Вже зовсім скоро у Києві пройде фінал пісенного конкурсу «Євробачення». Знай.ua вирішив дізнатися у керівника ДП «Укрдорінвест» Олени Криворучко, чи не зганьбимося ми своїми дорогами перед іноземними гостями, чи не повториться раптово ситуація, подібна до тієї, що сталася з Шулявським мостом.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяНагадаємо, що Олена Криворучко очолила відомство влітку минулого року. Її молодий вік (28 років) і яскрава зовнішність відразу ж викликали пересуди у суспільстві. Але укладені вигідні контракти і проведені тендери змогли довести, що вона не гірше розбирається у цій справі, ніж чоловіки.
- Який стан справ з децентралізацією «Укравтодору», яка анонсувалася вже у цьому році?
- На сьогоднішній день існує три основні категорії доріг: дороги загального користування державного значення, регіонального значення (вони знаходяться в компетенції «Укравтодору») і дороги комунальної власності. Ситуація ця триватиме аж до 1 січня 2018 року, коли вступлять в силу положення закону про децентралізацію і дороги регіонального значення перейдуть до компетенції обласних держадміністрацій.
Даний крок є досить доцільним, оскільки «Укравтодор» об'єктивно не може досить оперативно реагувати на ті чи інші виклики, які відбуваються у регіонах, але при цьому все ще поки несе відповідальність за дороги регіонального значення. З використанням цієї концепції децентралізації управління дорожнім господарством місцеві органи влади будуть самі вирішувати, що потрібно ремонтувати в першу чергу, так як краще інформовані про проблематику своїх регіонів.
- А чим після цього буде займатися «Укравтодор» і «Укрдорінвест»?
- У «Укравтодору» залишається 50 тис. км. доріг, близько 5% з яких - міжнародні траси. Саме на ці дороги залучаються кредити міжнародних фінансових організацій для проведення ремонту або реконструкції.
Наприклад, на даний момент у нас є проект, який фінансується Світовим банком, загальна вартість його 450 млн доларів. Почався він ще в кінці 2012 року і мав на увазі реалізацію контрактів, пов'язаних з капітальним ремонтом дороги М03 Київ-Харків-Довжанський (на ділянці від Лубен до Полтави).
На сьогоднішній день з цієї суми освоєно трохи більше 50%, хоча пройшло вже достатньо часу.
- Чому так відбувається?
- Тому що, наприклад, прописується кредитна угода: теоритически Україна вже може починати проводити торги і реалізовувати ті чи інші проекти. Але тут виникають наші три одвічних системних проблеми: відсутність якісної проектно-кошторисної документації, відсутність тендерної документації та відсутність землевідведення для тих чи інших проектів.
Виходить, ці гроші не доступні «Укравтодору» фізично. Ці кошти оплачуються підрядникам за фактом виконання робіт. І оплачуються безпосередньо фінансовою організацією.
- Не за горами «Євробачення», чи не зганьбимося перед іноземцями своїми дорогами?
- Дорогами у столиці займається київська влада. Але якщо говорити про тих, хто поїде до нас на машині - то дорога М06 Київ-Чоп на ділянці Київ-Львів - в досить проїзному стані. Це як раз той коридор, який був відремонтований за рахунок фінансових організацій в період підготовки до ЄВРО-2012 і раніше. Є, звичайно, дефекти, які з'явилися на дорозі, але зараз ведеться робота по їх усуненню.
- Не можу не запитати про ситуацію з мостами в Україні. Адже про руйнування Шулявського моста говорять досі.
- Все штучні споруди, які є на території України, з'явилися ще за часів СРСР. На жаль, за роки незалежності України капітальних інвестицій в мости не було, а вони потрібні, і дуже великі.
Вартість дороги також залежить від штучних споруд, які доводиться будувати разом з дорогою. Десь їх більше, десь менше. Тому порівнювати вартість одного км дороги в Європі і в Україні не можна. Так як кількість тунельних переходів, мостів, розв'язок і інших споруд - скрізь різне.
- Складається враження, що якби Шулявський міст не посипався - ніхто б не звернув на це увагу.
- Напевно так і є, на жаль. Але варто зазначити, що на цю подію відреагували великі китайські компанії, які готові навіть на добровільних засадах розробити техніко-економічне обґрунтування для будівництва нових мостів. Нещодавно було підписано меморандум між «Укравтодором» і однією з найбільших китайських корпорацій з будівництва ремонту доріг і мостів (CRBR - China road and bridge corporation). Крім розробки ТЕО для будівництва нових мостів також розглядається можливість залучення китайського фінансування на пільгових умовах. Мова йде про кредити.
- «Китайська» якість не підведе?
- Проаналізувавши то портфоліо, які вони надали, можу сказати, що тут говорити про «китайську» якість не варто.
- Після підписання безвіза з Європейським союзом, якість доріг або підхід до їх ремонту зміниться?
- Я не бачу ніякого зв'язку з введенням безвіза і якістю доріг. Єдине можна сказати, що наші інженери зможуть більше набиратися досвіду. Хоча вони вже зараз користуються величезним попитом за кордоном. І навіть іноземні компанії, які тут працюють - набирають дуже багато місцевого персоналу. Я вважаю, наші інженери набагато більш кваліфіковані, ніж західні.
- Скільки буде потрібно нам часу, щоб зрівнятися з європейськими дорогами?
- Для цього потрібна командна робота. Якщо немає команди, достатнього фінансування і контролю за якістю виконання робіт-нічого не зміниться. Потрібно розглядати перспективу в десять років і то за умови стабільного фінансування галузі, при роботі професіоналів. Якщо стратегічно, то галузі потрібно 10 років для реабілітації та приведення доріг у нормальний стан.
Але як зазвичай завжди проблема впирається у гроші. У цьому році передбачено виділення 30 млрд гривень з бюджету, якими зможе розпоряджатися «Укравтодор». Але доступних на сьогодні є близько 18 млд. З них 7 - це погашення кредитів, борги минулих років і залишається десь 5 мрлд. Це катастрофічно мало для такої країни, як Україна.
Також читайте на Знай.ua - Антирейтинг Держагентств: українська корупція процвітає на воді, ліс і дорогах.