12 серпня 2000 року в результаті катастрофи на глибині 108 метрів затонув атомний підводний човен К-141 "Курськ" у Баренцовому морі, в 175 км від Североморська. Всього на борту у момент катастрофи перебувало 118 людей. Всі вони загинули.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися10 серпня 2000 року, згідно з планом навчань Північного флоту Росії, підводний човен "Курськ" вийшов на навчальне завдання недалеко від Кольської затоки. Він повинен був провести пуск крилатої ракети і навчальну торпедну атаку по загону бойових кораблів. На борту човна було 24 крилаті ракети П-700 "Граніт" та 24 торпеди. Командував кораблем капітан 1-го рангу Геннадій Лячін.
Читайте також: У Росії "розпиляють" на металобрухт атомний крейсер "Кіров"
Вранці 12 серпня крейсер умовно атакував ескадру на чолі з авіаносцем "Адмірал Кузнєцов". "Курськ" повинен був з 11:40 до 13:40 здійснити навчальну атаку авіаносної групи кораблів. Останні записи в журналах зафіксовані в 11 годині 15 хвилин.
В 11:28 гідроакустик на крейсері "Петро Великий" зафіксував хлопок, після чого корабель відчутно труснуло. Проте цьому не надали значення. Вибух великої сили зафіксували навіть сейсмічні станції.
Російська влада, не маючи необхідних рятувальних засобів, відмовилися своєчасно звернутися за допомогою до інших країн.
Читайте також: Російська армія повертає на озброєння бронепотяги - Rzeczpospolita (відео)
Члени сімей загиблих отримали від уряду фінансову компенсацію. Проте до сих пір немає переконливої відповіді на питання про загибель човна. Офіційна версія від російської прокуратури повідомляє про мимовільний вибух торпеди в результаті халатності екіпажу і загального безладу на Північному морському флоті.
Хронологія загибелі підводного човна "Курськ"
12 серпня - у встановлений час човен не вийшла на зв'язок. В 23:44 в районі, де знаходилася субмарина, зафіксований вибух.
13 серпня - на пошуки атомного підводного крейсера вирушила група кораблів. В 4:51 його виявили на глибині 108 метрів.
14 серпня - об 11 годині командування російського флоту зробило першу публічну заяву про те, що підводний човен "Курськ" ліг на дно, але з ним підтримується радіозв'язок.
15 серпня - Головний штаб ВМФ офіційно повідомив про початок рятувальної операції.
16 серпня - при штормі на морі близько двох балів з рятувального судна "Рудницький" спустили глибоководний рятувальний апарат "Приз". За ніч зробили кілька марних спроб проникнути до човна.
17 серпня - до місця трагедії попрямувало норвезьке судно Seaway Eagle з глибоководними водолазами на борту і транспортне судно Normand Pioneer з британськими фахівцями та устаткуванням.
19 серпня - до місця аварії російського підводного човна "Курськ" прибуло норвезьке судно Normand Pioneer з британською рятувальної міні човном LR5.
20 серпня - норвезькі водолази обстежили підводний човен на предмет пошкоджень і розблокували вентиль аварійно-рятувального люка, але проникнути на човен не вдалося.
21 серпня - вранці норвежцям вдалося відкрити кришку аварійного люка і проникнути в човен. Проте 9-й відсік підводного човна, до якого вів люк, виявився затоплений. В 15:27 всередину корпусу підводного човна ввели відеокамеру і фахівці спробували визначити стан 7-го і 8-го відсіків підводного човна. У 9-му відсіку виявили тіло моряка. О 17 годині офіційно підтвердили факт загибелі екіпажу "Курська".
22 серпня - Путін вилетів до Сєвєроморську, де зустрівся з рідними і близькими загиблих моряків. Він не зміг відповісти на питання про те, що саме сталося з "Курськом" і чому не змогли врятувати підводників.
25 жовтня - почалася операція з підйому тіл загиблих моряків.
26 жовтня - водолази, які розкрили корпус підводного човна, оглянули тіла моряків "Курська". Стало ясно, що після вибуху в 6-му, 7-му, 8-му і 9-му відсіках люди були живі.
16 липня 2001 року - почалася перша фаза операції з підйому: роботи по відділенню першого відсіку та підготовці технологічних отворів в підводному човні.
7 жовтня 2001 року - почалася операція з підйому підводного човна з дна Баренцевого моря. Човен відірвали від ґрунту за допомогою 26 підйомних захватів, встановлених на баржі.
27 жовтня 2001 року - Генеральний прокурор Володимир Устінов заявив, що візуальний огляд атомохода дозволяє зробити висновки, що пожежа була по всьому човні.
26 липня 2002 року - Генеральний прокурор Росії повідомив, що загибель Курська сталася "внаслідок вибуху, центр якого локалізований в місці розташування навчальної торпеди, всередині четвертого торпедного апарату, і подальшого його розповсюдження в бойових зарядних відділеннях торпед, що знаходилися в першому відсіку підводного човна".