Яке місто світу Ви могли б назвати незабутнім?

Я захоплений багатьма містами світу, тому було б важко серед них вибрати тільки один. Можу виділити для себе Нью Йорк, Белград, Москву і Київ. Це чудові міста, тому що мене з ними пов'язують особливі спогади, відчуття. Нью Йорк - це наш перший сімейний візит в США. Белград - унікальний досвід на белградському тижні дизайну. Москва і Київ залишили теплий слід у моєму серці, тому що тут я зустрічав неймовірно добрих і гостинних людей. Зараз я в Одесі, яка викликає у мене справжнє захоплення, я бачу великий потенціал в цьому місті.
У кожного міста є свій дух і неповторна атмосфера. Як би Ви описали Одесу?
Мої перші враження за підсумками декількох днів в вашому місті Одеса - це столиця легенд. У цього міста є своя історія, харизма, характер. Герб і символ Одеси - якір - як не можна краще підходить цьому місту. Люди тут прагнуть жити мирно і спокійно в будь-яку «погоду». Мені здається, європейцям варто було б у вас повчитися, в усякому разі для мене одесити приклад привітності і оптимізму. І не можу не зауважити, що тут найкрасивіші дівчата в світі ;-) Дружелюбність, різноманітність, розміреність і неймовірної краси дівчата - це про Одесу.
Чи подобається Вам архітектура Одеси?
Наскільки я встиг помітити, архітектура тут дуже різноманітна: тут змішано велика кількість стилів, які мені імпонують. Я був вражений, коли дізнався про катакомби, на яких стоїть Одеса - це ще одна унікальна риса міста, яку я б хотів побачити особисто. Мені здається, на перше місце потрібно ставити не саму архітектуру, а особливі місця, я називаю їх «перлинами» - ось ваша унікальність і індивідуальність, яку потрібно розвивати і покращувати.


Чи вважаєте Ви одеську архітектуру креативною?
Поки що я не можу так сказати. Тут є безліч красивих будівель, але це не креатив. Креатив - це про трансформацію, зміну і поліпшення вже існуючої архітектури. Власне кажучи, до цього я і закликаю: переробляти, а не руйнувати. На наших воркшопах ми ведемо дискусію, дізнаємося думки і бажання городян, ділимося ідеями, а потім переходимо до пошуку ресурсу - занедбаних будівель, порожніх ділянок, нефункціонуючих приміщень. Після цього ми переходимо до вирішення, що і як варто трансформувати - ось де зароджується креатив. При цьому, наша задача залишити особливості Одеси, її родзинку. Немає єдиного зразка змін, який підійшов би будь-якому місту. Я за індивідуальний підхід, і найголовніше - люди самі повинні вирішити, що саме хочуть змінити, а я тут для того, щоб поділитися своїми знаннями і підказати як це втілити в життя.
Що спільного / різного між одеським і голландським стилем архітектури?
Одеса - досить велике місто, яке має довгу та цікаву історію. Моє місто Ейндховен фактично не мав історії, у нас були лише фабрики і невелика ділянка села, тобто нас навіть в цілому не можна було назвати справжнім містом. Звичайно, в Нідерландах є історичні міста: Амстердам, Неймеген, Хертогенбос. Вони побудовані в типовому голландському стилі: маленькі будиночки уздовж каналів. У Вас же типове європейське місто, з властивою йому архітектурою, якої у нас в країні немає.
З чого починаються зміни?
З ідеї, а потім з трансформації. На досвіді нашого міста скажу: після того як згорнуло діяльність містоутворююче підприємство Philips, в місті з'явилося безліч порожніх будинків, через які Ейндховен виглядав дійсно депресивно. Але ми знайшли спосіб як заново вдихнути життя в покинуті фабрики, не функціонуючі школи, порожні приміщення. Ми не зносили їх, а знайшли нове призначення. Ми зрозуміли, що такі порожні місця як фабрика Philips, не повинні простоювати і переформували її. Однак ми були дуже обережні стосовно сільської частини міста. І це мій головний посил Одесі - поважати історію. А ось що стосується порожніх будівель, їх необхідно трансформувати в щось нове, красиве і корисне. Хочу відзначити, що зміни в першу чергу залежать від городян. Міська влада може підключитися значно пізніше. Одесити повинні самі проявити ініціативу, зібратися і почати зміни, так само як і ми свого часу вчинили в Ейндховені.
Що надихнуло Вас на зміну Ейндховена?
Все почалося з White Lady, так називалася будівля, яка належала Philips. Це, на мою думку, була та сама «перлина» нашого міста, яку хотіли знести і міська влада, і сам Philips. Я виступав проти, хотів залишити будівлю, тому негайно організував дебати, де висунув ідею трансформації нашої White Lady замість знесення. Мої аргументи виявилися настільки переконливими, що я тут же отримав пропозицію про роботу в мерії і почав займатися проектом. Так я говорив і повторюю донині: зміна міста - це не руйнування, а трансформація. Місто має попри все залишити свою індивідуальність. Так ми змогли поліпшити Ейндховен. Звичайно, це не відбулося миттєво, навпаки - ми займалися перетворенням міста 10 років перед тим, як домоглися перших результатів. Зараз ми перетворилися з спорожнілого індустріального в дизайн-місто, яке привернуло велику кількість туристів.
Які будівлі повинні бути змінені в Одесі?
Я приїхав до Одеси, щоб допомогти відшукати ваші «перлини» і перетворити їх. Учасники воркшопів вибрали для польових досліджень Французький бульвар і розв'язку «Приморський бульвар-Митна площа». Разом ми розберемося, що можна зробити на цих територіях. Мені дуже цікаво вислухати молоде покоління, тому що це їх майбутнє, їхнє місто. Саме вони повинні проявити ініціативу і зробити перший крок до змін, запропонувавши свої варіанти відродження «перлин». Я ж тут, щоб направити їх думки в потрібне русло і допомогти втілити ці проекти в життя.