Замість відкритих списків, виборців примусять голосувати за кандидатів, яких обирають самі партії. Обмеження на витрату грошей на політичну рекламу не зняли, а багато округів залишаться без представників в органах влади.

Так оцінюють експерти Закон про місцеві вибори, який прийняла вчора Верховна рада.

Денис Ковріжин, експерт Міжнародної фундації з виборчих систем розповів "Знай", що в останній день перед голосуванням Блок Порошенка вніс власний законопроект. Його не бачили і не обговорювали фахівці. Цей закон змінює лише кілька технічних питань і закріплює верховенство грошей і адмінресурсу на місцевих виборах.

- В своєму запису в Фейсбуці ви заявили, що повернення блоків у місцеві вибори – це загроза для виборців. В чому вона полягає? В Україні ж діяла така система?

- Об'єднання в блоки робиться для того, аби подолати виборчий бар'єр. Практика показує, що такі блоки розсипаються одразу після проходження в раду. Головні рішення в блоках приймає їх керівник і це мало кому подобається.

Популярні новини зараз
Зміни в правилах обміну валюти: заначка може перетворитися на розчарування "Бусифікацію" обіцяють викорінити: ТЦК застосують новий підхід до мобілізації "Тисяча Зеленського": як батькам отримати гроші за своїх дітей Штрафи за дрова: українцям підказали, як уникнути покарання за деревину на своєму подвір'ї
Показати ще

По суті, депутати проходять в органи влади з одними обіцянками, а роблять, що заманеться, бо не несуть ніякої особистої відповідальності.

Негативний імідж забороні блоків зробив Янукович, який таким чином боровся з опозицією. Тоді Юлія Тимошенко завела в списки багато відомих в місцях людей, які тягнули її блок як потяг, а після виборів відходили від активної діяльності.

Експерти тоді вказували, що заборона на створювання блоків підвищила персональну відповідальність депутатів. Виборці чітко знали, за кого голосували, хто що зробив до наступних виборів. Коли ж ти голосуєш за абстрактний "блок", це окозамилювання.

- Чому нова система загрожує округам взагалі залишитись без представництв в місцевих радах?

- Згідно з новим законом, ви побачите у бюлетені лише одного кандидати від однієї партії. Ви голосуєте за нього, проте, ваш кандидат пройде лише якщо його партія подолає виборчий бар'єр на окрузі.

Наприклад, ваш кандидат пішов від невідомої партії і набрав в окрузі 70% голосів. Проте, його суперник з 20% голосів від великої партії, яка пройшла виборчий бар'єр, стане депутатом від вашого округу!

У Європі діє система, коли ви можете проголосувати за кандидата, навіть якщо партія не поставила його на перше місце в своєму списку. Тобто, кожна партія пропонує перелік з 5-7 кандидатів і ви особисто вирішуєте, за кого голосувати. Саме така система діє у Польщі, Чехії, Єстонії, Фінляндії і багатьох інших країнах за відмінною певних технічних деталей.

Проте, в Україні пропонують голосувати за кандидатів, яких обрала сама партія!

Далі виборча комісія підраховує спочатку переможців серед партій. Кожній дають квоту в місцевій раді. Партія делегує переможців з свого власного списку. Від партії "А" і партії "Б" в раду увійдуть кандидати з одного і того ж села, а з сусіднього – жодного, бо там не два кандидата набрали по 30%, а десять – по 6%. В результаті, з одного округу в раду пройдуть 5-7 кандидатів, а від сусіднього – нуль.

Читайте також: З депутатів і суддів знімуть недоторканість - Порошенко

- Кому ж вигідна така система, якщо вона несе в себе загрозу соціальних бунтів?

- Ця система вигідна великим партіям. Вони можуть витратити багато грошей на виборчу кампанію і використовувати адмінресурс. Ми пропонували відійти від логіки "чим більше грошей на виборах, тим імовірніше перемога" до принципу "виборча кампанія із двора в двір". Для цього, необхідно обмежити витрати на передвиборчу рекламу, заборонити агітацію в ЗМІ і на білбордах, а зосередитися на листівках, виступах у дворах та спілкування з виборцями.

В загальнонаціональному масштабі партії отримують такий результат, який мають насправді. Неможливо підробити мільйон голосів. Але на місцевому рівні, коли перемога відзначається 10-15 голосами, роль адмінресурсу стає надважливою. Чим менший округ – тим простіше підкупити як кандидатів, так і виборців.

- Яким чином на голосування в Верховну раду міг потрапити настільки абсурдний закон?

- Закон писала експертна група (в якій брав участь і я) на чолі з Олександром Черненком від Блоку Порошенка. В підсумку довготривалих дискусій, ми запропонували подати на голосування узгоджений варіант законопроекту. Проте, за день до голосування на пленарне засідання внесли проект, який ми не бачили і не обговорювали!

Черненко сказав, що оскільки голосів за наші варіанти не було геть, він вніс на голосування такій, на який вистачало голосів. Закон про відкрити списки на місцевих виборах був обіцянкою особисто Порошенка і коаліції. Їм було надважливо встигнути проголосувати за нього ще цього місяця.

Що цікаво, парламент вже готовий обиратися на наступне скликання за цією чудо-системою, винайденою в Адміністрації президента! Ця, так звана "британсько-німецька" система, не має відношення ні до британської мажоритарки, ні до німецької змішаної системи.

Вони мусять знати, що нічого не змінять цим законом, а лише поміняють "шило на мило". Ця "реформа" не відповідає ані коаліційної угоді, ані зобов'язанням України перед світовою спільнотою.