З 1 січня 2020 роки для приватного підприємця підвищилася ціна. Тепер перша група буде платити 1249 грн, друга - 1983 грн, а третя - 3% від місячного доходу підприємства або фірми. Саме тому багато бізнесменів зацікавилися питанням, як закрити ФОП (фізична особа-підприємець).
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися
Крім того, нові податкові закони змусили велику кількість «сплячих» бізнесменів негайно призупинити свою діяльність. З 2017 року, незалежно від того, чи працює приватний підприємець в дійсності, він щомісяця повинен платити податки. Тому, щоб не застосовувалися стягнення і не накопичувалася заборгованість перед державою, «сплячу» підприємницьку діяльність краще ліквідувати. Адже немає сенсу платити кожен місяць податок за «сплячий» ФОП при відсутності заробітку. Тим більше, що сума збору становить понад 1 200.
Дана стаття розповість, які потрібні документи, щоб «закритися» швидко і грамотно.
Варто розуміти, що після ліквідації суб'єкт підприємницької діяльності (СПД) та його приватне підприємство втрачають відповідний статус, а ринкова діяльність фізособи закривається законом. Відповідно до законів України, ліквідувати СПД можна з найрізноманітніших причин. Але найбільш частим приводом є просте небажання продовжувати керувати тією чи іншою комерційною діяльністю в Україні. Ліквідація ФОП вважається досконалої в день, коли певні дані вносять до держреєстру.
Отже, розберемо, як же правильно призупинити ведення підприємницької діяльності.
Коли можна ліквідувати ФОП
Діючі українські закони допускають як обов'язкове, так і добровільне пріостанавліваніе ФОП. Спонукати або примусити до цього кроку можуть наступні причини:
- винесення такого рішення в судовому порядку;
- на вимогу позикодавця;
- зважаючи на фінансову краху суб'єкта підприємництва;
- якщо бізнесменом регулярно порушуються податкові норми;
- присвоєння статусу безвісно відсутнього;
- присвоєння статусу недієздатного;
- звичайне бажання припинити бізнес діяльність;
- смерть.
На практиці немає необхідності в наявності будь-якої особливої причини для того, щоб «закритися». Підприємцю дається право на реалізацію даної процедури в будь-який момент.
Отже, першочергово в державну реєстратуру подається декларація про закриття і припинення підприємницької діяльності. Документ приймає відділ з питань реєстрації юросіб та ФОП.
Для подачі заяви про завершення підприємницької діяльності необхідно мати з собою документ, що підтверджує вашу особу (паспорт).
Відзначимо, що надати заяву державному реєстратору можна як в паперовому вигляді, так і онлайн через інтернет. Крім цього, документи можна відправити поштою. Таке допускається в ситуації, коли ПП було відкрито в іншому місті. Але в даному випадку неодмінною умовою є нотаріальне засвідчення підпису на заяві про припинення бізнес діяльності.
Завіряти документ також має право виконавчий орган місцевого самоврядування і суб'єкти держреєстрації, мають акредитацію.
Електронні госсервіси дають можливість подавати заяви в цифровому форматі, але лише в тому випадку, якщо у фізичної особи-підприємця є електронний підпис.
Факт припинення підприємницької діяльності фіксується протягом однієї доби (з часу подачі заяви). Дізнатися, коли настане момент закриття можна, особисто відстеживши дану інформацію на сайті Міністерства юстиції.
Які важливі папери необхідно мати при собі
Перелік складається з:
- Паспорта.
- Ідентифікаційного коду.
- Статутних документів.
- Довідок, що вказують на закриття рахунків.
- Виписок по банку за останні три роки (якщо був відкритий розрахунковий рахунок в банку).
- Книгу обліку прибутку і витрат.
- Договорів і Актів виконаних робіт або видаткових накладних (залежать від виду діяльності).
- Паперів, які підтверджують факт звільнення працівників.
- Документів, які вказують на погашення заборгованостей перед позикодавцем.
Крім того, потрібно надати заповнений бланк (форма 12, заяву про закриття бізнесу).
Припинення ФОП за місцем реєстрації
Процедура проводиться покроково:
- Готуються документи і заяви.
- Закриваються банківські рахунки і депозити.
- Чи виплачуються наявні заборгованості перед найнятими працівниками, після чого проводиться їх звільнення.
- Здійснюється зняття з обліку в Пенсійному Фонді.
- Знищуються оформлені раніше (в процесі бізнес діяльності) друку.
- Анулюється ліцензії, якщо в ній була необхідність.
З дня, коли в реєстраційну службу були подані всі перераховані документи, до Єдиного держреєстру вноситься запис про припинення ведення приватного бізнесу. Саме в цей момент фізособа втрачає статус підприємця.
Однак у податковій інспекції та пенсійному фонді ваше НП не повністю буде закрито. Ви як і раніше будете офіційно вважатися звичайною фізособою-платником податків, які отримують дохід від підприємницької діяльності.
Для повного ж зняття з обліку вам потрібно буде остаточно виплатити всі податки від ведення бізнесу та розрахуватися з боргами, якщо такі є.
Потім необхідно подати річну податкову декларацію за рік, в якому зазначено, що ви припиняєте діяльність в якості підприємця. Тому, крім наведеного вище списку документів, від вас вимагається:
- Ведення і подача річних зведень (в тому випадку, якщо звіти не подавались раніше).
- Оплата ЄСВ та податку за 30 календарних днів з одночасною подачею заяви про припинення державної реєстрації. Крім того, важливо перевірити і закрити всю заборгованість по цим зборів (якщо борг має місце бути). Даний пункт стосується ситуації, коли ринкова діяльність велася за загальною системою на єдиному податку.
- Також потрібно подати ліквідаційні звіти.
- І, нарешті, закриття рахунку в банку (якщо такий був відкритий).
Порядок і терміни, коли потрібно подавати документи
Фізособа, що займається підприємництвом, зобов'язана подати податкову декларацію за останній основний звітний період (рік, квартал, місяць), де вказати всі доходи, пов'язані з веденням приватного бізнесу. Термін подачі - один місяць з дня внесення запису до реєстру про закриття підприємства. Як приклад: запис зроблено 28 березня, отже, дата подачі - 27 квітня.
Також треба врахувати, що Україна (а точніше, податковий кодекс країни) чітко не описує терміни проведення перевірок.
Але як показує практичний досвід колишніх бізнесменів, ліквідаційна податкова досить довго перевіряє всі документи. Тому однозначно відповісти на питання, скільки часу буде потрібно для перевірки, складно. Термін може скласти від 3 до 6 місяців.
Також не виключені додаткові витрати в ході перевірок в податкових органах і фондах на оплату штрафів або заборгованостей.
Фірми, що пропонують комплексне закриття ФОП, беруть за свою допомогу в середньому 2000 грн (вартість послуги за Києвом).