Нещодавно в США прогримів скандал. Авіакомпанія United Airlines продала на один зі своїх рейсів більше квитків, ніж міг вмістити літак. Було вирішено зняти з рейсу чотирьох пасажирів, але один з них відмовився покидати літак, мотивувавши це тим, що він - лікар і йому потрібно летіти до пацієнта. У підсумку чоловіка винесли з салону під руки і ноги, а прості американські громадяни обурилися таким поводженням авіакомпанії з клієнтом.

Зараз починається сезон відпусток, багато українців полетять на відпочинок. Ми, звичайно, не в США, але подібна ситуація може повторитися з будь-яким пасажиром, будь-якого рейсу, будь-якої компанії. Чому так відбувається і чи можна цього уникнути? Портал Знай.ua розповідає, що потрібно знати пасажиру літака.

Чому авіакомпанії продають більше квитків, ніж місць на борту?

Це явище називається овербукінг, тобто перебронювання. Найчастіше сама авіакомпанія продає більше квитків, ніж місць, щоб ці місця не були порожніми. Кілька пасажирів найчастіше пропускають свої рейси, а прибуток компанії стає більше. Хоча можлива і ситуація, коли борт просто замінюють в останній момент на менш місткий. В такому випадку частину пасажирів теж знімають з рейсу.

Зазвичай авіакомпанії вираховують, скільки пасажирів в даний відрізок часу можуть не з'явитися на рейс. І продають квитків більше настільки, щоб збалансувати кількість пасажирів і кількість місць. Але, звичайно, промахи трапляються досить часто.

Популярні новини зараз
Дешевий зв'язок для пенсіонерів: у "Київстар" зробили заяву Гороскоп на 14 грудня: як використати суботу на повну котушку Водійські посвідчення стануть "тимчасовими" документами: автомобілістам готують нові правила Увага для всіх, хто має газові плити: Газмережі терміново звернулися до українців через холоди
Показати ще

Чому їм таке дозволяють, це ж обман?

В принципі, так, обман. Авіакомпанія заздалегідь знає, що місць трохи менше, ніж пасажирів і сподівається, що хтось просто не прийде. Лазівка ​​в тому, що квиток на літак - це не закріплене за вами конкретне місце (як у поїзді, наприклад), а договір на перевезення вас з пункту А в пункт Б. Тому, якщо перевізник відправить вас до місця призначення наступним рейсом, то формально він свої зобов'язання за договором виконає.

Але вони ж повинні будуть виплатити мені компенсацію?

Абсолютно вірно, і обов'язки авіакомпанії в такому випадку прописані в документах Міжнародної асоціації повітряного транспорту. По-перше, вас все-таки зобов'язані доставити в місце призначення в найкоротший термін. Навіть якщо для цього їм доведеться посадити вас на рейс компанії-конкурента. По-друге, вас зобов'язані погодувати і надати кімнату в готелі, якщо чекати наступного рейсу доведеться досить довго. А по-третє, час, нерви і інші втрати (наприклад, через овербукінг ви втратили день в готелі на відпочинку) вам теж повинні компенсувати.

Практика, на жаль, говорить про те, що третім пунктом авіакомпанії часто нехтують. У такому випадку варто писати скаргу вашому туроператору (якщо ви летіли з його допомогою) або безпосередньо в авіакомпанію (якщо подорожували самостійно). Якщо ж і скарга не вплинула на перевізника, то доведеться йти до суду.

Чи можна якось убезпечити себе від овербукінга?

Майже ніяк. Завжди є ймовірність, що саме вас знімуть з рейсу. Шанси правда, не дуже великі. Якщо говорити, наприклад, про США, то згідно з даними Департаменту транспорту, шанс стати жертвою овербукінга невеликий - близько 1%. З огляду на, скажімо так, особливості українського бізнесу і манери його ведення, літаючи нашими авіакомпаніями, цей відсоток трохи більше, але не набагато.

І все ж, знизити ймовірність негативних наслідків овербукінга можна. Вчасно з'являйтеся на реєстрацію, ведіть себе спокійно. Першими в черзі на зняття з рейсу зазвичай бувають ті, хто запізнився та найбільш галасливі. Або літайте бізнес-класом. Заможних пасажирів рідко знімають з рейсів.

Є ще причини, за якими мене можуть зняти з рейсу, крім овербукінга?

Звичайно є. Найчастіше причини прописані в самому квитку, але не зайвим буде перерахувати їх додатково. Отже, вас можуть попросити покинути борт, якщо ви:

1. Закурили. Куріння на борту літака суворо заборонено. Доведеться потерпіти, нічого не поробиш.

2. Везете заборонені предмети. Тут все дуже індивідуально. Кожна країна сама дає список предметів, заборонених до ввезення. Про зброю і наркотики ви і самі здогадаєтеся, але будьте так само дуже акуратні з будь-якими медикаментами, косметикою, миючими засобами та ванними приналежностями.

3. Захворіли. І ваш стан здоров'я загрожує іншим пасажирам. Це може бути, наприклад, щось інфекційне. Так що, якщо ви просто застудилися, то не треба по дорозі на борт літака часто кашляти. Можуть бути неприємності.

4. Вагітні. Звичайно, тільки в тому випадку, якщо у вас з собою немає довідки про стан здоров'я та дозволу на переліт від лікаря. Жодна авіакомпанія не візьме на себе відповідальність за ваше здоров'я.

5. Везете занадто багато багажу. Зазвичай про допустимому вагу багажу попереджають заздалегідь, так що просто перевірте все до того, як поїдете в аеропорт.

6. Ваша поведінка загрожує безпеці інших пасажирів і екіпажу. Найбільш неоднозначний пункт. Звичайно, явного бешкетника або громадянина, який перед рейсом перебрав алкоголю, буде видно відразу. Але визначення ступеня небезпеки залишається на розсуд співробітників авіакомпанії, так що бували випадки, коли пасажирів знімали з рейсу просто тому, що вони здалися цим співробітникам підозрілими. Звичайно, це буває дуже рідко.

7. Якщо вам не поставили на посадковому талоні відмітку про проходження спеціального контролю. Тут все просто, паспортний контроль і особистий огляд проходять усі.