Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) відзвітував про загалом невисокі результати ЗНО значної частини випускників 2019 року. З приводу цього соціологиня, аспірантка Докторської школи НаУКМА Вікторія Гуменюк назвала явища, котрі на її думку, спричинили посередні результати ЗНО. 

Вікторія Гуменюк має досвід мами учениці десятого класу міжнародної приватної школи, яка вже почала підготовку до ЗНО 2021. Крім того, працює над вдосконаленням шкільної освіти.

ЗНО, фото: kremenets.city
ЗНО, фото: kremenets.city

Невідповідність завдань ЗНО шкільним освітнім програмам

Високі бали на ЗНО неможливо отримати пройшовши лише шкільну підготовку. Водночас додаткова освіта, наприклад, репетитор, суттєво підвищить шанси. Фахівець вважає, що пощастило тим школярам, викладачі яких спроможності інтегрувати регулярне навчання й підготовку до ЗНО. 

Крім того, низький середній рівень результатів ЗНО свідчить й про низьку якість викладання в школах, особливо, в загальноосвітніх. Систему необхідно вдосконалювати таким чином, аби досягти підвищення рівня результатів ЗНО без збільшення навантаження на випускників.

Підготовка до ЗНО, фото: dn.suspilne.media
Підготовка до ЗНО, фото: dn.suspilne.media

Підсилення соціальної нерівності та видозміна корупції

Вікторія Гуменюк вважає, що ЗНО не унеможливлює корупцію, а лише її видозмінює. Це створює паралельний ринок послуг репетиторів, які, фінансово зацікавлені у такому перебігу подій. В результаті бали ЗНО демонструють прояви соціальної нерівності за ознакою місця проживання та рівнем доходу. 

Винятковий "привілей" випускати найсильніших

Враховуючи регулярне відсіювання "слабких" дітей, яке відбувається у гімназіях-ліцеях та спеціалізованих закладах, стає очевидно, що високі результати ЗНО випускників цих закладів не є виключною заслугою роботи викладачів, а радше наслідком двох речей: постійного відбору здібних дітей та системи високих академічних вимог. 

ЗНО, фото: pexels
ЗНО, фото: pexels

Вікторія Гуменюк резюмує, що основні функції ЗНО, а саме —  оцінювання навчальних результатів, антикорупційний захід, моніторинг якості освіти — зводяться до однієї функції оцінювання. Водночас критично недооцінюється його моніторингова функція якості освіти.

Фахівець вважає, що збільшувати навантаження на учнів, не корегуючи процес здобуття ними навчальних результатів є неправильно. Це загрожує збільшенню прірви між тим, що відбувається в школі, й тим, що необхідно "засвоїти", аби мати змогу вступити у бажаний виш.

Нагадаємо, раніше в Україні закрилися сотні шкіл

Як повідомляв портал "Знай.ua", у Дніпрі студентів переселили у кам'яний вік

Також "Знай.ua" писав, як обійти блокування сайтів та скористатись улюбленими ресурсами