У ВУЗах творчого напрямку магічним наукам не навчають, натомість залюбки влаштовують фокусників. Інакше як пояснити дивні маніпуляції з Єдиною державною електронною базою з питань освіти (ЄДЕБО)? Впроваджена цього року для зручності абітурієнтів, вона під кінець терміну подачі вступних документів, багатьом вступникам саме "творчих" ВНЗ зруйнувала мрії та знищила наймасштабніші очікування.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяСаме через систему ЄДЕБО вступники подавали документи, та на сайті дізнавалися чи вступили на навчання. Повідомлення "рекомендований на бюджет" означало, про вступ на державну форму навчання. Наступний крок – це передати оригінали документів приймальній комісії і все: готуйся до веселого студентського життя. Втім, тільки в Київському університеті театру і кіно ім. Карпенка-Карого, після офіційного підтвердження вступу на державне навчання, 23 абітурієнтам пізно увечері телефонував якийсь чоловік із шокуючою, для радісних студентів звісткою: "База помилилася. Ви не вступили до університету. Але ми можемо запропонувати вам контрактну форму навчання".
До слова, платне навчання в Карпенка-Карого коштує від 12 тисяч для заочників, до 30 тисяч гривень на рік для стаціонарних студентів.
Олександр Пономаренко вступив на бюджет, мріючи стати режисером. Конкурс на його спеціальність "захмарний": 14 осіб на місце. Двоетапний творчий конкурс, змагалися у якому в першому турі 200 вступників, в другому – 20, і Сашко успішно здолав ці випробування. Про що отримав офіційне підтвердження від ЄДЕБО, оригінал документів щасливчик приніс в приймальну комісію, та ще раз уточнив: "Я пройшов?" Там повторили: "Якщо база підтвердила, значить все правильно". За кілька днів, радість безслідно знищив телефонний дзвінок, яким повідомив про помилку в системі.
Сашкові пощастило. Його батько, Іван Пономаренко, відомий архітектор, блогер, волонтер, всіма можливими способами надав цій ситуації резонансу. Озброївшись підтримкою журналістів наступного дня, рушив розв'язувати проблему на місці.
Проректор і заступник голови приймальної комісії Петро Кравчук, розвів руками: "Я такого ще за 28 років не бачив". Він пояснив, що університет планував взяти тільки вісім режисерів-бюджетників, згідно держзамовлення, а система чомусь вирішила, що державі потрібно 15 режисерів. Сашко був 9-м. В результаті аж триденного обговорення казусу, університет отримав листа за підписом Інни Совсун замміністра освіти, де міністерство дозволило ВНЗ діяти на власний розсуд та самостійно визначати статус вступу: бюджетний чи контрактний. І проректор хотів би зарадити "недовступникам", але навіщо Україні аж 15 режисерів? Нема місць.
Такі ж проблеми виникли ще у двох мистецьких ВУЗах: Національній музичній академії України ім. Чайковського та Київській муніципальній академії естрадного і циркового мистецтва ім. Утьосова.
Але в скандал Пономаренків втрутилися Інна Совсун, Олег Шаров, директор департаменту вищої освіти та сама Лілія Гриневич, міністр освіти. Після тривалого хвилювання та крайнього нервового напруження, до Пономаренків з міністерства вийшов Шаров, який підтвердив, що Олександра все ж зараховано на бюджетне навчання в Університет Карпенка-Карого.
В аналогічну ситуацію втрапила Крістіна Срібняк, як і Пономаренко, її ЄДЕБО теж зарахувала на бюджет, однак через кілька днів, дівчина не знайшла свого прізвища навіть серед тих, кому пропонували контрактне навчання.
"В Міносвіти мене "послали". Пояснили, що мій випадок – не збій системи, а просто університет відмовився мене брати через найнижчі серед усіх результати. Мене в рейтингу випередив всього на три бали якийсь хлопчина. Однак день перед тим на сайті ЄДЕБО значилося моє прізвище із "рекомендацією на бюджет", що підтверджує скріншот сайту". Пощастило і їй, бо вона вчасно опинилася в потрібному місці, тобто її помітила журналіст-телевізійник, далі дівчина шукала справедливості у компанії Пономаренків.
Для решти студентів дійсною залишається пропозиція контрактного навчання, або міністерство пропонує інші ВУЗи класичного напрямку. Наприклад, КНУ ім. Шевченка. Студентом такого тепер зараховано Євгена Ревякіна. Він теж став жертвою системи. Каже, що з його спеціальності "дикторство" злетіло ще три вступника: "В універі мені пояснили, заклад належить до Міністерства культури, а ЄДЕБО – винахід Міністерства освіта, звідси з'явилася розбіжність у держзамовленні". Залишити в Карпенка-Карого змогли тих вступників, хто йшов наступним за межею бюджетників. Ревякін скористався пропозицією МОН, хоч і не стане диктором: освоюватиме спеціальність "соціальна робота".
Виявилося, керівництво університету Карпенка-Карого на всю користалося наданою Інною Совсун можливістю, самим вирішувати статус вступу і в ручному режимі керувало списками абітурієнтів. Визначало "обраних" за тільки їм відомою схемою вподобань. Звідси й "містика" системи: зникнення прізвища абітурієнта із списку зарахованих на держформу і телепортація його до контрактових пропозицій.
Щодо схожої ситуації, якщо вірити запевненням від Національної музичної Академії муніципальній Академії циркового мистецтва, - у них вступна кампанія минула спокійно та без ексцесів. Натомість, батьки "недовступників" Університету Карпенка-Карого готують на ВУЗ позовну заяву та пишуть скаргу в поліцію про "службову недбалість" (ст. 367 ККУ).