Губернатор Одеської області Саакашвілі заявив, що щорічно на Одеській митниці крадуть мільярд доларів.

У хабарництві та усталених схемах на українській митниці також переконують провідні українські експерти.

Та економіст Олексій Лупоносов вважає, що Михеїл Саакашвілі перебільшує.

"Такі хабарі на одеській митниці були ще до Ющенка. Сьогодні більше контрабанди йде через західний кордон. Зараз ринок "7-ий кілометр" в Одесі та "Барабашово" у Харкові зменшують обсяги торгівлі. На західній Україні цього не відчувається", - коментує Лупоносов.

Економіст пояснює, що в Одесі найвигідніше було б створити зону порто-франко – особливу припортову митну зону.

Популярні новини зараз
Українцям приготували нові виплати: хто отримуватиме 4500 грн щомісяця Заплатять усі, але один раз: чому українцям почали надсилати додаткові квитанції на газ Хто не виконає вимоги ПФУ – залишиться без пенсії: кому призупинять виплати По 3600 грн на руки три місяці поспіль: кільком категоріям українців виплатять допомогу
Показати ще

"Проблема митниці не у самій митниці, а в політиці держави. Доки буде вигідно возити контрабанду – її возитимуть. Контрабанда та усі митні схеми – це своєрідний захист простих людей. Якщо їх прибрати – багато з нас деяких товарів у своєму споживчому кошику не дорахуються. Я вже не кажу про мешканців прикордонних територій, які живуть за рахунок контрабандних схем", - розповідає експерт.

Аби уникнути ситуації, варто на державному рівні скасувати частину усіх зборів на митниці, зробити більш прозорим митне законодавство, не чіпати податковий кодекс хоча б кілька років – зараз у ньому зміни відбувають ледве не щотижня.

Читайте також: "ДНР" вивезла архів братів Стругацьких до Ростова-на-Дону

"Якщо ми не можемо чогось виробляти – давайте будемо це вільно купувати. Якщо можемо щось продати – давайте продамо без усіляких поборів і бюрократії", - резюмує експерт.

Доктор економічних наук Павло Пашко впевнений, що наша митниця не виконує своїх початкових функції – не забезпечує митну безпеку держави.

"В Україні розірваний ланцюг між рухом товарів по країні. Щось ввезли, щось провезли, щось залишили, щось потрапило у продаж... Має бути один суцільний ланцюг. У нас його не існує. Саме тому в Україну можуть завести все що завгодно - декларують товар як гумові капці, а в продаж вже потрапляє шкіряне взуття. Розірваний ланцюг – основа хабарництва. Потрібно контролювати цей процес від моменту ввезення до потрапляння до споживача", - каже Пашко.

Економічний експерт Борис Кушнірук вважає, що задля чіткої організації роботи митниці потрібно вирішити усі питання поза її межами, змінити структуру законодавства та вертикаль митниці.

"Корупція на митниці має два головних чинники. Перший - корупційна вертикаль знизу догори тримається. Другий – наше законодавство таке, що саме стимулює корупцію, тому створює умови для хабарництва," - каже Кушнірук.

Читайте також: До Білорусі намагалися на причепі провезти танк

"Знай" поцікавився, які найпопулярніші схеми заробітків на митниці існують сьогодні та опитав приватних підприємців, робота яких пов'язана з митною службою.

Найпопулярніші схеми такі:

- Облік та декларування товарів, що проходять через кордон в вигляді імпорту та експорту. Одні товари обліковуються, інші – ні, треті – частково, в результаті чого власник товару може не в повній мірі сплачувати податки.

- На товарах, що переміщуються транзитом через територію України. Їх за домовлену платню можуть не обліковувати. Або зазначити, що товар іде транзитом, в той час, коли він лишається на території України.

- На ліцензування товарів, на які вводяться квоти. За домовлену платню на товар, який не підлягає вивозу, видається ліцензія, дозвіл, тощо - і він вивозиться.

- Контрабанда товарів. Товар ввозять до України нелегально. Немає документів, дозволів, податки на нього не сплачують. За рахунок цього й заробляє власник.

- На страхуванні. Деякі види товарів потрібно страхувати вже на кордоні, наприклад автомобілі. Договір громадянсько-правової відповідальності або "зелену карту" можна оформити на пунктах при перетині кордону. Зазвичай, там сидять "свої".

- На проходження митниці поза чергою. Схема дає заробіток звичайним митникам. Черга на митниці перетворюється на каторгу для пересічного громадянина. Автівки стоять в декілька рядів, за годину рухаються по декілька метрів, тому відпочити не виходить. Найбільше страждають жінки, діти, старі люди. За невелику платню митники здійснять перевірку швидше та пропустять автомобіль запасною полосою.

- На зважуванні товарів, огляді особистих речей. Цей спосіб також є заробітком рядових митників. Громадяни України та іноземці не завжди обізнані в правовій сфері. Тому можуть не врахувати, скільки й чого можна з собою провозити. Так, наприклад, з туриста можуть взяти додаткову платню за пляшку вина. Незважаючи на обізнаність, скільки алкоголю можна вивезти з країни, людина може не знати, що вивозити алкоголь можна в тарі "дьюті-фрі".

- Відбір проб та зразків товарів для досліджень, аналізів та експертиз. Заплативши, можна отримати будь-які папери на будь-який товар, не зважаючи наскільки шкідливим він може бути. Таким способом на український ринок потрапляє токсичний посуд.

- За платню можна значно скоротити термін митного оформлення. В законі зазначено, що товар та папери на нього можуть бути видані лише після проходження митних процедур, які визначає сама митниця. Особливо це стосується імпортерів-експортерів з товарами, що швидко псуються.

- На тимчасових, періодичних та неповних деклараціях. Вони надають право використовувати ввезений товар без належних досліджень та оформлення документів. Такі декларації передбачені для товарів, що швидко псуються. Пізніше заповнюється звичайна вантажна митна декларація. Насправді ж можна ввезти товар без будь-яких документів, домовитися про тимчасову декларацію. Вона обійдеться дешевше, тому що не треба переплачувати вищому керівництву.

- В'їзд на територію України нелегалів. Для мешканців країн третього світу, які не можуть потрапити в Європу, Україна – ідеальне місце проживання