Багато українців ще в 2014 році надихнулися відкритістю влади і боротьбою з корупцією. Можливо тому відкриття нової системи державних закупівель "ProZorro" було зустрінуте "на ура". Але роки минають і багато експертів відзначають - сам принцип прозорості і чесності просто провалився.

"Афера з системою "ProZorro" - найуспішніша афера нашої української влади. "Замети" по тендерам виросли в рази", - констатує економіст Олександр Охріменко.

Знай.ua розібрався - що ж трапилося?

Економія, прозорість і ... корупція?

Система "ProZorro" - створена в 2014 році, позиціонувала себе, як єдиний надійний і правильний інструмент для електронної торгівлі. Система обіцяла безпеку, відсутність корупції і рівні можливості для бізнесменів. Створена для допомоги малому бізнесу, вона повинна допомагати розвивати бізнес молодим компаніям, які тільки вийшли на ринок.

17 лютого 2016 року президент України Петро Порошенко підписав закон "Про державні закупівлі", який передбачає введення електронної системи для всіх державних закупівель товарів і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. грн, а для робіт - дорівнює або перевищує 1,5 млн грн.

А з 1 серпня минулого року система "ProZorro" стала обов'язковою до використання на всій території країни.

Популярні новини зараз

Українцям назвали обов'язкову умову для отримання 1000 грн за вакцинацію: з цим проблеми у багатьох

Григорій Решетник з дружиною показали своє щастя: "Слюні течуть, а ти..."

Головне за ніч: загибель українця в Польщі, помста Кіркорова Пугачовiй, зірване весілля Огнєвіч і заміна пакетам із пластику

У лісі під Львовом оселився безхатько, боляче дивитися: "Дружина померла, доньки вигнали"

Показати ще

За цей час в системі вже проведено близько 1 млн. процедур. При цьому загальний обсяг торгів в Україні становить 300 млрд. грн. або трохи більше 10 млрд. дол.

Економна економія

Україна країна молода, але бізнес тут живе и розвивається з великою швідкістю. Важливій фактор складової цього розвитку - економія. Без економії, будь-який бізнес зазнає збитків и в кінцевому підсумку гине.

Система "ProZorro" обіцяла економію за рахунок онлайн аукціону. Вся суть в тому, что тендер виграє учасник, який запропонує найнижчу вартість. В результаті замовник не переплачує, держава економить гроші.

Ніби то все за планом. Але низька ціна не означає якісний товар. Часто, учасник, який виграв тендер, вказав найнижчу суму, виявляється маловідомим, зовсім неперевіреним, та в підсумку нездатний впоратися і виконати умови прописані замовником. А сильні і більш досвідчені компании, з багаторічнім стажем які вказали ціну вищє залишаються ні з чим.

Деякі захисники "ProZorro" пропонують в такому випадку альтернативу. Вихід простий, якщо переможець не підходить по якомусь критерію, то угода укладається з наступним учасником, що вказав найнижчу ціну. Але яка ж економія в такому випадку? Адже втрачається час, а він як відомо - гроші. Договір укладається за 10 днів, ні як не раніше. Припустімо, що перший "прогорів" по закінченню 10 днів. А наступний учасник, тільки за умови повної згоди з двох сторон, підпіше договір ще тільки через 10 днів. Час втрачений, а значить втрачені гроші.

Ситуація загострюється так само через повну анонімність учасників та неможливість замовника вказати точні дані в торгах.



"Це звичайна маніпуляція. Наведу простий приклад, знижки в магазинах одягу або взуття. Всі бачили знижки в магазинах мінус 30-70% або навіть мінус 90%. Тільки ці "знижки"найчастіше встановлюються до істотно високих цін на товари. І після цих "знижок" ціна можевиявитися вищє, ніж в сусідньому магазині без знижок. Так і з економією в системе "ProZorro", - пояснює Олександр Охрименко.

Прозорість - міф?

Повна анонімність учасників повинна була гарантувати системі прозорість. Це обіцяло збереження всіх документів, редагувань і можливість присутності третьої сторони під час аукціону.

Але якщо є правила, то і є винятки. Адже навіть така нова і продумана, здавалося б, система не може перешкодити домовитися потенційному замовнику і виконавцю оффлайн. Безпека передбачена лише в онлайні, а поза просторів інтернету корупцію ніхто не відміняв.

Про все можна домовитися, і замовник легко зможе зажадати такі умови, які будуть підходити тільки для "потрібного і обраного" підрядника.
За прописаними правилами учасник, який проходить аукціон, подав найнижчу вартість в початковій заявці "ходить" останнім, при цьому стежить за тим, яку ціну ставлять його конкуренти. У підсумку, вся прозорість підвладна лише одному учаснику. А це вже не чесна гра.

"Система не бездоганна. Існує ряд фірм, які спеціально занижували ціну, вигравали тендер, тягнули до останнього з договором, а потім просто відмовлялися від нього, таким чином, саботуючи роботу системи і усуваючи конкурентів. Так само є ряд компаній, які не змогли виконати умови", - заявляють представники бізнесу.

Корупція непохитна

Станом на кінець весни 2017 року сайт "ProZorro" стверджує, що в системі вже проведено 724,6 тис. тендерів на планову суму 527,4 млрд грн, а економія склала 18,7 млрд грн. Сума економії начебто вражаюча. Однак від загального обсягу тендерів це тільки 3,5%.

Система "ProZorro" масштабно рекламується Президентом, Прем'єром, міністрами та іншими високопоставленими чиновниками. Влада запевняє, що це чи не єдина успішна реформа, здійснена нинішньою владою.

Але зайшовши на сайт "ProZorro" і ознайомившись з даними, можна легко зрозуміти, що система не бездоганна і розчаруватися в реформаторських здібностях нашого уряду. На жаль, дана сума економії бюджетних коштів не відповідає дійсності.

"Система закупівель "ProZorro" не викоренить корупцію, так як вона неефективна. Вона працює не перший місяць, і будь-який фахівець скаже, що це фікція. Потрібно розуміти, що "ProZorro"- це комп'ютерна програма, яка залежить від людини. Сьогодні при належному бажанні, будь-яку програму можна обдурити. Система працює давно, і всі прекрасно знають, що відкати в 75% як були, так і залишаються, а система "ProZorro" працює", - вважає економіст Олександр Охріменко.

Експерт упевнений, що система закупівель "ProZorro" є неефективною, так як на сьогоднішній день існує, щонайменше, 20 методів для її обману.

Найбільше нарікань з боку всіх, хто використовує систему - на відсутність так званого blacklist, тобто функції бана. Такий список повинен бути для тієї ж прозорості. У нього повинні потрапляти компанії, які не змогли з тих чи інших причин впоратися з поставленим завданням. Можна зробити висновок - "ProZorro" далека від ідеалу. Замовники користуються рядом прийомів, намагаючись обдурити державну систему.

Типове порушення в системі, як пояснюють експерти, об'єднання в єдиний тендер непоєднуваних продуктів, що дуже звужує конкуренцію. Наприклад, коли в одному тендері, не розбитому на лоти, ви купуєте продукти харчування і побутову хімію, знайдеться не мало постачальників, які зможуть продати вам і те, і інше. Найчастіше це пряма корупція. Рідше, це просто лінь, потрібно зробити кілька тендерів, зробили один. Логіка в цьому є. Витрачаються не особисті кошти. Головне тут в бюджет вкластися, а там якось буде.

Серед найпопулярніших способів обдурити систему: розрив контракту з переможцем під будь-яким приводом, обмеження термінів подачі заявок, заповнення документації під конкретного постачальника.

Олексій Грибановський з Київської школи економіки також знайшов в системі дивну аномалію: замовники просто розбивають тендери на суми до 200 тисяч гривень, щоб система не змогла їх проконтролювати. За словами Грибановського в діапазоні 195 - 200 тисяч гривень було проведено 6,7 тисячі тендерів, тоді як в попередньому ціновому діапазоні було проведено 1,3 тисячі тендерів, а в наступному - всього 400.

"Якщо сума до 200 тисяч гривень, система просто не контролює закупівлю.Ось замовники та постачальники і використовують це недопрацювання", - зазначає Грибановський.

Шаблон для США

"Сама система в цьому абсолютно не винна. Вона працює таким чином, що автоматично віддає перевагу більш дешевій пропозиції, при цьому практично не звертає увагу на деталі. Як наслідок, перемогу на тендері забезпечує вміння, вибачте, виконавця, привести в товарний вигляд, скажімо, вживане устаткування. Побілити-пофарбувати і взяти участь в тендері, визначивши ціну нижче ринкової на 20-30%. В результаті чиновники рапортують про економію державних коштів і замовчують про витрати - на обслуговування і ремонт", - розповів політолог Андрій Золотарьов.

Директор Науково-дослідного інституту державного управління і менеджменту (США) Олександр Ромен, заявив, що можливості української системи "ProZorro" будуть впроваджені під час створення аналогічної єдиної системи державних закупівель в США.

Як наголошується, в США вже створена робоча група, яка розроблятиме єдину систему моніторингу оголошених тендерів по всіх містах, штатах і контингентах федеральним органам США і об'єднає їх на одному сайті. Це дозволить покупцям - держструктурам - зміцнити імідж прозорості та отримати більш низькі ціни за рахунок участі в тендерах більшої кількості учасників, а продавцям - бізнесу - розширити коло споживачів і обсяги збуту, особливо в сфері малого та середнього підприємництва.

"В Україні малий та середній бізнес отримав можливість брати участь в тендерах держзакупівель по всій країні. В результаті бізнес отримав нові імпульси для розвитку, адже він бачить і може взяти участь в тендерах по всій країні", - резюмував Олександр Ромен.