Тільки недавно справжній рекламний скандал розгорівся в маленькому містечку Тальне Черкаської області. Одна з місцевих торгових марок, що займається молочною продукцією, розмістила на магазині скандальний постер.

Зображення оголеної дівчини в молоці із закликом: "Візьми мене! Тобі сподобається", місцеві жителі не оцінили.

Пориви маркетологів потонули в консервативній провінції. Багато хто обурений такою зовнішньою рекламою, тим більше, що розміщена вона в районі школи та місцевої лікарні.

"Сором який", - пишуть в соціальних мережах тальнівчани.

Популярні новини зараз
Борги анулюють: українцям дали новий шанс у важкі часи Залишився тиждень: українці ризикують пропустити важливу процедуру Якою буде погода у травні для українців: чи ховати парасольки та куфайки після квітневих дощів Доїхати на роботу і назад – вже не по кишені: проїзд у маршрутках дорожчає
Показати ще

"Не зрозуміло, на кого розрахована реклама - адже основні покупці, тобто цільова аудиторія, це хворі, пенсіонери і школярі", - розповіли нам місцеві жителі.

"Знай.ua" вирішив поцікавитися, як українські маркетологи використовують креатив і "б'ють" цільову аудиторію по слабких місцях.

Майстри жанру

Кілька років тому в Києві стартувала соціальна кампанія проти наркотиків зі слоганом "Скажи наркотикам НІ!"

Знавці англійської мови та іноземці швидко оцінили гумор. Адже в перекладі з англійської українське слово "ні" означає "привіт". Ця рекламна кампанія вже стала легендарною.

Рекламою стоматологічної клініки зі слоганом "Вставляємо з гарантією" вже нікого не здивуєш. Кілька років тому сітілайти з таким слоганом запустили в Дніпрі, а потім і в Києві.

Стоматологічна клініка на Позняках запропонувала "вставити з гарантією", а слоган навіть стягнули політичні опоненти Олега Ляшка перед виборами.

Ще один рекламний слоган, який запам'ятався багатьом - "Сосна в подарунок". Фразу "Сосну в подарунок" напередодні Нового року можна було зустріти як у великих, так і в маленьких містечках. Маркетинговий хід - запропонувати ялинку в подарунок покупцеві - сприймався дуже недвозначно. Але до фрази швидко звикли, хоча і обурювалися.

Нікого не здивувати і слоганом: "Будь мужиком, поміняй пол! ...а також двері і шпалери". Будівельні магазини щосили використовували такий піар.

Як все починалося

У 2001 році київська фірма, що займається інструментом, вийшла на ринок зі слоганом "Вона полюбила мене за мій інструмент..." Реклама стала більш ніж провокаційною. Але мета була досягнута - про фірму заговорили. Хтось із негативом, а хтось і з гумором.

З тих пір кампанія і стратегія не змінилися. Досі можна зустріти банери фірми - наприклад, із зображеним перфоратором і слоганом: "Швидше, глибше, сильніше..."

Кілька років тому салон сантехніки у Вінниці також запустив провокаційну рекламу - дівчина на унітазі з приспущеною нижньою білизною рекламувала, власне кажучи, цей самий унітаз та іншу сантехніку.

"Ліквідуйте це неподобство без трусів!" - скандували жителі Вінниці. Керівництво магазину пояснило, що фотографію вони скопіювали з реклами європейської фабрики керамічної плитки. Але за декілька місяців пенсіонери, активісти і релігійні організації просто дістали скаргами місцеву міськраду, і, врешті-решт, та розпорядилася зняти зображення дівчини на унітазі.

Цю ж тактику в 2011 році застосував магазин побутової техніки. "Даю в розстрочку до 15 разів!" - закликала з реклами миловидна блондинка.

Плакат "Зі святом Перемоги" компанії з продажу автотоварів не просто образив жінок і дівчат, а зачепив навіть жінок-фронтовичок та їх нащадків. Довелося екстрено знімати гучний борд.

А заклики "Розсунути палички!", "Облизати кулі" або "Взяти в рот" за знижку обернулося для деяких компаній навіть втратою клієнтури.


У 2014 році на ринок реклами з провокаційними зображеннями і слоганами вийшла велика харчова компанія з рекламою морозива.

"Готуйте язички!" - зазначалося у слогані, а на зображенні красувалися дві кульки морозива, що нагадують більше жіночі груди. Реклама обурила тоді багатьох, навіть іменитих іміджмейкерів.

Втім, компанія не вгамовувалася, злегка змінивши борд. Далі на ньому була присутня фігура в купальнику, яка свідчила: "Літо буде гарячим, готуйте язички!"

А вже пізніше з'явилися зображення того самого язичка з вухами, очима і навіть носом.


Тут же користувачі почали коментувати борди, називаючи зображення каракатицями.

Керівнику компанії Віктору Ішкову навіть довелося виправдовуватися.
"Україна, на жаль, сильно зіпсована поганою рекламою, склався певний стереотип щодо того, якою вона має бути. Тому є перше відторгнення", - заявив у пресі Ішков.

Рекламу кабельного телебачення однієї зі столичних фірм у своїх роботах використовували навіть в Індустріальному гендерному комітеті з реклами, як наочний посібник проти сексизму.



Те ж саме відбулося і з постером виробника ковбаси, що вийшов на ринок зі слоганом: "Кожній господині по палиці! Ковбаски".


Нижче пояса

У минулому році на всю країну прославився магазин міста Калуша, що на Івано-Франківщині. Спритні маркетологи запустили банер зі слоганом "Платиш до ** я? Обирай Nimpha.ua".

Місто буквально вибухнуло від обурення, і вже через кілька днів рекламу поміняли на менш вульгарну: "Ммм... Який великий вибір на Nimpha.ua".

На початку року відзначилися Суми. "Сумчани в шоці від лесбійської реклами хот-догів", - так писала місцева преса через один із бігбордів всередині кафе.
"Суміш порно і фаст-фудів - це щось новеньке", - написав активіст Роман Мельник.
Як виявилося, картинку маркетологи сплагіатили у відомого американського ілюстратора Кейта Рейна.

Невідомо, чи залишилася провокаційна реклама всередині закладу, але шум вийшов добрячий.

У травні цього року рекламу з сексуальним підтекстом запустила торгова марка, яка спеціалізується на ковбасних виробах. "Смаж її в лісі", "Жар її під вікнами", - закликали з бігбордів жителів Волині маркетологи.

Деяких активістів реклама обурила, а користувачі в соціальних мережах навіть закликали бойкотувати продукцію.

Керівник відділу маркетингу Тарас Скорупський приніс вибачення від імені компанії - пояснивши, що виробники і рекламісти мали на увазі виключно процес приготування їжі. Нині банер вже замінили на більш пристойний.

Приблизно тоді ж нові бігборди біля Палацу молоді обурили жителів Черкас. Ніяких даних про компанію або продукцію не було представлено, однак на зображенні був представлений діалог двох дівчат: "У нього дійсно такий великий?" "Я тобі кажу, огромезний! Хочеш познайомлю?"

У відділі реклами міста пояснили, що потрібно дочекатися продовження рекламного сюжету, щоб дізнатися, про що мова. Але початку реклами для місцевих жителів було досить: бігборди зняли через обурення городян, а рекламну кампанію не стали продовжувати.

Трохи спокійніше сприйняли кияни рекламу столичного нічного клубу на Борщагівці. На рекламному постері дівчина з відкритим ротом оголошує, що всі вхідні безкоштовно. Рекламний постер розмістили на станції метро "КПІ", але студенти почали масово скаржитися на дискримінацію і сексизм.



Не завжди ефективно

"Зображення жінок з оголеним бюстом, а поруч - підлога, вікна, електродрелі. Хто не бачив такого на перехрестях і транспортних розв'язках українських міст і трас? Бувають і "відвертіші" рекламні пропозиції: "безкоштовні вхідні", які виринають із жіночих вуст; підключення до інтернету, яке красива блондинка "дасть тобі, як дала сусідові". Варіацій може бути багато, але суть одна - в цивілізованому світі така реклама визнається сексистською, тобто такою, що ображає і принижує людину за ознакою статі", - каже Ірина Лілик, глава Індустріального гендерного комітету з питань реклами.

Експерти комітету проводили фокус-групи. Учасникам показували рекламу, в якій жінка з оголеним бюстом "хоче літо". Більшість молодих людей сказали, що така реклама викликає у них огиду. Вона відкладається в голові, як реклама низької якості. І це відразу проектується на продукт.

На кафедрі маркетингу Одеського національного політехнічного університету Яна Шенелія досліджувала, як діє дискримінаційна реклама в інтернеті. Одну і ту ж марку автомобіля рекламували банери як з нейтральними зображеннями, так і з дівчатами і написами "ззаду вона ще краще" і "навіть жінка впорається з керуванням". На таку дискримінаційну рекламу клікали менше, ніж на звичайну. Виявилося, що її не сприймала молодь (18-24 роки), жінки і чоловіки з дітьми.

Так що, запускаючи провокаційну рекламу, головне вміти прорахувати свою аудиторію, щоб у майбутньому не втратити клієнтуру.