Цього року ДП "Антонов" не випустить жодного літака. На підприємстві заявляють, що одна з причин - дефіцит комплектуючих, який виник після розриву коопераційних зв'язків з російськими підприємствами. Автор цих рядків спробував розібратися, наскільки український авіаконцерн залежить від продукції країни-агресора, і як збирається виходити з ситуації, що склалася.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяДнями заступник керівника відділення перспективних розробок ДП "Антонов" Андрій Хаустов заявив, що концерн розірвав співпрацю з російськими підприємствами-постачальниками комплектуючих для своїх літаків. Через це, за його словами, в 2016 році "Антонов" не випустить жодного літака серії "Ан". Хаустов зазначив, що це негативно вплинуло на роботу підприємства, але і не стало нерозв'язною проблемою. Наразі авіаконцерн активно шукає заміну російським комплектуючим.
Для довідки: До 2014 року на частку суміжників з РФ припадало до 65% у виробництві літаків "Ан". Роботи велися, як в цивільному, так і в військово-транспортному сегменті.
Головні проекти - будівництво літаків сімейства Ан-148/158 і Ан-140 в цивільному сегменті і розробка військово-транспортного літака Ан-70, а також проект модернізації надважкого транспортника Ан-124. Результатом кооперації стали літаки Ан-140 і Ан-148 (з подальшим розширенням сімейства до Ан-158, Ан-178). Виробництво велося на Воронізькому акціонерному літакобудівному товаристві і на ДП "Антонов". Було зібрано 18 Ан-140 і більше 20 Ан-148.
На початку 2000-х на Харківському державному авіаційному виробничому підприємстві по кооперації будувалися літаки Ан-140. ХДАВП було базою для освоєння виробництва цього типу літаків в Україні, а потім допомагало організувати складання Ан-140 на самарському "Авіакорі".
У 2014 році колишній глава правління ДП "Антонов" Дмитро Ківа нарікав, що його спроби послабити залежність концерну від росіян - одна з причин його звільнення. Тоді імпортозаміщення стало головною проблемою ДП "Антонов". "В Україні є всі умови для стимуляції авіаційного імпорту, а не власне авіабудування", - відзначав колишній гендиректор "Антонова".
Незважаючи на військовий конфлікт, який по суті паралізував поставки російської продукції для авіапромисловості, програму імпортозаміщення комплектуючих на авіконцерні розпочали лише влітку 2015 року. Вона включає в себе пошук нових постачальників, закупівлю комплектуючих і їх встанослення, як на досвідчених, так і на вже "літаючих" літаках. Перші кроки для вирішення цієї проблеми авіабудівна корпорація вже зробила: підписано низку договорів і меморандумів. Зокрема, представляючи транспортний літак Ан-178 на Міжнародному авіакосмічному салоні Фарнборо в липні цього року, українській держкомпанії вдалося укласти угоду з канадською компанією Esterline CMC Electronics на поставку обладнання. Відповідний договір стосується обчислювальних керуючих систем, GPS-датчиків і дисплеїв для літаків Ан-148, Ан-158, Ан-178, а також для важких транспортних машин Ан-124-100 "Руслан". В кінці липня "Антонов" підписав меморандум про співпрацю з американським концерном General Electric, який передбачає можливості поставки двигунів, авіаційних систем і послуг для деяких літаків української компанії.
У ДП "Антонов" сподіваються, що після вирішення всіх юридичних питань з новими постачальниками і налагодження безперебійних поставок запчастин, вдасться запустити в серійне виробництво нові літаки. "У наступному році ми плануємо завершити програму імпортозаміщення російських комплектуючих, яку почали влітку 2015 року", - заявив президент "Антонова" Олександр Коцюба. Він зазначив, що вже досягнуті відповідні домовленості з постачальниками з країн Європи, Канади, США, а також України. Після цього має бути налагоджене серійне виробництво нових літаків. В тому числі, планується почати будівництво Ан-178.
Коцюба також повідомив, що до кінця року завершать будівництво літака-демонстратора Ан-132D за контрактом із замовником з Саудівської Аравії. Цей літак побудують без участі російської сторони. Для його будівництва, авіаконцерн використовував запчастини відомих світових виробників: інтегровану модульну систему Primus Epic - американської компанії Honeywell, кисневе обладнання - французької Zodiac Aerospace, систему кондиціонування повітря - німецької Liebherr, пропелер R408 - англійської Dowty, двигун - PW150 - канадської Pratt & Whitney Canada, системи контролю та гідравліки, паливну та протиобмерзну системи, систему беспарашютного десантування та інші комплектуючі - українських ТОВ НВК Авіоніка, ДП Завод Арсенал, ПАТ НТК Електронприлад, ДП ХМЗ ФЕД. Сьогодні цей літак знаходиться в цеху остаточного складання. Залишилося встановити тільки авіоніку. Його добудують через кілька місяців в одразу передадуть на випробування.
Проект Ан-225 "Мрія" також планує обходитися без російських комплектуючих, заявляє Хаустов. За його словами, "Антонов", при спільному виробництві найбільшого в світі літака з китайською компанією China Аirspace, розглядатиме західні аналоги. "Ми розглянемо різні варіанти заміни російських комплектуючих виробів, якими комплектувалася перша "Мрія", і шукати найбільш оптимальні варіанти наповнення літака", - сказав він в одному з радіоефірів. Хаустов зазначив, що авіапідприємство розглядає можливість використання продукції як українських, так і західних компаній. "Якщо ми на нашому внутрішньому ринку не знаходимо необхідних виробів, ми дивимося продукцію західних компаній, - підкреслив він.
Найсерйозніша проблема України, яка виникла після розриву відносин з російськими підприємствами, стосується проекту Ан-70. Частка російських комплектуючих в Ан-70 становить близько 50%. Більшу частину з них можна замінити аналогами. Експерт в авіабудівній галузі Валерій Романенко вважає, що основна проблема – гвинтовентилятори, які випускають в російському місті Ступино. "Російські гвинтовентилятори на сьогодні замінити нічим не можна. Потрібно повністю міняти силову установку. Якщо не вдасться домовитися з РФ, а я в це слабо вірю, то цей літак доведеться переобладнати новою силовою установкою. І такий проект у "Антонова" є. Він називається Ан-188 ", - зазначив експерт в коментарі для hromadske.ua. До цього всі нові проекти, включаючи Ан-178, Україна розробляла спільно або за участю російських підприємств, а Ан-188 - один з тих, який можна будувати без допомоги росіян.
Зараз на ДП "Антонов" на різних стадіях виробництва знаходяться 10 літаків Ан-148, Ан-158. Всього у держпідприємства - близько 20 "твердих" замовлень: три літаки Ан-148 для Міноборони; 10 Ан-178 для компанії "SilkWay Airlines" (Азербайджан); п'ять літаків для Іраку (чотири Ан-148 і один - Ан-178). Для компанії з Саудівської Аравії будується літак-демонстратор Ан-132D. Також є меморандуми на понад 70 літаків сімейства Ан-148, Ан-158, Ан-178 і Ан-132 авіакомпаніям з ОАЕ, Королівства Саудівська Аравія та Китаю.