Битва за податкову реформу переходить до фінальної стадії. Вже до кінця року у стінах Верховної ради змагатимуться проекти Мінфіну та групи експертів-реформаторів й депутатів. Як буде жити український бізнес за обома варіантами?
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяПопри те, що проект Мінфіну експерти називають "консервацією ганьби" та "профанацією змін", він може бути прийнятий шляхом шантажу в останні дні року. Проте, фахівці впевнені, якщо сама ідея "податкової революції" сформульована – її реалізація лише справа часу. Тим більше, що джерел для покриття бюджетного розриву в разі реалізації радикальної реформи – в країні чимало.
Зменшення податку з доходів фізичної особи до 10%, податок на додану вартість (ПДВ) в 20%, значне обмеження повноважень Фіскальної служби щодо перевірок, зменшення навантаження на зарплати до 25% та публічність процесу повернення ПДВ – таку модель реформи запропонувала група експертів та депутатів. За ініціативою керівника Комітету з податкової та митної політики Верховної ради Ніни Южаніной, законопроект обговорювали понад року всі зацікавлені сторони, крім… чиновників Мінфіну.
Міністерство фінансів виступає за модель реформи за принципом "все по двадцять": ставка у 20% на чотири базових податки - ПДВ, ЄСВ, ПДФО та податок на прибуток. Як й в проекті реформаторів, головна мета реформа – спрощення адміністрування податків. Міністр фінансів відмовилася переглядати ставку податків із заробітної плати, проте, чомусь, упевнена, що бізнес неодмінно вийде з тіні за її варіантом реформування.
"Звичайно, нам би хотілося зробити такий крок одразу, за один день, завтра. Але... зниження ЄСВ, що є бюджетоутворюючим податком для пенсійної системи, на один відсотковий пункт означає втрату доходів Пенсійного фонду на 5 млрд грн", - заявила Наталія Яресько на початку вересня під час презентації своєї концепції реформи.
Чиновники звинуватили авторів альтернативної концепції реформи в розриві бюджету в 200 мільярдів та пригрозила пригрозили піти у відставку в разі відсутності "одностайності у прийнятті рішень щодо поступовості реформ".
Далі презентації справа не пішла. За тиждень в Мінфіні заявили, що документ вимагає "доопрацювання" й зняли з офіційного сайту. За тиждень до голосування у Верховній раді, урядового документу ніде немає.
"Ми фактично забираємо можливість втручатися в діяльність бізнесу чиновникам, бо саме через корупцію та високі податки в Україну не ідуть інвестори. Фіскальний розрив у 145 мільярдів гривень можна компенсувати навіть без сподівань на зростання економіки: скорочення державних видатків дасть 30 мільярдів, податок на майно – 50-60 млрд. Ще до 45 млрд. дасть зміна правил повернення ПДВ й таку ж суму можуть дати митниці. Резерв є, питання, чи наважаться чиновники на революцію, чи обмежаться косметичним ремонтом напівзруйнованої будівлі", - пояснив "Знай" експерт податкової групи Реанімаційного пакету реформ Ілля Несходовський.
Читайте також: Яресько обіцяє масштабну податкову реформу вже у вересні
Парламентсько-експертний варіант передбачає кілька досить відчутних змін для українських підприємців:
- скасування реєстрації податкових декларацій для малого бізнеса, заповнення онлайн-форми й автоматичне отримання патенту для підприємств з обігом до 20 мільйонів гривень за рік;
- скасування щомісячної звітності та можливість списувати на витрати до 50% прибутку. Податок, таким чином, сплачуватиметься лише за різницю між прибутком та витратами;
- оподаткування 5% від обігу коштів;
- скасування ПДВ фізичними особами-підприємцями;
- онлайн-кодування угод та акцій купівлі-продажу. Отримання спеціального коду (в разі відсутності касового апарату) через інтернет, що дозволить одразу контролювати й обіг коштів без перевірок.
В той же час експерти зауважують, що малий бізнес відчує значне погіршення умов в разі прийняття урядової концепції реформування. Крім обов'язкового утримання касових апаратів для всіх без виключення бізнесменів (якій коштує 6 тисяч гривень на рік), з 2017-го року малі підприємці мусять знов здавати щомісячний облік всіх витрат, а оподаткування зростатиме щороку.
"Міністерство фінансів не сприймає закони, які готують не вони. Нас називають популістами, але обговорювати кожний конкретний пункт відверто не бажають. Подібне протистояння з Мінфіном трапляється вперше, але революція – завжди справа меншості. Головне для нас – щоб ідея "податкової революції" формулювалася на папері, обговорювалася й, хай і частково, реалізовувалася", - сказав "Знай" економіст й один з авторів парламентського законопроекту Володимир Дубровський.
Автори альтернативного закону переконані, що попри 115 депутатів, які готові підтримати їх варіант реформи, голосування за урядовий законопроект відбудеться в останній можливий день із гаслом "Або цей закон, або – катастрофа, відсутність бюджету, відсутність реформ й грошей МВФ".
Проте, не всі експерти згодні з парламентським варіантом податкової реформи. Багато фахівців зауважують, що прогнозованість та стабільність фінансового ринку дасть більше бонусів для економіки країни.
"Законопроект Южаніної – дуже фрагментований. З одного боку в ньому містяться прогресивні речі, як то зниження ставок та зміна адміністрування, з іншого – розрив у майже чверть бюджету не можна покрити "теоретичними" розрахунками ефекту від впровадження реформи. На жаль, але сьогодні просте спрощення адміністрування може дати стабільно прогнозований та позитивний ефект, якій відчує кожен бізнесмен", - пояснив "Знай" економіст Ярослав Жаліло.
Нагадаємо, що податкова реформа є обов'язковим пунктом Угоди про Асоціацію України з ЄС та має бути прийнята до кінця цього року. Мінфін вже заявив, що планує визначитися з кінцевим варіантом свого законопроекту до середини листопада.
Читайте за темою: "Для підготовки якісної податкової реформи треба 2 роки" - економіст