Рівно 70 років виповнюється сьогодні одному з найвідоміших українських підприємств - КБ "Антонов". Створене постановою ЦК ВКП(б), в результаті воно пережило і партію, і сам СРСР. Але, судячи з усього, вижити в незалежній Україні йому не судилося. За останні 25 років підприємство пережило цілу серію реструктуризацій. У підсумку, на початку цього року Кабінет міністрів України і зовсім ліквідував авіабудівний концерн "Антонов", передавши всі його три підприємства до складу "Укроборонпрому". На честь дня "народження" флагмана вітчизняної авіації, портал "Знай" вирішив нагадати про найвідоміші його розробках і задуматися про майбутнє українського літакобудування.

З недавнього

Незважаючи на те, що модельний ряд виробів КБ "Антонов" сягає десятків варіацій повітряних суден, на сьогоднішній день однією з найбільш популярних в світі виявилася розробка 1972 року Ан-32 на прізвисько "Настенька". Цей військово-транспортний багатоцільовий літак ідеально підходить для комерційних вантажоперевезень в важких кліматичних умовах. Ймовірно, саме тому їм і зацікавилися в Саудівській Аравії. І навіть уклали з держпідприємством "Антонов" угоду про спільну організацію виробництва його нової модифікації Ан-132. Але, тут є один цікавий нюанс, відповідно до домовленості, українська сторона взяла на себе зобов'язання не просто спільно випускати повітряні судна, а й передати Королівству Саудівська Аравія технології виробництва Ан-32, а також забезпечити підготовку відповідних фахівців. За даними саудівської сторони, внутрішня потреба країни в нових Ан-132 становить близько 80 машин. А загальна потреба світового ринку обчислюється 200 одиниць. За наявною інформацією, на 2015 рік орієнтовна вартість одного модернізованого Ан-32 становить 15 мільйонів доларів. У порядку теорії ймовірності виникає закономірне питання про те, чи може щось перешкодити Королівству Саудівська Аравія, яка за умовами угоди отримає необхідні розробки та фахівців, самостійно задовольнити світову потребу, залишивши поза справами український "Антонов".

Вперед у майбутнє

Славна історія флагмана українського літакобудування КБ "Антонов", з усього видно, підходить до завершення. Парадоксально, але факт, в новому тисячолітті, підприємство, продукцією якого користуються в 76 країнах світу, за останні 10 років змогло випустити і продати менше 50 літаків. І за умов потенційної можливості створення 24 виробів в рік. Виходячи з описаних вище фактів, можна припустити, що, якщо ситуація буде розвиватися в заданому напрямку, в майбутньому КБ "Антонов" може звузити коло своєї діяльності спочатку до гарантійного сервісного обслуговування вже випущеної техніки, а з часом, і зовсім може припинити свою діяльність, подарувавши своїх фахівців закордонним компаніям.

Популярні новини зараз
Індексація пенсій у 2025 році буде не для всіх: хто опиниться за бортом підвищень Пенсіонери ВПО можуть отримати солідну надбавку: що для цього потрібно Українцям приготували нові виплати: хто отримуватиме 4500 грн щомісяця Українцям виплатять по 4 500 гривень: кому пощастить отримати допомогу
Показати ще

Читайте також:

"Антонов" разом з поляками створить патрульний літак на базі Ан-148

"Антонов" підписав контракти на виробництво 43 літаків

До такої думки, до речі, схиляється і президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. За його словами, згадане вище нещодавнє підписання меморандуму з Саудівською Аравією - не більше, ніж створення видимості роботи підприємства. У підсумку "Антонов", з великою ймовірністю, масово випускати літаки, у всякому разі, в рамках цього контракту, не буде і продовжить працювати в "звичному" режимі. "Таким чином вони мають намір спробувати "тихо" продати необхідні патенти і технології, а Саудівська Аравія, цілком ймовірно, що почне випуск, необхідних їй літаків самостійно. Майбутнє самого КБ "Антонов" - "чудове". Вони і надалі будуть здавати свої корпуси під офіси", - відзначає експерт.

У минулому

А поки КБ "Антонов" залишається умовно "на плаву", не зайвим буде згадати про те, чим воно так відоме і унікальне. Взагалі історія підприємства - це історія успіху однієї талановитої людини – Олега Костянтиновича Антонова. Народжений в 1906 році в селі Трійця Московської губернії майбутній конструктор закінчив середню школу і 2 класи реального училища. З дитинства Олег прагнув пов'язати своє життя з авіацією. Хотів стати льотчиком, але доля вирішила розпорядитися трохи інакше. Уже в 1924 році Антонов організовує Гурток любителів авіації і створює свій перший планер. Через 7 років він буде створювати їх в рамках своєї трудової діяльності в Центральному бюро планерних конструкцій. Ще 7 років по тому він стане провідним інженером КБ Яковлєва. По закінченню війни, в 1946 році один з найталановитіших авіаконструкторів очолює власне дослідно-конструкторське бюро "ОКБ-153", з яким через шість років переїжджає до Києва і створює легендарне ГСОКБ-473, згодом назване на його честь "ОКБ імені О.К.Антонова ". За 70 років свого існування це підприємство створило близько 100 типів і модифікацій повітряних суден випустивши в небо більше 22 тисяч одиниць техніки, яка і нині популярна і затребувана в усьому світі.

Ан-2

Першим літаком, який був створений конструкторами "Антонова", став легендою цивільної авіації. Свою неофіційну назву "Кукурузник" він отримав від вдячних працівників сільського господарства, для яких став основним помічником. Але його популярність вийшла далеко за рамки цієї галузі. Ан-2 довгий час використовувався, як транспортний, пасажирський і спортивний літак, крім того, він перебував на озброєнні ВПС багатьох країн світу. Про надійність першого серійного літака говорить той факт, що в деяких країнах термін його експлуатації доходив до 40 років.

Ан-8

Ще однією легендарною розробкою "Антонова" став дводвигуновий військово-транспортний літак Ан-8. Створений в середині 1950-х років, літак використовувався за призначенням ще на початку ХХІ століття, здійснюючи комерційні рейси над Африканським континентом.

Ан-22

Незважаючи на те, що КБ "Антонов" створювало і пасажирські літаки, найбільшу популярність воно все-таки набуло завдяки військовим і транспортним розробкам. Зокрема, завдяки "виробу 100" - Ан-22, яке, за свої розміри і вантажопідйомність отримало ім'я "Антей". Він став першим радянським широкофюзеляжним літаком і найбільшим турбогвинтовим повітряним судном у світі. "Антей" до цих пір використовуюь ВПС Росії і України.

Ан-124 і Ан-225

Але, без сумніву, найбільш прославленим творіннями "Антонова" стали важкий дальній транспортний літак Ан-124 "Руслан" і найбільше повітряне судно в світі - Ан-225, що отримало назву "Мрія". Ан-124 "Руслан" створювався в першу чергу під військові цілі - для транспортування особливо великих об'єктів таких, як, наприклад, пускові установки міжконтинентальних балістичних ракет. Літак-гігант "Мрія" створювався з конкретною метою - транспортування багаторазового космічного корабля "Буран" і компонентів його ракети-носія. До речі, "Мрія" і до цього дня лишається на ходу. На початку травня літак здійснював комерційний рейс з аеропорту Київ-Антонов до Австралії. На його борту перебував 130-тонний електрогенератор.