У ніч на 19 липня по вулиці Дарвіна в Києві згорів мікроавтобус. За повідомленням поліції, після того, як пожежа була погашена, в декількох метрах від автомобіля було виявлено пляшку від "коктейлю Молотова", яка явно не долетіла до цілі.
При пожежі постраждав водій автобуса: у нього серйозні опіки рук та голови. Очевидці відзначають, автобус вибухнув відразу після того, як заїхав у двір, а під час пожежі були чутні численні вибухи.

Пізніше з'ясувалося, що мікроавтобус возив відпочиваючих до Криму.
Так, незважаючи на четвертий рік агресії з боку РФ і окуповані території, з України продовжують туди їздити сотні перевізників, пропонуючи свої послуги пасажирам. Багатьом українцям це не до душі.

До Криму, на курорт

Після анексії Криму для українців нелегальні перевезення стали основним каналом сполучення з півостровом. Послуги пропонують приватні перевізники, які за гроші готові везти людей через найскладніші перешкоди і лінії розмежування.

Якщо є попит - будуть і пропозиції. Саме у розпал літа багато перевізників намагаються заробити. Пропонуючи транспортні послуги, часто вони ризикують не тільки своїм транспортом, а й життям відпочиваючих, і своїм власним - теж.

"Живу в Маріуполі, роботи поки немає. Щоб якось вижити - взяв в оренду бус. Взимку возив людей до Києва, в Хмельницький, в Одесу на ринок. Зараз південь в пріоритеті. Посадка в Маріуполі. Вожу народ до кордону з Кримом - далі вони пішки, або на попутках, або на таксі. Назад завжди повертаюся з пасажирами - набираю їх там же. Їдуть в основному в Донецьку область, в Харківську, до Києва. Трохи страшно, але жити треба. Доводиться заробляти. Звернулися люди, просять відвезти до кордону. Погоджуюся. Жити то треба", - на умовах анонімності розповідає Микола з Маріуполя.

Популярні новини зараз
1000 гривень від держави: як отримати допомогу пенсіонерам Який стаж не зарахують до пенсії: роки роботи просто викинуть Потрібна повна заміна: Vodafone нагадав важливе правило для 4G Надіються всі, але мало хто відчує: чого чекати від індексації пенсій у 2025 році
Показати ще

Попит на такі послуги стабільний, навіть у справжніх патріотів. У когось там живуть родичі, хтось там залишив житло, за яким потрібно доглядати. Більшість жителів окупованих територій, які мають гроші, також віддають перевагу Криму перед українськими курортами.

З кінця грудня 2014 року в Україні скасовані всі пасажирські поїзди, що йдуть до Криму, а також рейсові автобуси, а авіаційне сполучення було заборонено ще навесні того ж року. Перетин зони розмежування можливий тільки пішки або на приватному автотранспорті.

Як варіант для багатьох подорожуючих - Херсонська область. Дістатися можна до залізничної станції Новоолексіївка або ж до Херсона.

Зараз усі поїзди курсують до прикордонної станції Новоолексіївка. Там кінцеві зупинки поїздів "Київ - Сімферополь", "Київ - Севастополь", "Ковель - Сімферополь", "Львів - Сімферополь", "Кривий Ріг - Сімферополь", "Кременчук - Сімферополь", "Харків - Сімферополь". До станції Херсон доходять поїзда "Одеса - Сімферополь", "Хмельницький - Сімферополь".

Уже на місці, в Херсонській області, щоб дістатися півострова, туристи шукають мікроавтобус або приватний автомобіль на залізничній станції і платять 300 грн з людини за проїзд до кордону. Так що в Новоолексіївці утворився своєрідний перевалочний пункт для тих, хто не готовий платити від 1 тисячі гривень за рейс "Київ - Сімферополь". Більшість пасажирів, що їдуть до Криму, добираються будь-якими способами до Херсона, а звідти вже відправляються через Чонгар.

Перевези мене через кордон

Сьогодні, незважаючи на всі труднощі, поїздка в Крим не проблема. Поставивши собі за мету, знайти перевізника нескладно - інтернет, "Бла-бла-кар", оголошення на стовпах і на автовокзалах.

Цей бізнес активно освоюють біженці з Донбасу, машини зі "східними" номерами кримчани пропускають без проблем.

Автобуси або мікроавтобуси везуть до кордону, який пасажири переходять пішки. У Чонгарі це близько чотирьох кілометрів, в Армянську - 300-400 метрів.

Цікаво, що в столиці чимало фірм і агентств, які пропонують свої послуги в напрямку Криму. Таксі з Києва до Сімферополя, наприклад, в районі 5400 гривень, мікроавтобус на 8 місць - 9800 гривень.

"Досвідчені і ввічливі водії", - натякає український оператор "Автотур" на своєму сайті.


Багато українських перевізників не приховують, що мають свої філії у тому ж окупованому Криму і готові пересадити пасажирів після перетину кордону на свій же транспорт, і навіть організувати трансфер по Криму в будь-яку точку. Решта співпрацюють із російськими перевізниками.

"Шановні наші клієнти! Трансфери по Криму знову стали доступнішими! Наш партнер "Таксі на море Сімферополь" допоможе нашим клієнтам в цьому питанні. Трансфер з аеропорту Сімферополь в будь-які міста Криму, як великі, так і селища, надається цілодобово за попереднім замовленням. Замовити таксі із Сімферополя до Севастополя або Ялти можливо онлайн, а також по телефону", - зазначено на сайті того ж "Автотура", де ввічливі водії.

Писати чи палити?

Громадські організації Донеччини збирають підписи під зверненням до голови ДонВГА Павла Жебрівського з вимогою заборонити рекламу пасажирських перевезень в Росію, на окуповані території Донбасу та в Крим. Активісти обурені рекламою і говорять про те, що вона є диверсійним елементом інформаційної війни проти України.

"Закликаємо вас якомога швидше взяти приклад з Вінницької облради, Сумської облради і деяких інших областей, де прийняли рішення заборонити на підконтрольних їм територіях будь-яку рекламу пасажирських перевезень у населені пункти РФ, анексованого Криму й окупованої частини Донбасу", - йдеться в повідомленні.

Глава "Товариства Олекси Тихого" Євген Шаповалов, який розмістив на своїй сторінці в "Фейсбук" звернення, прокоментував його, заявивши, що під час війни поїздки до країни-агресора - неприпустимі. "Ганьбою для будь-якого народу буде таке явище", - написав активіст на своїй сторінці в соцмережі.

Обурених у країні багато. Але одні активісти законно пишуть звернення, а інші підривають автобуси.

"Ми їздили в Крим в кінці червня. В інтернеті маса оголошень. Чесно сказати, їхали не спокійно. По-перше, боялися, як пройдемо кордон. По-друге, дорога небезпечна. Мало що може статися, а автобус був приватний. Тобто не з автостанції відправлявся. Ніякої страховки немає. Просто їхали на свій страх і ризик. Але, слава Богу, все обійшлося добре. Коли лають тих, хто їде в Крим, я дивуюся: всі ж кричать, що Крим - це Україна. Чому ж їхати так складно?" - розповідає киянка Марина.

Крим і репутація

По всій Україні і в самому центрі Києва успішно й безперешкодно працює безліч майданчиків, на яких збираються нелегальні автобусні перевізники.
Вони самі встановлюють тарифи на проїзд, складають маршрути і під носом у влади без жодних ліцензій та дозволів займаються незаконним перевезенням.

Підрахувати точну кількість українських туристів, які відпочили в Криму, складно. Багато хто з приїжджих мають український паспорт із кримською пропискою і їдуть на півострів, щоб побачити родичів, друзів.

Багато українських турфірм організовують відпочинок на окупованому півострові. Нескладно знайти масу оголошень в інтернеті. А відповідно, до Криму потрібно якось дістатися. Значить, перевізники без роботи не залишаться. Ціни на квитки тут нікого не дивують. Зрозуміло, що дорого. Але попит є, і їздити будуть на свій страх і ризик.

"Ми хочемо їхати до Криму відпочити. Знайшли агентство, яке організовує відпочинок. Питала, чи можуть вони допомогти організувати транспорт у Крим. Оскільки складно буде самостійно знайти транспорт, тим більше, потрібно перевірений варіант. Відповіли, що є подібний досвід, зможуть забронювати місця в автобусі, який щодня відправляється з Одеси до Сімферополя. Оплата на місці водію. А наскільки законною є організація цієї поїздки, нам так і не сказали", - розповідає одеситка Марія.

Не всі реагують спокійно і на транспорт, який возить туристів, або допомагає просто, з так званих окупованих територій приїхати в Україну. З одного боку, ніхто не хоче псувати собі репутацію організацією поїздок у Крим. З іншого боку, всі хочуть заробляти гроші. Тому розпитати про все докладніше - не представляється можливим. Зателефонувавшим до таких фірм-перевізників і турагентств там пропонують скинути передоплату, щоб довести серйозність своїх намірів, а не тому, що на іншому кінці дроту можуть подумати, що той, хто телефонує, розпитує про все не з самими благими намірами.

Експерти пояснюють, що тимчасово окупована територія України є невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. При наявності відповідної ліцензії, Закон України "Про туризм" закріплює за цими суб'єктами туристичну діяльність і наступні повноваження: організація й забезпечення туристичного продукту та посередницька діяльність із надання характерних і супутніх послуг. Природно, в рамках території України, куди входить і Крим, ця діяльність знаходиться в правовому полі.

"На сьогоднішній день діє офіційна заборона на здійснення будь-яких автобусних пасажирських перевезень між окупованим Кримом і материковою частиною України. Разом із цим приватні перевізники знайшли обхідний шлях. Вони просто висаджують клієнтів біля контрольних пунктів пропуску, проїжджають як приватні особи, люди пішки переходять кордон, а потім водій їх збирає недалеко від КПП. Варто відзначити, що при цьому ніякі податки не сплачуються, адже офіційно вони не здійснюють регулярні перевезення", - пояснює юрист і адвокат Микола Старайтенко.

У рядових українців, які щодня чують, як гинуть на фронті наші воїни, і самі перевізники, і горе-туристи викликають злість та здивування. Якщо зі злістю - все ясно, то мінімум подив викликає той факт, що все-таки українські туристи їдуть на відпочинок до Криму - де немає сервісу, де захмарні ціни, а кримська влада по-чорному дерибанить пляжі й ставить огорожі, де тільки можна. Обурюватися з цього приводу марно - адже в Росії масові акції і справжня любов до Батьківщини заборонені. Так що - велкам до горе-перевізників, спробувати новоросійського сервісу і московських цін. Приємного відпочинку, так би мовити...

СохранитьСохранить