинг, але їй це цікаво, і вона здатна хоча б трохи думати абстрактно – вона швидко розбереться.
Більшість моїх успішних колег прийшли в SEO, абсолютно не знаючи про нього, і нічого – засвоїли, зараз працюють і добре заробляють.
Зі знаннями є "протилежна сторона медалі": люди з комплексною маркетинговою освітою швидше підуть працювати маркетологами, у них мізки заточені саме під класичний маркетинг. З основами програмування – підуть у програмісти. В цьому плані SEO – одна з кращих професій для тих людей, які зважилися повністю змінити своє життя.
3. Чи є «портфоліо» обов'язковою опцією при працевлаштуванні? Як SЕО-фахівцю початківцю створити хорошу добірку успішних кейсів?
Для junior-фахівця набагато важливіше хороше розуміння всіх етапів SEO-просування, методик, сервісів, нюансів. Важливо логічне мислення, певна людська адекватність. При цьому, звичайно ж, поняття адекватності у кожного роботодавця буде своє, але не варто нехтувати загальними правилами, такими як ввічливість, пунктуальність, здатність слухати і говорити.
Зазвичай роботодавці розуміють, що вимагати кейси у junior-фахівця ще рано, але все залежить від конкретної моделі компанії, яка шукає собі співробітника. Якщо йому доведеться відразу працювати відносно самостійно, без внутрішнього навчання, – тоді рівень вимог "із порога" буде вищим.
4. Розкажіть про те, з чого безпосередньо SЕО-фахівцю варто починати свою кар'єру.
Спочатку хоча би приблизно розібратися з мотивацією. Чим привернуло, що знаю про SEO, поспілкуватися з живими представниками професії. Звичайно, завжди є ризик, що в підсумку не сподобається, але краще хоча б на старті прийняти усвідомлене рішення: "так, мені це цікаво".
Далі – курси. Будь-які: платні, безкоштовні, онлайн, офлайн – які хочете. Тому що:
а) це сильно скорочує час на освоєння (а час нині – головна цінність). Особливо для тих, кому 30 і більше років;
б) це систематизує і структурує знання. Головне, не просто зрозуміти, що потрібно робити, а що для чого робиться, тоді буде сенс;
в) вимоги до junior-SEO фахівців зараз набагато вищі, ніж 6-7 років тому, і це нормальне повсюдне явище.
Після курсів, хай вибачать мене представники інших компаній, найкраще йти працювати в агентство з SEO. Там ви отримаєте таку "п'ятирічку за 2 роки", що будете плакати, ридати, овертаймити, але швидко станете крутим SEO-спеціалістом. Ця така шикарна "школа життя", що дуже швидко вирощує людину, причому і по SEO-скіллам, і по так званим софт-скіллам.
5. За яким принципом побудована програма навчання на ваших курсах?
За принципом моделювання роботи "дорослого" SEO-фахівця. Студенти виконують рівно ті ж роботи, що виконую я або мої колеги при роботі з проектами. Спочатку ми пояснюємо логіку, що за чим, потім конкретні методики роботи, далі вони самостійно виконують фрагменти робіт, ми перевіряємо завдання, і вносимо правки спільно з ними "до переможного", щоб вони самі почали розуміти, де зробили не так і чому. Головне, чого я добиваюся – це розуміння. Не просто "правильно – неправильно", а саме ось цього: "чому так". Набагато краще, коли студент спочатку помиляється, потім виправляє і починає ро-зу-мі-ти, чому все так працює.
Я всіх попереджаю на першій лекції, що 70% навчання відбувається вдома, при виконанні домашніх завдань, ми їх перевіряємо, повертаємо на переробку зі своїми коментарями. Іноді по 5 разів. Але саме так люди запам'ятовують. Мозок так влаштований.
6. Який термін навчання?
2 місяці. Причому в процесі навчання ми робимо перерву між різними тематичними блоками, щоб студенти встигали виконувати домашні завдання, про які я говорила в попередньому питанні – ті, що по 5 разів.
Аргументів на захист того чи іншого терміну (на тих чи інших курсах) не буде. У мене це 2 місяці саме тому, що менше – категорично мало, особливо якщо опрацьовувати добре весь матеріал. Довше... я просто не люблю щось робити довго. Люблю жартувати, що за ці 2 місяці я "напихаю" студентів інформацією по повній, прямо впихаю. І я вірю в людей, що вони здатні засвоїти великий обсяг матеріалу, якщо цього захочуть.
Для тих, кому це складно, або у кого є об'єктивні життєві обставини, що не дозволяють їм багато часу приділяти навчанню, є індивідуальні варіанти "допройти" курс із наступним набором. Я дуже гнучко ставлюся до різних варіантів, і де можу – йду назустріч.
Так, є курси набагато більш триваліші, місяців по 9. Але чи захочете ви витрачати 9 місяців (і набагато більше грошей) на те, що можна зробити за 2 місяці, трохи піднапрягшись? Я – ні.
7. Наскільки сприятлива сьогодні ситуація на ринку праці? Наскільки затребувана професія? Чому?
Я, мабуть, не готова говорити про ринок праці в цілому, але можу озвучити прості спостереження. Моїх випускників "без досвіду" розмітають на роботу прямо з іспиту. У крайньому разі, тих, хто успішно пройшов програму, виконував домашні завдання і добре відповідав на іспиті. Хороших middle- і senior-фахівців мої колеги шукають зазвичай довго й важко. Роботи в області SEO багато, особливо після того, як наші фахівці "відкрили" для себе західні ринки. Нюанс у тому, що хороший фахівець у SEO завжди може організувати собі роботу, навіть сам, зробивши свій проект. Я зазвичай кажу, що SEO живе, доки живий інтернет.
8. Яким чином складається доля ваших студентів після закінчення курсу? Які гарантії майбутнього працевлаштування пропонує ваша компанія успішним випускникам?
Питання гарантій взагалі складне. Юридично – жодних, тому що я не маю повноважень "влаштовувати" людину, плюс, це завжди її особиста активність. Але я запрошую прямо на іспит представників тих компаній, які зацікавлені в співробітниках. І, якщо студент відповів правильно хоча б на кілька запитань, його запрошують на співбесіду.
За рахунок високої репутації курсів цінують і моїх випускників. Іноді навіть колеги заздалегідь пишуть у личку: "Ну що там, коли свіжий випуск?"
Саме тому я і не хочу давати офіційних гарантій. Тому що, рано чи пізно, з'явиться складний «екземпляр», який нічого не вчитиме, але почне вимагати "влаштуйте мене" – і я втрачу репутацію якісних курсів.
9. Ваші студенти і випускники – хто вони? З якою метою найчастіше люди приходять на ваші курси (змінити роботу, отримати необхідні знання, щоб використовувати в рамках власних проектів)?
Приходять дуже різні категорії людей. Хоча в рекламі ми зазвичай таргетуємось на тих, хто хоче змінити роботу. Однак приходять і представники бізнесу, що хочуть розуміти, як просувати свої проекти, і маркетологи, яким "повісили" завдання опікуватися ще й сайтом. Але все одно моя "улюблена" категорія – це ті, хто прийшов за новою професією. Бачити, як змінюються життя людей після проходження курсу – безцінно!
Моя улюблена історія з життя – про знайомого, який до цього працював в університеті, захистив дисертацію. Але всі розуміють рівень зарплат у нашій державній системі освіти. Після курсу він пішов працювати в хорошу компанію, керівник якої мені зізнався, що людина відразу стала "найкрутішим" спецом у відділі. І довго у мене потім просив "дай мені ще одного такого Юру".
10. З чим мені доведеться зіткнутися в рамках курсу, яке його наповнення? Яка актуальність наданих вами знань? Чи відстежуєте ви нові тенденції?
Всі викладачі курсу – це практикуючі фахівці, які працюють на досить високих посадах. І, природно, що вони в своїй практиці використовують усі нові тенденції: робота зобов'язує. І ці ж знання вони передають далі на курсах.
Підсумовуючи викладене, залишається тільки додати одне. Якщо ви сповнені рішучості і маєте намір вже до листопада обзавестися новою високооплачуваною роботою, вам варто поквапитися й записатися на найближчий курс навчання.