Стародавні єгиптяни прославилися своїми феноменальними архітектурними спорудами, творами мистецтва і великим пантеоном екзотичних богів.

Під час вивчення художніх творів тих часів можна помітити, що всі люди і боги зображені в профіль. На малюнках не застосовується перспектива, немає глибини зображення.

Можна було б подумати, що справа в тому, що в Стародавньому Єгипті по іншому не вміли. Але, насправді писати реалістичні картини в Єгипті вміли. Найвідоміший приклад античної живопису - фаюмські портрети I-III століть н.е.

Популярні новини зараз
Пенсіонерам дадуть знижку на продукти 20%: що потрібно взяти в магазин Українців поставили у жорсткі рамки: почнуть обмежувати Доїхати на роботу і назад – вже не по кишені: проїзд у маршрутках дорожчає Українцям 60+ нададуть грошову допомогу, можна запросити рідних: як подати заявку
Показати ще

Багато істориків і мистецтвознавців божеволіють, ламаючи голову над питанням: навіщо єгиптянам штучний примітивізм в живописі?

Для чого ж або чому застосовувався такий стиль? Є кілька теорій, про які ми зараз і розповімо.

1. У той час ще не винайшли "тривимірність" зображення

Всі малюнки Стародавнього Єгипту зроблені "плоскими", але з дрібними деталями. Можливо, більшість художників було просто не здатне до створення складних композицій з людьми в реалістичних позах. Тому прийняли канони: голови і ноги всіх людей і богів зображені в профіль. Плечі, навпаки, розгорнуті прямо. Руки завжди спочивають на колінах.

2. Умисне спрощення як соціальний аспект

Єгиптяни винайшли відмінний спосіб позбутися від третього виміру і використовували це для подання соціальної ролі зображених людей. Як представляли в ті роки, на картині не могли бути поруч зображені фараон, бог і проста людина, адже це звеличувало останнього. Тому всі фігури робили різного розміру: фараони - найбільші, сановники - менше, робітники і раби - найдрібніші. Але тоді, реалістично малюючи двох осіб різного статусу поруч, один з них виглядав би дитиною. У такому випадку, краще зображати людей схематично.

3. Викликом вважається прямий погляд

У царстві тварин: звірі уникають дивитися один одному в очі. Боги - такі високі і священні, що людина, навіть художник, має право лише скоса спостерігати за життям всесильних. Прямо в очі дивиться тільки Смерть, так само розгніваний бог. Тому людина може тільки спостерігати, і аж ніяк не брати участь в таїнствах божественних літургій.

4. Релігійна версія

За ще однією версією, єгиптяни навмисне робили малюнки людей двомірними, "плоскими". Особливо це помітно на картинах, де присутні тварини. Їх стародавні майстри барвисто виписували, надаючи реалістичні і елегантні пози.

Стародавні єгиптяни з їх поклонінням загробного життя вважали, що душа людини може подорожувати. А оскільки малюнки в основному виконувалися в гробницях і усипальницях, то вони могли б "оживити" тривимірне живописне зображення померлої людини. Щоб уникнути цього фігури людей малювали плоскими і в профіль. Так людське обличчя виразніше і його простіше зобразити схожим.

Щоб не оживити зображення іудеї пішли ще далі. Вони взагалі заборонили людські зображення і тому в подальшому багато єврейських художники малювали людей з перекрученими пропорціями. Приклад картини Шагала. Надалі цю заборону в іудеїв запозичили і мусульмани.

Технологія:

Розфарбовані, або витесані в камені фігури дуже схожі з дагеротипами, і навіть театром тіней, який дожив до наших днів з глибокої давнини.

Згадаймо, як всі ми з дитинства любили грати тінями рук. Дагеротипія легше сприймаються саме в профіль. Стародавні майстри для шаблонів використовували тіні, відкинуті на стіни пірамід від факела або призахідного сонця. Така технологія помітно полегшувала їм зображення величних гігантських фігур. Тому художники були виключно жерцями, єгиптянами елітних кіл. Не застосовувати препарат ж для контурів божества тіні жалюгідного раба?

Освоївши техніку дагеротипія, єгиптяни, можливо, пішли далі. Як красиво і природно зображено рух на фресках. Звідки вміння передачі кроку, напрямки? Не існувало чи в минулому нетривких аналогій з сьогоднішнім кінопрокатом, мультяшками або хоча б Театром Тіней? Можливо ми не все знаємо про проведення часу молодих фараонів, їх святах шанування божеств і присвят. Символічно, що боги Єгипту не дивляться нам в обличчя. Або ми не дивимося в їхні обличчя.

Нагадаємо, як насправді будували величні піраміди Єгипту.

Як повідомляв портал "Знай.иа", таємнича сумочка, притримувана божеством за верхню петлю, миготить на покритих різьбленням каменях різних цивілізацій. Навіщо вона потрібна богам?

Також "Знай.иа" писав, вчені виявили несподіване призначення великої піраміди Хеопса.