Минулого тижня мережа державних банків “Ощадбанк” почала брати комісію при сплаті за комунальні послуги— по 3 грн за кожну платіжку. Якщо ж вона за послуги ОСББ, то 6 грн.
Цікаво, що цей банк вже намагався торік ввести комісію. Але втрутився прем’єр-міністр, і її скасували. У самому банку своє рішення пояснюють тим, що завдяки комісіям фінустанова зможе проводити ці операції беззбитково. До того ж, комісія нижча, ніж в інших банках, повідомляють там.
Люди, що мають пенсійні картки, зможуть платити за це без комісії. Достатньо передати картку касиру й ввести пін-код.
“Так само без комісії зможуть платити ті, хто користується терміналом. З одного боку це не складно, а з іншого - для людей, що звикли платити через касу, це створює незручності”, - пояснює порталу “Знай.ua” економіст Володимир Марченко.
За його словами, перед тим, як встановлювати комісію, варто було б попрацювати із нормальною роботою цих терміналів — поставити їх у 5 разів більше, жорсткіше контролювати консультантів, що стоять біля них.
“Формально в багатьох відділеннях “Ощадбанку” обіду немає. Але не раз чув від співробітників банку, що людина, яка допомагає користуватися терміналом, на обіді, чи зайнята, чи ще щось. Коротше кажучи, її немає. Молоді люди ще зможуть розібратися, а ось тим, кому за 40, буде складніше”, - пояснює експерт.
За спостереженнями спеціаліста, проблема функціонування терміналів державного банку ще в тому, що інструкції до нього не надто детальні.
“Пристрій просить ввести потрібний рахунок. А на моїх платіжках, наприклад, різних довгих комбінацій цифр три. Поки консультант мені не покаже, яку із них треба ввести, я цього не зможу зробити. І маса є інших дрібних нюансів. Фактично “Ощадбанк” лишається такою установою, куди мало принести гроші. Важливо пройти через труднощі, щоб їх тут лишити. Тепер одним із таких бар’єрів є комісія”, - говорить спеціаліст.
Практично кожен житель багатоквартирних будинків приходить до банку із 5 платіжками — за воду, за газ, за електрику, за опалення та утримання прибудинкових територій. Фактично щомісяця відтепер лишатиме 18 грн комісії, за рік — 216 грн.
“Якщо чесно, я не думаю, що вся проблема збитковості банку є через відсутність комісій. Думаю, комісію ввели, аби відсіяти частину клієнтів і не перевантажувати касирів. Після того, як поштові відділення перестали приймати платежі, клієнтів стало більше в “Ощадбанка”. Більше касирів вони наймати не хочуть, бо в переважній більшості відділень тільки доробили ремонти. А для додаткових кас треба ще кошти. Та й зрештою не виключаю, що керувалися й чисто бізнесовим принципом — якщо клієнтів стало більше майже удвічі, то рівно на стільки ж і більше тих, хто, не задумуючись, заплатить комісію”, - пояснює Володимир Марченко.
Дуже цікаво тепер виходить. Українців фактично позбавили можливості платити постачальникам за комунальні послуги напряму. Так можна було робити через поштове відділення і “Ощадбанк”. Тепер без комісії можна платити через дуже “вузьке вікно” - або ти пенсіонер, або стоїш у черзі до терміналу й користуєшся ним.
“Мені ця ситуація нагадує купівлю в супермаркеті продуктів із оплатою комісії якомусь посереднику. І зрозуміло, коли такими виступають приватні банки. Але зовсім нелогічним видається, коли комісію вводить “Ощадбанк”. Оскільки він державний, то таке рішення можна трактувати, як підвищення комуналки ще на 200 гривень за рік”, - зазначає він.
Як писав портал “Знай.ua” раніше, через неефективне управління фінансовим сектором державні банки приречені бути збитковими.