СБУ зробили сенсаційну заяву, що терористам самопроголошених республік намагалися продати гвинтокрил МІ-8 МТ, що 2007-го належав Міністерству з надзвичайних ситуацій України. Подробиць спецслужби не розголошують, кажуть лише про уряд "однієї з африканських країн". "Знай" з'ясувало, що гвинтокрил опинився на Коморських островах 2008 року, коли МНС очолював нинішній нардеп від Оппоблоку Нестор Шуфрич.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися"Посадові особи компанії планували продаж авіаційної техніки іноземним комерційним структурам. За інформацією Служби безпеки, серед потенційних покупців гелікоптера фігурували й російські підприємці, які збиралися придбати повітряне судно для передачі терористам на тимчасово окупованих територіях нашої держави", - повідомили у СБУ 16 березня.
Що в Комори упало – то пропало
Гвинтокрил, якій міг потрапити до бойовиків, купило Міністерство з надзвичайних ситуацій 2007 року за $1,1 млн. Тодішній голова МНС Нестор Шуфрич передав кілька літальних апаратів на баланс ужгородського держпідприємства "Карпати-Авіа". Звідти у липні того ж року їх здали в оренду київській авіакомпанії "Велес".
"Коли ми почали з'ясовувати, куди полетіли гвинтокрили МНС, довелося пройти багато судів. У підсумку, один знайшли десь біля Цейлону, інший у Словаччині. Ще один з Афганістану в розібраному стані повернули до Сімферополя. А гвинтокрил з Коморів повернути так і не вдалося", - розповів "Знай" колишній директор "Карпати-Авіа" Віктор Недбальський.
Держкомпанію "Карпати-Авіа" ліквідували через корупційні скандали ще 6 років тому.За позовом Ужгородської транспортної прокурори з компанії "Велес" вимагали повернути МІ-8 та гроші за 2 роки їхньої оренди.
Коли виконавці прийшли до "Велеса", гвинтокрила там не було.
"Спірний вертоліт зараз перебуває за межами території України і потребує ремонту, якій неможливо здійснити у країні його перебування", - переконували у "Велесі".
Проте по документах у компанії значився гелікоптер МІ-8МТВ-1 зі схожими заводським номером із апаратом, котрий зник. Крім того, авіакомпанія "Велес" досі продає гвинтокрил Мі-8 МТВ-1. Єдина різниця між апаратом, зниклим на Коморах, і тим, що продається - додаткове оснащення двигуном ТВ3-117ВМ.
Цікаво, що авіакомпанія досі пропонує експорт товарів на Коморські острови.
"Ми не можемо нічого прокоментувати з ваших питань, усі відповідальні особи відсутні", - сказали нам у прес-службі "Велеса".
Хто біля джерел?
Усі сліди компанії – імовірного власника гвинтокрила, якій могли продати бойовикам, ведуть у компанію "Велес". Директором ТОВ "Українська авіаційна компанія "Велес" зазначена Ірина Яхонтова.
У фірмі постійно мінялися засновники. З відкритих джерел ми дізналися, що 2001 року її власниками були киянин Володимир Козодой та Микола Ніколаєнко з Севастополя. У різні роки Козодой був керівником державного підприємства "Укроборонекспорт" - компанії-монополіста у постачанні української зброї за кордон. Микола Ніколаєнко працював головою правління малого підприємства "ПАССАТ", яке виробляло літальні апарати, включно з космічними.
Однією з фірм-співзасновниць "Велеса" є Milimex Trade Co Limited, яка має усі ознаки офшору. За її адресою у Лондоні зареєстровані сотні компаній, серед яких, наприклад, Roshen UK Limited та низка компаній, наближених до екс-президента Віктора Януковича.
Компанію перереєстровували кілька разів. "Знай" з'ясував, що 2005 року одним із її засновників став Тарас Здреник з Дніпропетровська - один із місцевих активістів Автомайдану. Тарас відомий тим, що заселяв біженців з окупованих територій у залишений будинок "регіонала" Олега Царьова.
Ми зателефонували йому.
"Ніколи про таку компанію не чув. Не розумію, як моє прізвище могло опинитися серед засновників", - запевнив "Знай" Здреник.
Активіст повідомив, що збирається звернутися в прокуратуру, щоб з'ясувати, яким чином його прізвище потрапило до переліку власників скандального підприємства.