Із настанням спекотних літніх днів на вулицях Києва почало з'являтися все більше точок продажу розливного квасу. Знай.ua дізнавалися, які мають бути на руках у продавця необхідні документи, чим загрожує втамування спраги несвіжим квасом та як розпізнати сумнівний за якістю підбадьорливий напій.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяВитяг з Держреєстру та дозвіл столичної влади – обов’язкові
Якщо представники Департаменту благоустрою КМДА виступають у якості органу, що здійснює видачу дозвільних документів на продаж сезонних точок, то столичні поліцейські слідкують за законністю міських місць тимчасової торгівлі.
"Особа, яка здійснює торгівельну діяльність, повинна мати документ щодо погодження місцевою владою місця розташування об’єкта сезонної торгівлі, документ, що підтверджує якість товару, трудовий договір між продавцем і особою, що здійснює господарську діяльність, та витяг з Державного реєстру фізичних осіб-підприємців з інформацією про державну реєстрацію цього суб’єкта і найменування виду його діяльності", – повідомляє начальник відділу комунікації ГУ Нацполіції у місті Києві Оксана Блищик.
У разі відсутності зазначених документів, відносно власника може бути складено протокол про адміністративне правопорушення за трьома статтями: 152 "Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів", 160 "Торгівля з рук у невстановлених місцях" та 164 "Порушення порядку провадження господарської діяльності". У першому випадку, власник сплатить штраф у розмірі 875 – 1750 грн., у другому йому загрожує штраф від 17 до 122 грн. із можливою конфіскацією предметів торгівлі, а в третьому – штраф від 1750 до 3500 грн. з ймовірною конфіскацією майна.
Як відзначили у відділі комунікації ГУ Нацполіції у місті Києві, цьогорічний літній сезон поки не встиг відзначитися різким підвищенням статистичних даних – абсолютна більшість із понад 500 складених з початку року відповідних протоколів стосувалася інших точок стихійної торгівлі.
Втім, попереду ще два з половиною місяця літа, тож ми вирішили не чекати на результат від правоохоронців, а провести власну невеличку інспекцію.
Про трудовий договір продавці не чули, документи – "у шефа"
Знай.ua обійшли сім точок продажу розливного квасу, аби з'ясувати легальність їхньої діяльності. Втім, поспілкувавшись із продавцями літнього напою поряд із станціями метро "Героїв Дніпра", "Мінська" та "Почайна", в жодному з цих місць так і не побачили відповідних документів.
"Ніяких документів у мене на руках немає. Вони, напевно, існують, але знаходяться у мого шефа, а на місце продажу мені нічого не давали", – говорить продавчиння біля станції метро "Почайна".
Та якщо про факт існування відповідної документації продавці хоча б мали приблизне уявлення і надавали одностайну, заздалегідь заготовлену відповідь, то повідомлення про обов’язкову наявності трудового договору їх дуже дивувало.
"Звісно, я був би не проти заключити такий договір, та ніхто мені цього не пропонував. Тут хоча б так встигнути влаштуватися – потік бажаючих чималий, тож задоволений і цим", – каже один із продавців біля станції метро "Героїв Дніпра".
Знайти тимчасову роботу можна на сайтах з пошуку роботи – середня заробітна плата коливається від 6 до 10 тис. грн. За словами продавців, вони щодня отримують ставку у розмірі 100 – 150 грн. та відсоток з суми, наторгованої за день – у жаркий день він може сягати 300 грн., а в прохолодну погоду вдвічі менше.
Над діжками – тент, крани мають дезинфікуватися
Провести мінімальний огляд квасу покупець може самостійно – перевірити консистенцію напою та понюхати його можна, відкрутивши кришку зверху бочки. Якщо ви відчули запах браги, або побачили занадто мутну рідину чи плаваючі у ній інородні тіла, краще в цьому місці спрагу не втамовувати.
"На кожній бочці зверху має бути маркувальний ярлик, на якому позначається виробник та дата виготовлення. У разі, якщо такий ярлик відсутній, брати квас у цьому місці однозначно не варто,– зазначає виконавчий директор Союзу споживачів України Максим Несміянов. – Також відповідні місця торгівлі мають бути забезпечені тентом, аби попередити потрапляння прямих сонячних променів, оскільки в сонячну погоду всередині починають розмножуватися шкідливі бактерії".
За словами експерта, загалом, у таких бочках квас може зберігатися 5-7 днів за умови збереження температурного режиму від 0 до 12 градусів. Проте, якщо маркувальний ярлик із зображенням найменування напою, складу та датою виготовлення, нам продемонстрували у кожній з відвіданих точок, то тент ми побачили лише в половині відвіданих місць.
"У сонячний день я продаю по 6 – 7 діжок, у кожній з яких по 20 літрів напою. Зазвичай все розпродую до шостої вечора, та іноді буває, що кілька ємкостей залишається – я ті бочки ховаю у підсобному приміщенні, а вранці знову виношу", – говорить продавчиння, що торгує неподалік від станції метро "Мінська".
Серед переліку належних умов реалізації є і пункт про те, що деталі розливного крану повинні, як мінімум, щодня зніматись і оброблятись мийним розчином. Для протирання устаткування у більшості точок продажу – єдина ганчірка не першої свіжості.
"Я про таке не чула. Коли випадково розіллється квас, витираю поверхню стола або ж бочку, іноді кран можу протерти", – каже продавець біля станції метро "Героїв Дніпра".
А от за чистоту діжок відповідають, безпосередньо, виробники – ізотермічна ємність має ретельно митись і дезінфікуватись на підприємстві.
Зі скаргами – до Держпродспоживслужби
Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві виступає у якості найважливішого органу, контролюючого питання якості сезонного літнього напою.
"Згідно з нормами, у розпечатаній термобочці квас має зберігатися не більше 24 годин. Якщо ці правила буде порушено, можна у значній мірі нашкодити здоров'ю людини – створюються всі умови для розмноження патогенних мікроорганізмів, внаслідок чого є ризик підчепити гостру кишкову інфекцію", – зауважує начальник Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві Олег Рубан.
Якщо під час придбання квасу споживач зіткнувся з порушеннями правил реалізації розливного напою, він має право звернутись до територіальних відділень Держпродспоживслужби з обґрунтованим зверненням про порушення суб’єктом господарювання його законних прав. Спеціалісти Держпродспоживслужби оперативно відреагують на скаргу і прибудуть на місце із перевіркою впродовж 24 годин з моменту звернення.