СБУ зробили сенсаційну заяву, що терористам самопроголошених республік намагалися продати гвинтокрил МІ-8 МТ, що 2007-го належав Міністерству з надзвичайних ситуацій України. Подробиць спецслужби не розголошують, кажуть лише про уряд "однієї з африканських країн". "Знай" з'ясувало, що гвинтокрил опинився на Коморських островах 2008 року, коли МНС очолював нинішній нардеп від Оппоблоку Нестор Шуфрич.

"Посадові особи компанії планували продаж авіаційної техніки іноземним комерційним структурам. За інформацією Служби безпеки, серед потенційних покупців гелікоптера фігурували й російські підприємці, які збиралися придбати повітряне судно для передачі терористам на тимчасово окупованих територіях нашої держави", - повідомили у СБУ 16 березня.

Що в Комори упало – то пропало

Гвинтокрил, якій міг потрапити до бойовиків, купило Міністерство з надзвичайних ситуацій 2007 року за $1,1 млн. Тодішній голова МНС Нестор Шуфрич передав кілька літальних апаратів на баланс ужгородського держпідприємства "Карпати-Авіа". Звідти у липні того ж року їх здали в оренду київській авіакомпанії "Велес".

"Коли ми почали з'ясовувати, куди полетіли гвинтокрили МНС, довелося пройти багато судів. У підсумку, один знайшли десь біля Цейлону, інший у Словаччині. Ще один з Афганістану в розібраному стані повернули до Сімферополя. А гвинтокрил з Коморів повернути так і не вдалося", - розповів "Знай" колишній директор "Карпати-Авіа" Віктор Недбальський.

Популярні новини зараз
Сніг та морози до -15°: українців попередили про найхолоднішу зиму за останні роки Грошову допомогу дадуть не всім: що треба підтвердити Пенсіонерів змусять повернути частину виплат державі Українцям дозволили не сплачувати за комунальні послуги: коли рахунки можна "заморозити"
Показати ще

Держкомпанію "Карпати-Авіа" ліквідували через корупційні скандали ще 6 років тому.За позовом Ужгородської транспортної прокурори з компанії "Велес" вимагали повернути МІ-8 та гроші за 2 роки їхньої оренди.

Коли виконавці прийшли до "Велеса", гвинтокрила там не було.

"Спірний вертоліт зараз перебуває за межами території України і потребує ремонту, якій неможливо здійснити у країні його перебування", - переконували у "Велесі".

Проте по документах у компанії значився гелікоптер МІ-8МТВ-1 зі схожими заводським номером із апаратом, котрий зник. Крім того, авіакомпанія "Велес" досі продає гвинтокрил Мі-8 МТВ-1. Єдина різниця між апаратом, зниклим на Коморах, і тим, що продається - додаткове оснащення двигуном ТВ3-117ВМ.

Цікаво, що авіакомпанія досі пропонує експорт товарів на Коморські острови.

"Ми не можемо нічого прокоментувати з ваших питань, усі відповідальні особи відсутні", - сказали нам у прес-службі "Велеса".

Хто біля джерел?

Усі сліди компанії – імовірного власника гвинтокрила, якій могли продати бойовикам, ведуть у компанію "Велес". Директором ТОВ "Українська авіаційна компанія "Велес" зазначена Ірина Яхонтова.

У фірмі постійно мінялися засновники. З відкритих джерел ми дізналися, що 2001 року її власниками були киянин Володимир Козодой та Микола Ніколаєнко з Севастополя. У різні роки Козодой був керівником державного підприємства "Укроборонекспорт" - компанії-монополіста у постачанні української зброї за кордон. Микола Ніколаєнко працював головою правління малого підприємства "ПАССАТ", яке виробляло літальні апарати, включно з космічними.

Однією з фірм-співзасновниць "Велеса" є Milimex Trade Co Limited, яка має усі ознаки офшору. За її адресою у Лондоні зареєстровані сотні компаній, серед яких, наприклад, Roshen UK Limited та низка компаній, наближених до екс-президента Віктора Януковича.

Компанію перереєстровували кілька разів. "Знай" з'ясував, що 2005 року одним із її засновників став Тарас Здреник з Дніпропетровська - один із місцевих активістів Автомайдану. Тарас відомий тим, що заселяв біженців з окупованих територій у залишений будинок "регіонала" Олега Царьова.

Ми зателефонували йому.

"Ніколи про таку компанію не чув. Не розумію, як моє прізвище могло опинитися серед засновників", - запевнив "Знай" Здреник.

Активіст повідомив, що збирається звернутися в прокуратуру, щоб з'ясувати, яким чином його прізвище потрапило до переліку власників скандального підприємства.