Овербукінг не найпоширеніший термін, який знайомий лише досвідченим мандрівникам і співробітникам авіакомпаній, або людям які знаються на туризмі. Але з початку літнього сезону багатьом жителям України, більшість яких летіли через МАУ, довелося дізнатися, що таке овербукінг, коли вони просто не зуміли потрапити на літак, квитки на який бронювали за кілька місяців до рейсу.

Зараз ми розповімо вам, як не уникнути овербукінгу, що це таке і чому взагалі він з'явився, чи можливо отримати компенсацію, якщо ви залишилися за бортом, хто несе за це відповідальність і, що розповідають ті, хто з цим стикався.

Що таке овербукінг

Овербукінг - сверхпродажа квитків. Грубо кажучи, при 100 посадочних місцях в літаку, авіакомпанія продає 110. І це зовсім не звичайна помилка, або помарка - це стратегія.

Вперше овербукінг з'явився більш, ніж півстоліття тому. У 50-х роках авіакомпанії були зобов'язані повертати гроші за квитки, навіть якщо людина просто не з'явилася, або запізнилася на рейс. Через це вони несли величезні грошові втрати.

Популярні новини зараз
На школи тепер чекають масові перевірки: батьки домоглися свого Українцям видають 3600 грн на місяць: виплата тимчасова, варто поспішати Доведеться платити по 8,79 грн за кВт: енергетики попередили всіх споживачів Як в інших країнах звикли підтирати попу і чому на нас дивляться, як на дурнів: вся справа в культурі
Показати ще

Цікаво, що в середньому в той час 10% пасажирів не потрапляли на рейс через неявку. Саме тому з'явився маркетинговий план, за яким авіакомпанія продає завжди на 10% більше квитків, ніж є місць. Так, вони перестали втрачати гроші, але при цьому завжди є ризик, що хтось залишиться за бортом.

Власне кажучи, так сталося з родиною Миколи Скавронского.

Варто відзначити, що при цьому іноді трапляються технічні проблеми. Таке можливо, якщо з якихось причин довелося замінити літак і відправити в рейс той, де менше посадочних місць.

Далі ми розповімо вам, який відсоток компенсації можна отримати, куди потрібно скаржитися і чи можна зупинитися в готелі за рахунок авіакомпанії.

Що робити в разі овербукінгу

Це, звичайно досить прикро, але ви не завжди залишитеся за бортом. Авіакомпанія може запропонувати вам пониження класу. Наприклад, якщо ви повинні були летіти в бізнес-класі, але місця є лише в економ класі, то вам буде запропоновано пересісти туди і компенсація. Вона залежить від відстані польоту:

  • 30% від ціни авіаквитків, якщо дальність польоту до 1500 км
  • 50% - при перельоту від 1501 км до 3500 км (винятком є ​​перельоти між заморськими володіннями Франції і країнами Європейського Союзу)
  • 75% від вартості авіаквитків - на перельоти від 3501 км.

Так само вам можуть запропонувати пересісти на інший рейс. В такому випадку авіакомпанія повинна НАДАТИ вам безкоштовно наступні послуги:

  • зберігання багажу;
  • прохолодні напої (при очікуванні більше 2 годин);
  • гаряче харчування (очікування більше 4 годин);
  • номер в готелі (очікування 8 годин вдень або 6 годин вночі)
  • трансфер від аеропорту до готелю і назад;
  • два повідомлення по електронній пошті і два дзвінки по телефону;
  • кімнату матері і дитини в разі потреби.

Компенсація овербукінгу: як її отримати

Тут нам на допомогу приходить повітряний кодекс України, де зазначено, що авіакомпанія зобов'язується повернути повну вартість авіаквитка протягом тижня або відправити пасажира найближчим рейсом або пізніше, якщо він не проти.

Компенсація овербукінга так само передбачена і за доставлені незручності. Вона залежить від відстані перельоту. Варто зазначити, що сума однакова для громадян України та Євросоюзу:

  • 250 євро для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;
  • 400 євро для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
  • 600 євро для рейсів дальністю понад 3500 км.

У той же час варто додати, що якщо компанія запропонувала альтернативний рейс, час прибуття якого не перевершує запланований, то компенсація овербукінга буде менше в два рази.

Але клієнт авіакомпанії в разі овербукінга також може зовсім відмовитися від запропонованих альтернативних варіантів перельоту і здати авіаквитки (або невикористану частину квитка), повернувши при цьому повну його вартість, навіть якщо тариф безповоротний.

Але отримати саму компенсацію не так і просто. Звичайно, бувають випадки, коли гроші можна отримати готівкою, якщо представник авіакомпанії знаходиться в аеропорту, але таке буває не часто.

Головне, що ви повинні зробити - це довести, що винні не ви (не було запізнень). Фахівці кажуть, що найнадійнішим способом буде дзвінок в авіакомпанію біля стійки реєстрації, де вас не пропускають.

Так само можна почати переписку з відділом по роботі з клієнтами (поштою). Але потрібно бути готовим до уточнюючих питань від співробітників авіакомпанії. Якщо у вас вдасться довести факт овербукінга, то гроші вийде повернути протягом місяця.

За всіма правилам, якщо квиток на літак оплачений і ви прибули вчасно, то авіакомпанія зобов'язана доставить вас до місця призначення. Якщо ж з якихось причин, включаючи овербукінг, вона бути не може цього зробити, то зобов'язана сплатити для вас готель, поки не посадить на рейс.

До речі, ми вже розповідали що робити у випадку відміни рейсу.

Як уникнути овербукінга

Найсумніше, що гарантії дійсно ні у кого немає, але з авіакомпаніями можна боротися.

Є кілька способів, які зменшать ймовірність овербукінга.

По-перше, якщо у вашому квитку вказано місце (це платна послуга), то швидше за все ви його і займете незалежно від ситуації. Дуже часто жертвами овербукінга стають саме ті, чиє "рандомне" місце встиг зайняти хтось інший на стійці реєстрації.

По-друге, постійні клієнти з VIP-картами автоматично мають перевагу в такій ситуації. Те ж саме стосується і тих, хто купив квиток дорожче, ніж ви.

Решта правила допоможуть вам лише убезпечити себе від овербукінга, але не дають ніяких гарантій:

  • Реєструватися на рейс через інтернет потрібно якомога раніше. Адже той, хто першим отримає посадковий талон, той і пройде на рейс.
  • Якщо будете оформлятися в аеропорту, то спізнюватися не можна.
  • Посадковий талон потрібно зберігати завжди, навіть якщо рейс сильно спізнюється.