Топ-тема останніх днів - міжнародна доповідь спільної слідчої групи, яка працює над пошуком винних у катастрофі малайзійського Boeing 777 (рейс MH17) в 2014 році.

Генерал-майор СБУ Василь Вовк, керівник Головного слідчого управління СБУ, до свого звільнення в червні 2015 року входив до групи з української сторони.

"Знай.ua" зустрівся з генерал-майором і розпитав про всі нюанси гучної авіакатастрофи.

З 12 серпня Василь Вовк не має ніяких повноважень. Але, оскільки він займався розслідуванням із самого початку - продовжує консультувати колег, в тому числі і голландських.

- Василю Васильовичу, з чого для Вас почалася ця трагедія?

Популярні новини зараз
Подивися уважно у трудову книжку: через ці "записи" українці залишаються без пенсії Помер Король Британії Чарльз ІІІ (оновлено) Всі дані передадуть до податкової: доведеться заплатити за кожен метр Кого не мобілізують до армії: перелік професій
Показати ще

- Зв'язок з літаком перервався близько 16-ї години за київським часом, а через 4 години СБУ зареєструвало кримінальне провадження про вчинення терористичного акту. Я особисто брав участь у реєстрації.

- Як СБУ вдалося так швидко дізнатися, що збито літак міжнародних авіаліній?

- Перша інформація пішла від сепаратистів. Вони швидко відрапортували про збитий літак, до того ж ми їх прослуховували, слухаємо і будемо прослуховувати. Там йде тотальне радіоперехоплення, і тут ніяких питань про законність або незаконність навіть бути не може. Через півтори години про все знали вже сепаратисти - Гіркін навіть зняв свій пост у соціальних мережах, де він розповідав про збитий український літак.

Читайте також: Україна втратила одного бійця АТО, ще двоє - поранені

(17 липня на сторінці в мережі "Вконтакті" в групі "Звіт від Стрєлкова Ігоря Івановича" було опубліковано текст під заголовком "Повідомлення від ополчення", датований 16:50 за київським часом, про те, що в районі Тореза був збитий український літак Ан-26; пізніше повідомлення було видалено. - Прим. авт.)

- Наскільки я пам'ятаю, той нещасливий пост у соціальних мережах написав адміністратор однієї із спільнот.

- Я говорю зараз про Ігоря Гіркіна. Якщо мою сторінку веде прес-секретар, то відповідальність за неї несу я - правильно? Якщо у нього є адміністратор, який повідомляв його новину - то це його відповідальність. Загалом, трагедія трапилася десь о 16:18, через півтори години адміністратори Гіркіна прибрали злощасний пост із соціальних мереж - на той момент і вони, і ми вже знали, що сталося. У мене дуже чітко вкарбувався в пам'ять час реєстрації кримінального провадження - 20:01.

Зізнаюся чесно - ми були в шоці від того, що сталося - зрозуміли, що на літаку було багато дітей. На місці трагедії було багато іграшок - ми зрозуміли, що одна або дві дитини не будуть везти стільки іграшок. Від розуміння того, що сталося, ми повірити не могли в це.

- Як дізналися про іграшки? Чи проводили огляд території?

- Огляд проводили за допомогою інтернету. До цього часу огляд слідчими території так і не проведено. До групи з розслідування катастрофи входять 5 країн - Україна, Бельгія, Малайзія, Голландія і Австралія - ​​і жоден слідчий не побував на місці трагедії. Сподіваюся, що з часом це стане можливим, але це необхідно буде зробити для матеріалів справи.

Ми ж на той момент скористалися інтернетом, проводили швидкі допити місцевих, оперативники брали пояснення по телефону від наших співробітників, які перебували поруч із тією зоною. Така інформація давала нам розуміння масштабів того, що сталося вже в перші години. Взагалі в перші ж дні матеріалів було написано дуже багато, і відразу ж був зроблений основний висновок, який зараз підтвердився - пасажирський літак був збитий із території, яка контролювалася російськими сепаратистськими групами. На території, контрольованій Україною, на той момент ракет не було. Ми встановили, що саме сталося, через 3 дні.

- Тобто слідство почала українська сторона і веде його далі? А як же міжнародні слідчі?

- Так, є кримінальне провадження і воно триває досі. Через кілька днів після авіакатастрофи до нас прибула голландська делегація, їх прокурор запитав мене - що робити з жертвами? Я тоді йому сказав, що не заперечую, щоб вони забрали тіла до себе. У нас на той момент була складна ситуація, я розумів, що не буде можливості швидко всіх ідентифікувати, навіть при тому, що у нас є досить потужна база з ідентифікації ДНК. Але ми розуміли ситуацію: нам би тіла жертв, бойовики віддавали б неохоче. Кілька тіл вже відвезли до Донецька і там мало не приступили до розтину. Я тоді першим сказав, щоб голландці брали на себе ідентифікацію та технічне дослідження залишків літака. У перші години керівництво країни було проти - виходили з того, що на міжнародній арені ми повинні були представлятися потужною країною і показати, що готові впоратися в такій трагедії. Але потім вище керівництво пішло на поступки. Коли на засіданні Уряду говорили про кілька днів, необхідних для ідентифікації у нас, у мене це викликало подив. Можливості у нас є, апаратура теж - всі чомусь вирішили, що на це піде ну 2 дні, ну тиждень. Але потрібно розуміти, що необхідно зібрати всі тіла - до останнього нігтика або волоска, нам же віддавали все відразу, упереміш і в мішках. Тому цей процес вирішили віддати Голландії. Голландці орендували в Великій Британії дуже дорогі машини з холодильними камерами - оренда обходилася по кілька тисяч доларів на добу, наскільки я пам'ятаю, і забрали з Харкова тіла. До речі, з ідентифікацією навіть Нідерланди не впоралися досі - наскільки мені відомо, ще два тіла досі не ідентифіковані. Правда, можливо, що і вже, тому що моя інформація застаріла на 2-3 місяці.

У березні 2015 року нам вдалося зібрати 30-35% передньої частини літака з тих фрагментів, які нам надали - всі вражаючі елементи потрапили саме в передню частину. Цього було достатньо для висновків експертів. Тоді ми точно встановили, що був "Бук".

- У жовтні 2014 року на Асамблеї ООН Путін вперше звинуватив Україну в авіакатастрофі.

- На жаль, він мав аргументи - я вже говорив, що необхідно притягнути до відповідальності конкретних людей - посібників, замовників, організаторів, виконавців. Виконавців ми можемо ніколи не встановити, але ми можемо показати тих, хто причетний - того ж Гіркіна. Стрєлков-Гіркін приїхав із Криму, організував сепаратистські рухи, він представляв Росію і замовив БУК із Росії. Він вів переговори з цього приводу з представником Генштабу Росії - значить, він зав'язаний на військово-політичне керівництво Росії. Ми могли пред'явити звинувачення Гіркіну-Стрєлкову, і якби ми це зробили, вина автоматично перекинулася б на Російську Федерацію. Він - їхній ставленик. Тут проекція повністю лягає на РФ, і після цього російське керівництво не могло б говорити - а при чому тут ми?

Читайте також: Пенсійний збір при покупці валют скасовано

Для оформлення підозри потрібні повне ім'я, прізвище, дата народження, місце проживання - може, ми не знаємо цього про Носа або Сєдого (з такими позивними там десятки бандитів), але ми знаємо про Гіркіна більше, ніж він сам про себе знає. І його потрібно залучати в якості підозрюваного, але ніхто цього не зробив. Тому Путін себе так вальяжно відчував і продовжує відчувати...

- Чому ж не винесли підозру?

- У мене є друг у Голландії - глава Департаменту розслідувань поліції Нідерландів Вілберт Пауліссен, з яким ми разом працювали над цією справою. У нас дуже хороші відносини, я гостював у нього вдома, коли був у Голландії. Ще в березні минулого року я йому сказав: давайте будемо оформлювати підозру. Він мені відповів, що не може прийняти таке рішення сам. Це дуже велика політика. Зараз мене звільнили, а голландці продовжують думати - вручати підозру чи ні. Геополітика - вона така...

Путін на сесії ООН питав: для кого створювати трибунал? Для факту трибунал не створюється, він створюється для конкретних людей. Винесіть підозри конкретним людям.

- З моменту авіакатастрофи 14 липня що тільки не вкидали в соціальні мережі та ЗМІ - починаючи від іспанського диспетчера і закінчуючи легендою про те, що літак спочатку упакували трупами. Чому б Росії просто не вибачитися за скоєне? Ну не вперше ж помилково збивали літаки - згадати хоча б авіакатастрофу 2001 року, коли українські військові помилково збили рейс "Новосибірськ - Тель-Авів".

- Зрештою, думаю, все так і станеться. Офіційно Москва розповість про те, що якісь негідники вкрали з військової частини "Бук". На хвилиночку, комплекс "Бук" - це 8 машин, 8 установок, локаційне оснащення, команда, яка злагоджено працює і розбирається у всій цій техніці. Можливо, після вибачень Росії, навіть знайдуть команду, яка працювала на цих 8 машинах - але вона виявиться вже мертва.

А не вибачилися відразу і не визнали своєї провини з тієї простої причини, що вони ж не їхали на Донбас збивати малайзійський літак, вони їхали туди збивати наші літаки і випадково потрапили в малайзійський літак. А для кваліфікації злочину це не має значення. Ось Особа-1 взяла рушницю і пішла вбивати Особу-2, а замість нього випадково вбила Особу-3 - це все одно вбивство. Так що це вбивство - вирішив збити літак, або може тільки одного штурмана в літаку. Або групу українських військових. Росія мала намір вбити людей. Такі обставини можуть вплинути на міру покарання, але на кваліфікацію злочину - ні.

- На міжнародній доповіді була представлена розмова якихось Андрія Івановича і Володимира Федоровича. Чи відомо СБУ, хто ці люди?

- Таких Івановичів і Федоровичів - дуже багато є і ще буде, потрібно приймати процесуальні рішення по вже встановленим особам!

- Як взагалі проходить міжнародне розслідування? У пресі вже писали, що основне розслідування здійснюють силовики України.

- 10 країн ведуть свої власні кримінальні виробництва. 5 країн (Україна, Малайзія, Голландія, Австралія і Бельгія) входять у загальну представницьку групу з розслідування. Представники всіх країн узгоджують розслідування на майданчику Генпрокуратури.

Так економиться час, й немає паралельності в роботі, один допит переводиться на мови країн, які ведуть розслідування, і лягає в справи. Немає необхідності направляти клопотання про надання правової допомоги, які затягують розслідування на місяці, а то й на роки.

Ми можемо самостійно прийняти рішення і оформити підозру Гіркіну і іншим посібникам, але ми повинні враховувати і думки інших країн - учасниць розслідування.

- Де чорний ящик літака?

- Знаходиться в матеріалах справи. Він розшифровувався двічі або тричі - перший раз у Великій Британії. Де він знаходиться зараз - це секретна інформація.

- Чи розглядали Ви версію про те, що літак міг збити український "Бук"?

- Звичайно, це була паралельна версія, яку ми перевіряли. Ми з'ясували точно, що на той момент там наших "Буків" не було.

Втім, робоча версія відносно українського "Бука" залишається досі. Свого часу в Криму були українські "Буки", і після анексії вони дісталися росіянам. Гіркін зайшов до нас із Криму, попросив зброю - йому її надали. Як варіант, той же "Бук", зареєстрований як український, могли привезти з Криму. Але ж стріляв він із території бойовиків, і кнопку натискали російські військові.

- У всій цій історії залишився один невідомий - а саме дніпропетровський диспетчер, який вів малайзійський літак.

- Ніякої участі диспетчера і його провини в події не було. Всіх диспетчерів ми опитали. Вони бачать літак на радарі, ведуть його, але вплинути ніяк не можуть. Я чув багато версій із приводу диспетчера, а також, що літак збили винищувачі - вони не підтвердилися.

- Чому Україна не закрила простір, адже до трагедії із пасажирським літаком під Луганськом вже був збитий наш ІЛ-76 з військовими на борту?

- Пасажирським літакам піднімали рівень, на якому було безпечно літати. Остання позначка - 10 тис. км. Але такими речами займається не Україна - країна не може сама закрити свій простір для польотів. Є Міжнародні організації цивільної авіації - все робиться за погодженням з ними і під їх контролем. Всі знали про ситуацію, тому і підняли позначку до 10 тис. км. До цього літаки збивали із зенітно-ракетних комплексів, тому вирішено було підняти позначку, щоб ЗРК не змогли дістати цивільні літаки.

- Але знаючи, що обидві сторони мають "Буки", можливо, потрібно було попередити про це ІКАО?

- СБУ не відповідає за це, у нас є кілька організацій, які відповідають за це, доповідають інформацію - та ж Державна авіаційна служба.

- То чому ж не попередили ІКАО? Халатність?

- Завтра дуже можливо, що РФ застосує ядерну зброю - що робити в такому випадку? Оголосити загальну мобілізацію і починати готувати укриття? Зупинити метро і готувати його? Так, не передбачили, можливо, є недоробки якоїсь із структур. І зараз Путін глузує, коли заявляє, що ми не закрили територію і винні. Але раціональне зерно в цьому є - територія, з якої стріляли, це наша територія, і формально ми відповідальні. А Росія залишається осторонь: мовляв, ваша територія, там якісь бандити бігають, бойовики, з Россії якісь наркомани, донецькі братани, кубанські козаки - ось і розбирайтеся з усім цим, а нас не звинувачуйте. І він це прямо заявляє на Генасамблеї - так, його слухають, логіка в цьому є. Але Путін дуже боїться, що цю історію прив'яжуть до російських громадян, а тому він уже домовився. Щоб росіян не чіпали - ніякими процесуальними документами, підозрами. Я пропонував голландцям допитати хоча б того ж Ігоря Гіркіна - нехай хоча б скаже, що не він вів публічну сторінку в соціальних мережах, що не він першим написав про авіакатастрофу... Підозра - ще не звинувачення. Так чому боятися вручити хоча б підозру?